در نشست توسعه مبادلات تجاری با جمهوری تاتارستان روسیه مطرح شد؛
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۲۲:۵۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
تاکید بر انتقال کالا از طریق دریا بین ایران و تاتارستان+گزارش تصویری

نشست توسعه مبادلات تجاری با جمهوری تاتارستان روسیه در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

گیل خبر/ نشست توسعه مبادلات تجاری با جمهوری تاتارستان روسیه با حضور معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت تاتارستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، معاون اقتصادی استانداری گیلان و سایر مسئولین در سالن همایش های منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

هیاتی تجاری متشکل از۳۳ شرکت تجاری به ریاست معاون نخست وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان روز سه شنبه پس از حضور در استانهای تهران و گلستان وارد گیلان و منطقه آزاد انزلی شدند و با تجار و بازرگانان استان گیلان و منطقه آزاد انزلی به تبادل نظر پرداختند .

به گزارش ایرنا،معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان در این نشست هدف از این سفر سه روزه را گسترش همکاری های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد : ملاقاتهای تخصصی خوبی در قالب این هیات انجام شده و نمایندگان ۳۳ شرکت بزرگ جهموری تاتارستان در حوزه های نفت پتروشیمی، ماشین سازی، حمل و نقل و کشاورزی توانستند مذاکرات خوب و با نتیجه ای برگزار کنند. 

اولگ کروبچنکو افزود : در دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه بر توسعه تبادلات تجاری تاکید شد که باید با توجه ظرفیت های منطقه آزاد بر روی این مسائل به بحث و گفت و گو پرداخت. 

وی ادامه داد: با بهره گیری از دو رودخانه بزرگ جمهوری تاتارستان می توان برای گسترش حمل و نقل کالا به دریای خزر بهره گرفت و تبادلات تجاری را توسعه بخشید. 

کروبچنکو جمهوری تاتارستان را فعالترین نقطه در جمهوری روسیه در زمینه اقتصادی عنوان و اضافه کرد: از طریق دریا و رود ولگا می توانیم مسیر سریع تر و دسترسی آسان به جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم و پیش بینی می شود قراردادهای خوبی در زمینه واردات و صادرات بین دو کشور به امضا برسد.  

افزایش مبادلات تجاری از مزایای استفاده از عضویت در اتحادیه اوراسیا است.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در این نشست افزایش مبادلات تجاری را از مزایای استفاده از عضویت در اتحادیه اوراسیا دانست و افزود: با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا طرفین(ایران و تاتارستان) با افزایش مبادلات تجاری از مزایای این اتحادیه استفاده بیشتری خواهند داشت.  

سید محمد اسحاقی اظهار داشت: استان گیلان با بهره مندی از سه بندر فعال انزلی ، آستارا و کاسپین و ظرفیت منطقه آزاد انزلی و سایر زیر ساختهای تجاری در حوزه حمل و نقل ریلی ، جاده ای و هوایی همواره نقش اساسی و مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور ایفا می کند.

وی در ادامه از طولانی بودن پروسه صدور روادید در جمهوری تاتارستان گله کرد و گفت: انتطار داریم در خصوص صدور روادید همانند کشور ایران عمل شود چرا که در کشورما روادید در فرودگاه صادر می شود. 

وی براستفاده از شبکه حمل و نقل دریایی برای افزاش توان تجاری بین دو منطقه و بخصوص مزیت های منطقه آزاد انزلی نیز تاکید کرد و شرکت های جمهوری تاتارستان را برای فعالیت در بخش های تولیدی و صنعتی و تجاری این منطقه دعوت به همکاری کرد. 

اسحاقی از اتاق بازرگانی گیلان نیز خواست ارتباط و همکاری نزدیکی با جمهوری تاتارستان داشته باشند و روسای ۲ اتاق بازرگانی در اولین فرصت با هم ملاقات کنند تا نقشه راه این ۲ منطقه تعیین شود.  

وی گفت: استانداری گیلان آمادگی دارد با همکاری بخش خصوصی نمایشگاه ایران را در غازان برگزار کند و مساعدت لازم را با همتای روسی برای برپایی نمایشگاه های توانمندی های تجاری و صنعتی آن کشور در رشت و یا منطقه آزاد انزلی داشته باشد. 

اسحاقی پیشنهاد کرد: تجار و بازرگانان ایران و تاتارستان بدون واسطه و مستقیم با هم در ارتباط باشند و هیات های تجاری بین ۲ منطقه مبادله شود. همچنین امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی گیلان و کشت گل خانه ای از سوی شرکت های گیلانی و تولید محصولات فراسرزمینی در آن جمهوری مورد بررسی قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: استان گیلان آمادگی دارد محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی به تاتارستان صادر و از آن جمهوری گوشت حلال گاو و گوسفند و غلات وارد کند. با توجه به آب فراوان در آن جمهوری که امکان تکثیر و پرورش انواع ماهیان بویژه تاسماهیان را می دهد این امکان بین ۲ استان بررسی شود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تمایل استان گیلان برای آغاز مذاکرات در سطح هیاتی بلند پایه از مدیران ارشد استان گیلان برای آشنایی با توانایی های تاتارستان با همتایان آن منطقه را اعلام کرد و افزود: می توان با تلاش و همکاری بخش دولتی و خصوصی شرایط مطلوب را برای توسعه شرایط مطلوب اقتصادی و تجاری فی مابین فراهم کرد. 

دعوت از سرمایه گذاران و تجار تاتارستان برای استفاده از مزیت های منطقه آزاد انزلی

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی نیز در نشست امروز سرمایه گذاران و تجار تاتارستان را دعوت کرد تا از مزیت های منطقه آزاد انزلی استفاده کنند و این مزایا را ایجاد کنسرسیوم های تجاری و حمل و نقل با حضور بانک ها و بیمه ها و شرکت ها ، همکاری های مشترک در زمینه های شیلات ، کشاورزی و کشت فراسرزمینی با توجه به پتانسیل های ۲ منطقه ، همکاری در زمینه انرژی از جمله سوآپ و بانکرینگ سوخت باتوجه به زیر ساختهای بنادر کاسپین و انزلی عنوان کرد. 

عیسی فرهادی ادامه داد : تهاتر غلات کشور روسیه با کالاهای مورد نیاز این کشور از مسیر بنادر منطقه آزاد انزلی، سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد شهرک لجستیک در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین به عنوان بندر نسل سوم، تشکیل شورای مشترک بازرگانان دو منطقه به منظور اجزای برنامه های توسعه و تقویت روابط تجاری و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، همکاری مشترک در حوزه گردشگری خصوصا گردشگری دریایی با توجه به ظرفیت های دو منطقه ، استفاده از ظرفیت علمی مراکز دانشگاهی و احد های فناور و دانش بنیان و صنایع های تک دو منطقه و بهره گیری از ظرفیت اوراسیا و تعرفه های ترجیحی برای افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی از دیگر این مزایا هستند. 

در پایان این نشست تجار و سرمایه گذاران استان گیلان و هیات همراه جمهوری تاتارستان در میزهای گفتگو B۲B حول محورهای کشاورزی، تجارت، صنعت، حمل و نقل و لجستیک، گردشگری (سلامت) و دانش بنیان و نوآوران با هم به تبادل نظر پرداختند.

عکس: علی سمرقندی