مرگ تدریجی یک نوستالژی؛
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۱۳:۰۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
شهربازی رشت قربانی چه کسانی است؟!

گیل خبر/ سرویس شهری- اگر این روزها گذرتان به شهربازی رشت واقع در پارک محتشم رشت -یکی از مهم‎‌ترین و خاطره‌انگیزترین مراکز تفریحی مرکز استان گیلان- بخورد، بدون شک با دیدن سوت و کور بودن و از رمق افتادن آن، حسرت و آه از نهادتان بلند می‌شود.

به راستی چه بر سر شهربازی دوست‌داشتنی مردمان رشت آمده است؟ شهربازی که روزگاری با دستگاه‌های جذاب و نسبتا به‌روز، خاطره‌سازی می‌کرد، این روزها حتی از داشتن یک چرخ و فلک ساده نیز محروم است!

این شهربازی که در اواخر دهه 60 افتتاح گردید، در سال 93 موقتا تعطیل و در سال 97 با انعقاد قرارداد شهرداری با یک سرمایه‌گذار، مقدمات بازگشایی و نوسازی شهربازی نوستالژیک رشت آغاز شد.

تحقیقات گیل خبر نشان می‌دهد که در این قرارداد جدید چندین میلیاردی، توافق بر سر نوسازی و تجهیز وسایل بازی جدید و به روز از سوی سرمایه‌گذار پروژه داده شد، اما مردم نه تنها پیشرفتی در این زمینه مشاهده نمی‌کنند، بلکه شاهد پسرفت و کنار رفتن برخی دستگاه‌های پرطرفدار این شهربازی نیز هستیم.

با نگاهی به شهربازی پارک قدس رشت می‌توان دریافت که نه تنها از تجهیزات جدید خبری نیست، بلکه حتی وسایل بازی بزرگ و قدیمی آن همچون چرخ و فلک، قطار، سفینه و... نیز دیگر در دسترس نیست و شهربازی پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور، عملا به یک پارک ساده و بی‌روح تبدیل شده است و دیگر نامیدن عنوان «شهربازی» برای آن درست نیست.

همچنین باتوجه به پیام‌های مردمی دریافتی گیل خبر، به نظر می‌رسد برخی از دستگاه‌های قدیمی این شهربازی به‌دلیل فرسودگی، فاقد استانداردهای لازم و ایمنی کافی هستند که قطعا می‌تواند زمینه‌ساز خطرات جبران‌ناپذیری برای شهروندان باشد. در این خصوص نهاد‌های ذیربط بهتر می‌توانند اظهار نظر کنند.مشخص نیست که چرا با همه این اوصاف، شهرداری و شورای شهر رشت به عنوان متولیان شهر، بر عملکرد این شهربازی نظارت و توجه ندارند و نیازی به تغییر روند موجود نمی‌بینند!

اگر نگاهی به امکانات و تجهیزات شهربازی‌ها و مراکز تفریحی استان‌های همجوار و شهرهایی همچون قزوین، اردبیل و حتی شهرهای کوچک‌تر همچون رامسر، نمک‌آبرود، لاهیجان و... داشته باشیم، به وضوح مشخص است که شهربازی فعلی رشت، در شأن این کلانشهر و مردمانش نیست و نیازمند توجه و اقدام عاجل مسئولان و مدیران شهر برای بازسازی و نوسازی آن است.

کمبود مراکز تفریحی در مرکز استان گیلان همواره یکی از دغدغه‌ها و گلایه‌های شهروندان بوده است و متاسفانه حتی همین معدود مراکز تفریحی همچون شهربازی رشت نیز رفته رفته از رمق و کارایی افتاده‌اند.

شایان ذکر است گیل خبر برای انتشار هرگونه پاسخ از سوی شهرداری رشت، سرمایه‌گذار پروژه و سایر مسئولین مربوطه آمادگی کامل دارد.

در ادامه نگاهی به امکانات شهربازی‌های شهرهای دیگر جالب توجه است:

شهربازی نوشهر

شهربازی نمک آبرود

شهربازی لاهیجان

شهربازی رامسر

شهربازی قزوین

شهربازی اردبیل