۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۱۹:۰۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین به سوالاتی درباره مواضع ایران در قبال مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین پاسخ داد.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین درباره این که در حال حاضر مسئله اصلی در زمینه احیای توافق هسته‌ای چیست، گفت: آمریکا با مسائل داخلی خودش روبه‌روست. همچنین بایدن از سوی رژیم اسراییل و حامیان آن در واشنگتن تحت فشار زیادی قرار دارد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مطمئن نیستند دقیقا می‌خواهند چه کنند که از نظر من بسیار قابل توجه است. چون این احتمال را بالا می‌برد که بایدن مایل است اروپا را قربانی کند، آن هم موقعی که بحران انرژی وجود دارد.

مرندی ادامه داد: شروط ایران واضح هستند. همان‌طور که آقای بورل گفت، معقولند. بنابراین، دلیلی ندارد که ایران کوتاه بیاید. زمستان نزدیک است و قیمت انرژی در اروپا بالاست. الان که حرف آن به میان آمد، ایران قادر خواهد بود مقادیر بالاتری انرژی بفروشد و ایران حتی قادر خواهد بود از طریق ترکیه مقادیری گاز صادر کند. بنابراین، اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم اروپا را قربانی کنند، به انتخاب خودشان بستگی دارد اما اگر فکر می‌کنند ایرانی‌ها قرار است از خواسته‌هایشان دست بکشند، سخت در اشتباه هستند.

او درباره ادعاهایی که درباره مواضع ایران در مذاکرات در زمینه خارج کردن نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا مطرح بوده است، گفت: مسئله قرار داشتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ وقت یک پیش‌شرط[برای توافق] نبوده است اما شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با توافق هسته‌ای که تحریم‌هایشان باید برای اجرایی شدن کامل توافق لغو شوند، باید ازلیست تحریم‌ها خارج شوند.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به این که آیا اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران باید به سوالات آژانس پاسخ بدهد تا مسئله دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل حل شود، مشکلی برای مذاکرات ایجاد می‌کند یا نه، گفت: پرونده اتهامات ساختگی پیش از آن که کارمان برای اجرایی شدن کامل توافق را پیش ببریم، باید بسته شود. این موضوع سیاسی نیست؛ به راحتی قابل حل است. اما ما می‌دانیم که آمریکا قبلا این نهاد را سیاسی کرده است. بنابراین،‌ به خود آمریکا بستگی دارد که چه کار کند. یا منطقی رفتار می‌کند، ایران همکاری می‌کند و این پرونده بسته می‌شود یا می‌خواهد این موضوع را باز نگه دارد تا در آینده از آن استفاده کند که در آن صورت توافقی نخواهیم داشت.