گیل خبر/ مطهره احمدی: در گفتگویی مفصل و صمیمانه در تحریریه گیل خبر با حسن محمدیاری، نماینده مردم شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، نظرات وی در خصوص مسائل روز استان و کشور را جویا شدیم.

حسن محمدیاری با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: ما در بحث زیرساخت های اقتصادی با مشکل روبرو هستیم و فقط مربوط به دولت آقای رئیسی نیست. باید در این خصوص ریشه‌یابی کنیم و با توجه به اینکه دولت با مجلس و قوه قضائیه و به طور کلی سه قوه با هم همسو هستند، باید بررسی کرد که چگونه می‌توانند از پس مشکلات بربیایند.

نماینده تالش افزود: همان‌گونه که واقف هستید ما در بدترین شرایط اقتصادی هستیم. به لحاظ وجود تحریم های ظالمانه، فروش نفت ما با مشکل مواجه است. در بحث اخذ مالیات در خوشبینانه‌ترین حالت 50 درصد محقق می‌شود. دولت در بودجه 1401 با کمبود بودجه به خصوص در حوزه عمرانی مواجه است. سعی و تلاش ما در مجلس این بوده است که با تعامل بیشتر و همکاری با یکدیگر، قبل از آن که بخواهیم پروژه های جدید عمرانی را شروع کنیم، پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام برسانیم که خب موفقیت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم.

حسن محمدیاری گفت: در بحث معیشت مردم و اشتغال، ما واقعا نتوانستیم انتظارات مردم را برآورده کنیم. برای مثال در حوزه انتخابیه بنده، ظرفیت های بالقوه وجود دارد، اعم از محبت های الهی، زیرساخت‌هایی که در حوزه آب، جنگل و... وجود دارد اما ما نتوانستیم این را بالفعل کنیم، به علت یک سری تنگناهایی که خودمان ایجاد کرده ایم، یعنی قانون دست ما را باز گذاشته است ولی اعمال سلایق شخصی یا موازی‌کاری متاسفانه باعث شده که ما نتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم و این فرصت‌ها حتی تبدیل به تهدید شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اولویت اول ما بحث اشتغال جوانان است و این محقق نمی‌شود جز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی. دولت در این قضیه نمی‌تواند به ما کمک کند و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیازمند نگاه بلند و باز است، نگاه بسته جواب نمی‌دهد.

محمدیاری گفت: در بحث جنگل، من همیشه گفته‌ام که مردم خودشان حافظان واقعی جنگل هستند اما ما آن‌ها را از ابتدایی ترین امکانات محروم کرده ایم. قانون موجود و برنامه توسعه پنج ساله ششم پیش بینی کرده است که به روستاهای بالای 20 خانوار امکاناتی اعم از آب، برق، گاز، تلفن و جاده های مواصلاتی داده شود ولی ما هرجایی دست می‌گذاریم یا با ممانعت منابع طبیعی یا دستگاه های قضایی مواجه می‌شویم که می‌توان با تعامل و همکاری خیلی از این چالش‌ها را حل کرد که این می طلبد که ما حداقل در استان گیلان این همنوایی و همپوشانی را داشته باشیم و معمولا در جلساتی که میان سه قوه مشترک است، ما این موضوع را تاکید کرده‌ایم.

محمدیاری با اشاره به تنگناهای سرمایه گذاری در استان گیلان گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌تواند در بحث اشتغال جوانان و سامان دادن به این موضوع کمک کند اما زمانی که سرمایه‌گذار وارد استان می ‌شود و با انواع مشکلات و بروکراسی های اداری مواجه می‌گردد، عطای سرمایه‌گذاری در گیلان را به لقایش می بخشد. این درحالی است که در صحبتی که با خیلی از نمایندگان استان دیگر داشته ام، اصلا چنین تنگناهایی را ندارند و بخش خصوصی را به سرمایه گذاری تشویق می‌کنند و صفر تا 100 مجوزها را خودشان می‌گیرند در حالی که در گیلان، خود سرمایه‌گذاران مجبورند که به پیچ و خم اخذ مجوزها ورود کنند.

محمدیاری در خصوص مشکلات سدشفارود گفت: هدف‌گذاری آبگیری سد شفارود مربوط به خرداد 1401 بود، یعنی ما باید الان شاهد آبگیری می‌بودیم، در حالی که 50 درصد کار هنوز باقی مانده است. یک ناهماهنگی و اختلاف میان پیمانکار و کارفرما وجود داشت که یک سال است این پروژه خوابیده است. من بارها در مجلس به وزیر تذکر داده ام، به خود آقای قالیباف هم گفته ام که البته این تذکرات و پیگیری ها بی تاثیر هم نبود و حقوق کارگران تا پایان سال 1400 پرداخت شد اما امسال متاسفانه هنوز پرداخت نشده است.

محمدیاری اضافه کرد: مطالبات کارگران هم به حق است. ما از دو جهت پیگیر کار هستیم، یکی بحث تعطیلی کارگاه است که باید مجددا آغاز به کار کند، دوم حق و حقوق کارگران شاغل در آنجا است و اخیرا هم در جلسه ای که با وزیر داشته ام، ایشان قول داده اند که در اسرع وقت این مشکلات حل شود. ضمن این که من به همین نیز اکتفا نکرده ام و در مجلس مجددا متذکر و پیگیر خواهم شد که دغدغه عزیزان ما در بحث سد شفارود حل شود.

محمدیاری با اشاره به نبود دستگاهMRI در غرب گیلان گفت: همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام، واقعا خجالت آور است که در بیمارستان های دولتی در غرب استان گیلان، حتی یک MRI نیز وجود ندارد. اولویت اول ما در تالش بحث MRI است. متاسفانه یک اتفاق ساده هم که میفتد مردم مجبورند بیماران را به رشت یا انزلی منتقل کنند که این اصلا قابل قبول نیست. همچنین موضوع بعدی تخصیص پزشکان متخصص به این سه بیمارستان است. ما زیر‌ساخت های لازم را داریم، نیاز است که پزشکان متخصص هم به این بیمارستان‌ها اضافه شوند.

نماینده تالش در مجلس گفت: در بحث جاده اسالم به خلخال، به همراه نماینده خلخال تذکر جدی به وزیر راه داده ایم. ما سه جاده مواصلاتی داریم که مشترک میان گیلان و اردبیل است؛ ماسال به گیلوان، پونل به خلخال، اسالم به خلخال.

ماسال به گیلوان 6 کیلومتر در حوزه ما، 9 کیلومتر در حوزه خلخال و در مجموع 15 کیلومتر است که اگر آسفالت شود، این مسیر تردد وصل می‌شود. با وصل شدن این مسیر تردد، حدود 80-90 کیلومتر مسیر فعلی کم خواهد شد. یعنی الان برای دسترسی به خلخال مردم مجبور هستند از طریق اسالم یا پونل بروند ولی این مسیر اگر باز شود کلا 70 کیلومتر است. اسالم به خلخال نیز 8 کیلومتر در داخل جنگل است که به پیمانکار واگذار شده است که بزودی روکش‌سازی آن آغاز خواهد شد. پونل به خلخال را هم در دستور کار داریم. این مسیرها، مسیر توریستی و بین المللی است که به طبع به عنوان یک اولویت در دستور کار است.

محمدیاری با اشاره به موضوع مالیات‌ گفت: هر چقدر اخذ مالیات از صاحبان مشاغل شفاف‌تر باشد، به نفع دو طرف است. بحث الکترونیکی کردن دستگاه‌های پوز می تواند خیلی در شفاف سازی تاثیرگذار باشد. در کشور ما مالیات واقعی از صاحبان حرف گرفته نمی شود، برخلاف کشورهای اروپایی که بسیار منضبط هستند و حتی اگر کسی فرار مالیاتی داشته باشد، جرمش مترادف با قتل عمد است.

محمدیاری گفت: من اعتقاد دارم که باید پله پله جلو برویم و این‌گونه نباشد که به مردم میان دست و پایین دست فشار بیاید، به خصوص کسبه جزئی که مثلا 1 میلیون مالیات می دادند، الان 10 یا 20 برابر شود. قانون گذار در امور مالیاتی هم چارچوبی را پیش بینی کرده است که اگر صاحبان حرف دارای دفتر مالیاتی باشند، خب ساز و کارش مشخص شده است اما اگر فاقد این دفتر باشند، بر می‌گردد به توافق طرفین. در غیر این صورت هم براساس شاخص هایی که دارند مالیات را وضع می کنند.

محمدیاری افزود: اگر ما بتوانیم سیستم را به سمت سیستم الکترونیکی سوق دهیم، آزمون و خطای آن کمتر است و دو طرف کمتر متضرر می‌شوند. هرچند الان برخی از بابت دستگاه‌های پوز و اینکه پیش بینی شده که درآمدها براساس دستگاه های پوز باشد، خیلی خوشحال نیستند و نگران موضوع هستند و گاهی شاهد آن هستیم که عزیزان در حوزه های مختلف این موضوع را بر نمی‌تابند و بازهم به همان سیستم سنتی اعتقاد دارند و به یک نحوی می‌خواهند فرار مالیاتی ایجاد کنند.

نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال گفت: من اعتقاد دارم که اگر دو طرف، چه مالیات دهنده چه مالیات گیرنده شفاف عمل کنند و تعامل کافی وجود داشته باشد، هیچ کس متضرر نمی‌شود. هرچند الان برای اینکه ما بخواهیم فشار بیاوریم به مردم و بخواهیم کم و کاستی های خود را از این طریق جبران کنیم، قابل قبول نیست و باید یک مقدار صبر کنیم تا این قاعده جا بیفتد. به‌هرحال کشورهای پیشرفته نیز خیلی طول کشید تا توانستند این موضوع را جا بیندازند و حتما مردم خودشان اگر یک جایی احساس کنند که فرار مالیاتی در حال رخ دادن است، خودشان مانع آن می‌شوند و دنبال این هستند که عدالت حاکم باشد.

حسن محمدیاری گفت: قانونی که مصوب می‌شود، باید اجرایی شود. بالاخره مجلس یکی از وظایفش، نظارت است. دستگاه های نظارتی وظیفه‌شان نظارت بر حسن اجرای قانون است. اگر جایی اتفاقی میفتد که با عدالت همخوانی ندارد، این ناشی از کاهلی و سستی مراجع نظارتی است که به وظیفه خودشان درست عمل نکرده‌اند و نتوانسته اند قوانین را به نحوه شایسته و احسن اجرایی کنند. اگر نظارت بیشتر و قوی تر باشد، بهتر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر ما بتوانیم مالیات واقعی را از کسانی که حقوق های نجومی دارند بگیریم، کمتر به کسبه جزء فشار می آید و می‌توانیم به آن ها بیشتر تخفیف مالیاتی دهیم و این برمیگردد به فرهنگ مالیات در جامعه ما که باید نهادینه شود و این زیبنده نیست که مثلا قشر فرهیخته‌ای بخواهد در این ماجرا زرنگی کند، این قابل پذیرش نیست.

محمدیاری اضافه کرد: اما دولت الان برای اخذ مالیات واقعی و جلوگیری از فرار مالیاتی راهی ندارد جز اینکه به برخی از اقشار ضعیف جامعه، فشار بیاورد. الان در بودجه 1401، بیشتر درآمد برای مصرف جاری است و عمرانی بسیار کم در نظر گرفته شده است. این در حالی است که ما در بحث زیرساخت ها با مشکل جدی روبرو هستیم. برخی از روستاهای ما حتی پل ارتباطی ندارند یا برق یا تلفن، جاده، آسفالت، خانه بهداشت و... یا نقاط حادثه خیزی که نیاز به تعمیر دارد، این ها همه نیاز به اعتبارات استانی و شهرستانی دارد که به‌شدت پایین است.

محمدیاری افزود: ما حتی در بحث توازن و آمایش سرزمینی نیز مشکل داریم. این اعتباراتی که توزیع می شود، در یک جا متمرکز می‌شود. در بودجه امسال، بحث جمعیت شاخص اول بود. گفتیم اگر فقط شاخص جمعیت مطرح باشد که خب همه پول در تهران متمرکز می‌شود، بعد توانستیم شاخص محرومیت را هم در کنارش اضافه کنیم، جمعیت و محرومیت، که در نهایت توانستیم با این کار، بخشی از اعتبارات را جذب کنیم. ما نیاز به کار کارشناسی داریم. متاسفانه هیچ کس در جایگاه واقعی خود نیست که این تاثیر سو می‌گذارد.

محمدیاری در انتها گفت: امروز حضور میدانی در میان مردم خیلی می تواند تاثیرگذار باشد. من به شخصه سعی کرده ام که در هر فرصتی، در میان مردم باشم و حداقل حرف مردم را بشنوم. این خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد. من توصیه ام به مسئولین این است که در میان مردم باشند.