۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۰۹:۵۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ پریسا رویدل*

*فعال اکوسیستم نوآوری‏‎

نام گذاری سال 1401 به نام سال دانش بنیان و اشتغال آفرین درست در سال اول شروع به کار دولت سیزدهم حاوی پیامی مهمی بود و آن پیام سوق دادن ظرفیت های مختلف کشور از جمله ظرفیت دانشگاه‌ها به حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد بستر مناسب برای رونق کسب‌و‌ کارهای این شرکت ها می باشد .
‏‎بنظر می رسد توابع ویژه به صنایع و کسب و کارهای نوآور در نگاه نو بیش از هر زمان دیگری،حمایت از شرکت ها یک استراتژی کاملا حاکمیتی است، برای اینکه کشور بتواند رویارویی مناسبی با ابر بحران های مختلفی که ممکن است کشور در سال های پیش رو با آن دست و پنجه نرم کند را داشته باشد .
‏‎امنیت و ثبات دو‌ عنصر مهم در شکل گیری درست ، عملی و دقیق موفقیت هر‌گونه کسب و‌کار‌محسوب می‌شود مقوله ای که‌ رییس دولت سیزدهم با تشخیص درست آن دکتر ستاری معاون علمی دولت قبل را در جایگاه خود تثبیت کرد تا شعار سال به شکل کاملا با ثباتی پیگیری شود و نگرانی عدم امنیت برای فعالین این عرصه کاملا مرتفع شود .
‏‎از طرفی با توجه به محدودیت های زیادی که به دلیل تحریم ها برای این شرکت ها وجود دارد بنظر می رسد گاهی خود تحریمی ها و رفتار سلیقه ای مدیران این عرصه هم دلیلی جدی برای سرد شدن گروهی از فعالین این عرصه است تا جایی که حتی نمایندگان مجلس مهاجرت شرکت های دانش بنیان ‌‌نوآور را تلنگری جدی دانستند .

‏‎در گیلان علی رغم حمایت های مناسب و درخور پارک علم و فناوری استان گیلان و شخص ریاست دانشگاه گیلان ،در سایر نهادهای مرتبط این شرکت ها با مشکلاتی جدی روبرو هستند که در این مقاله به بخشی از آن ها می پردازم.

‏‎-زیرساخت‌های نامناسب که خود شامل زیر ساخت‌های سخت ‌فزاری و نرم‌افزاری می‌ باشد
‏‎مانند سرعت پایین اینترنت ، پهنای باند ناکافی،نبود فضای مکفی برای استقرار شرکت های دانش بنیان و خالی بودن فضاهای نوآوری ساخته شده به دلیل نقض های کوچک مانند سیستم های سرمایشی و گرمایشی و …
‏‎-دیدگاه نامناسب و سطحی برخی از مدیران و مسئولین دولتی هم معضلی بزرگ پیش رو فعالین اکوسیستم نوآوری استان گیلان است
‏‎متاسفانه بزرگ‌ترین مساله عدم رشد و امنیت برای کسب و کار فناورانه دیدگاه نامناسب مسئولین ، انتظارات غیر واقعی از شرکت ها  و اعمال سلیقه شخصی مدیران در فعالیت های شرکت های فناورانه و دانش بنیان است که موجب دلسردی فعالین این حوزه میشود و متاسفانه در بسیاری از مراکز نوآوری استان ما بیشترین زمان کاری فعالین به توضیح فعالیت خود برای مسئولین ناظر هدر رفته و جوانان بسیاری به این دلیل از ایده های خود دست کشیده اند. مراکز نوآوری در گیلان با انتخاب های سلیقه ای خالی از افراد دارای ایده گشته و عدم تعهد نهادهای مسئول به تعهداتشان باعث دلسردی و مهاجرت بخشی از استارت اپ ها به صورت تیمی به کشورهای همسایه بالاخص امارات و ترکیه گردیده که این روزا بیش از پیش شاهد آنیم.

‏‎در چنین شرایطی مهم‌ترین محرک‌هایی که می توانند باعث رشد شرکت های دانش بنیان گردد بدون شک جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای با ایجاد قوانین برای حمایت از کسب و کارهای نوآور و فناور به همراه بهبود مسائلی همچنین بهبود سرعت اینترنت بهبود فضای اقتصادی، تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباط بین‌المللی با هاب‌های نوآوری جهانی، رفع سختگیری‌های اینترنتی و فیلترینگ و صیانت و همچنین تضمین امنیت برای ایجاد کسب‌و‌کارهای کوچک فناورانه در کشور است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code