رضا حقی
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۱۱:۰۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

گیل خبر/ پی گیری انتقال پیکر مرحوم هوشنگ ابتهاج به زادگاه خودش توسط مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد گیلان حرکت ارزشمندی بود که صورت گرفت.
شاید این حرکت قدری از نامهربانی های مسئولین مر بوطه در زمان حیات با این استاد طراز اول شعر و موسیقی کشور را التیام بخشد.
ضمن تشکر از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین استاندار گیلان جهت ترسیم چشم انداز و تداوم این حرکت برای آینده در این نوشتار پیشنهاداتی صورت می پذیرد که امید دارم در دستور کار مسئولین ذیربط قرار گیرد.
با توجه به اینکه این اقدام ممکن است برای مشاهیر دیگر این شهر که در سطح ملی و بین المللی در رشته های مختلف در قید حیات هستند نیز تکرار شود، شایسته است کمیته ایی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تشکیل شود تا با مطالعه و شناسایی مکان های خاص و از قبل برنامه ریزی شده شاهد برگزاری مراسم در خور شأن و جایگاه این مشاهیر در سطح شهر باشیم. و همچنین با احداث یادمان هایی فاخر به تعداد مراکز فرهنگی که تبدیل به هویت شهر ما خواهد شد افزوده گردد.
این کمیته می تواندمتشکل از کارشناسان فرهنگی هنری استان، مهندسان معماری، شهرسازی از نظام مهندسی واداره مسکن و شهر ساری و هنرمندان تجسمی و نمایندگانی از شورای شهر و شهرداری باشند.
وقتی جانمایی اولیه در باغ محتشم بدون حضور مهندسان معمار و شهرساز و هنرمندان تجسمی صورت می پذیرد یعنی عملا ۵۰ درصد کار را اشتباه رفته ایم.
جانمایی قبر مرحوم سایه باید با در نظر گرفتن ساختمان های اطراف و فاصله آن با خیابان اصلی انجام می شد.
که متاسفانه هیچ کدام از اینها انجام نگرفت. محل دفن نزدیک به ساختمانی بلند مرتبه -کتابخانه مرکزی - صورت گرفته است این مسئله باعث می شود دست طراحان بسته شودچون یادمان تخت الشعاع بلندی ساختمان کتابخانه قرار می گیرد. همچنین نزدیکی این مکان به خیابان توانایی ایجاد یک ورودی مستقل دارای عمق مناسب وپر سپکتیو لازم را ندارد.
این مکان می بایست با توجه به محیط اطراف وپس زمینه مطلوب با در نظر گرفتن تناسبات و فضای خالی وپر وگرافیک محیط جانمایی می‌شد.
هر چند طراحی یادمان این شخصیت ادبی با مشکلات بالا روبروست ولی باز هم می توان با مشارکت و تشریک مساعی مهندسان معمار و شهرساز و هنرمندان تجسمی اثری فاخر که دارای هویت بومی و همچنین دارای ارزش هنری باشد در آن بنا نهاد.
با توجه به پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وهمچنین ریاست جمهور برای در گذشت این شاعر بهترین زمان مناسب است که تقاضای تشکیل و ثبت بنیاد سایه توسط اداره کل فر هنگ وارشاداسلامی و پشتیبانی استاندار گیلان در دستور کار قرار گیرد.
با ثبت و تشکیل بنیاد سایه امید به ایجاد یک مرکز فرهنگی هنری پویا ومستقل در رشت محقق می‌شود.
بنیاد سایه با مشخص شدن منابع مالی وردیف بودجه پیش‌بینی شده هر ساله در بودجه عمومی کشور نگرانی های آینده در مورد تامین بودجه را رفع خواهد نمود.
در این صورت می توان هر سال شاهد اجرای برنامه های متعدد فرهنگی وهنری بنیاد سایه در سطح کشور باشیم.
از جایزه سالیانه سایه برای غزل، ترانه و سرود تا اهدای نشان هنری سایه به منتخبین ادبی و موسیقی کشوری.
استان و کشور ما دارای پتانسیل زیادی در بخش های فوق می باشد که از این به بعد می توان رشت را به عنوان سردمدار و برند کشوری در این زمینه تبدیل نمود.
برای شروع کار، همزمان با تقاضای ثبت بنیاد سایه تقاضای تخصیص بودجه برای ساخت بنایی فاخر بر سر مزار سایه از سازمان برنامه و بودجه میتواند گام دوم در این زمینه باشد.
با توجه به اینکه خانواده ابتهاج از بنیانگذاران سازمان برنامه و بودجه کشور هستند فرصت مناسبی است تا سازمان مذکور با تسریع در این کار احترامی به بنیان گذار این سازمان داشته باشد.
کما اینکه تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه در شهر ما مسبوق به سابقه است و برای یادمان مزار دکتر حشمت بودجه توسط سازمان مذکور مورد تصویب قرار گرفته بود.
به نظر می‌آید این کار صرفاً از طریق فوق می‌تواند با سرعت انجام گیرد و گرنه با سپردن احداث این یادمان به شهرداری تنها می تواند تبدیل به سوژه ای برای رسانه‌ها شود که با تعویض چندین شهردار در چند سال آینده به درازا خواهد کشید.
ساخت بناو یادبودی فاخر می تواند باغ محتشم رشت را تبدیل به حافظه ایی برای این شهر نماید.
تشکیل بنیاد سایه همراه با احداث یادمانی فاخراقدام عملی است که می تواند آزمونی باشد برای مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان، حوزه هنری گیلان، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اداره مسکن وشهر سازی که چه نمره قبولی ازاین آزمون بگیرند.
آزمونی که قبلاً شهرداری رشت در مورد ساخت یادمان های مشروطه یا دکتر حشمت وهمچنین یادمان شهدای گمنام پارک ملت نمره قبولی نگرفت.
هیچ کدام از این بناها از منظر طراحی و اجرا نظر شهروندان را جلب نکرد چه برسد نظر گردشگران کشوری و یا خارجی را.
حواسمان باشد با تدفین سایه در باغ محتشم کار پایان نیافته است کار شروع شده است.
اگر ادامه این کار به درستی پی گیری شود می‌تواند آثار و برکات فرهنگی و هنری زیادی برای شهر و کشور داشته باشد.