از رئیس جمهور سابق تا وزیر راه فعلی؛
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۰۹:۰۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

گیل خبر/ مطهره احمدی؛ با گذشت بیش از سه سال از وعده احداث راه آهن رشت-کاسپین، همچنان خبری از اتمام پروژه نیست و همچنان شاهد وعده های مسئولین در اعلام تاریخ اتمام آن هستیم.

این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل می‌کند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راه‌آهن هستند. اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

در این گزارش، نگاهی داشته ایم به وعده‌های مسئولین در رابطه با راه آهن رشت –کاسپین؛

(محمدباقر نوبخت، 23 فروردین 98)- (وعده: سال 99)

«محمدباقر نوبخت»، معاون گیلانی رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت قبل، ۲۳ فروردین سال ۹۸ در مصاحبه‌ای با تاکید بر اهمیت اتصال راه آهن رشت به بنادر انزلی، کاسپین و آستارا وعده داده بود که سال آینده (99) مردم با قطار به انزلی سفر می‌کنند.

نوبخت تنها مشکل بر سر راه این پروژه را استملاک اراضی دانست و خبر از تأمین اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای تملک این زمین‌ها داده بود.

وی همچنین گفته بود که اتصال راه آهن رشت به بنادر کاسپین، انزلی و آستارا نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که دولت، قرارگاه خاتم و همچنین جمهوری آذربایجان به صورت مشترک در این پروژه مشارکت می‌کنند و نگرانی از نظر تأمین منابع مالی و همچنین تجهیزات برای این پروژه وجود ندارد و تکمیل مسیر ریلی کریدور شمال جنوب می‌تواند اقتصاد منطقه را تحول کند.

(خیرالله خادمی – آذر 98) – (وعده: پایان سال 99)

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید، آذر ماه سال ۹۸ بهره برداری از خط ریلی بندر کاسپین را به نفع اقتصاد کشور دانست و گفت: با توجه به تأکیدات رئیس جمهور روحانی، باید تا پیش از سال ۱۴۰۰ مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریلی کشور متصل شود تا زمینه ایجاد مسیر جدید ریلی میان دریای خزر و بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس فراهم آید.

(ارسلان زارع – دی 99) – (وعده: قبل از پایان عمر دولت تدبیر و امید)

«ارسلان زارع» استاندار سابق گیلان نیز دی ماه سال ۹۹ از شنیدن صدای سوت قطار بعد از سال ۱۴۰۰ و قبل از پایان عمر دولت تدبیر و امید خبر داد و با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی قطعه‌های شش و هفت راه آهن رشت - انزلی- کاسپین، گفت: علاوه بر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته در ماه گذشته ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز به این پروژه تزریق شده و نگرانی از بابت موضوعات مالی وجود ندارد.

(حسن روحانی – بهمن 99) – (وعده: اوایل سال 1400)

«حسن روحانی» رئیس جمهور وقت در 25 بهمن 99 با ابراز تاسف از عدم افتتاح به موقع راه آهن رشت –کاسپین گفت: متاسفانه با وجود این که علاقه‌مند بودیم این پروژه تا پایان اسفندماه به بهره‌برداری برسد بسیار از برنامه عقب هستیم. روحانی از استاندار گیلان خواست تا با هماهنگی وزیر راه و بانک، این پروژه استراتژیک را با همه توان به صورت سه شیفت تا اوایل سال آتی (1400) به پایان برساند.

(محمدباقر نوبخت – اردیبهشت 1400) – (وعده: پایان دولت دوازدهم)

«محمدباقر نوبخت»، رئیس وقت سازمان برنامه‌وبودجه کشور در 23 اردیبهشت 1400 با تأکید بر لزوم اتمام پروژه راه‌آهن رشت به کاسپین تا اتمام دولت دوازدهم گفت: با اتمام و تکمیل این پروژه کریدور شمال به جنوب و همچنین خلیج‌فارس به دریای خزر متصل شده و به این دلیل دولت از تمام خود استفاده می‌کند تا در اتمام عمر خود هدیه خوب و ارزشمند به مردم گیلان دهد.

(محمد اسلامی – مرداد 1400) – (وعده: زمستان 1400)

دوم مردادماه 1400، «محمد اسلامی» وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی زیرسازی راه‌آهن رشت-کاسپین گفت: طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال (1400) آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواسته‌ای را به این پروژه منتقل کرده است. مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می‌رود باقی‌مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه‌ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان امسال (1400) به سرانجام برسد.

(رستم قاسمی – بهمن 1400) – (وعده: اواخر سال 1401)

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی در 8 بهمن 1400 گفت: در صورت تخصیص ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح راه آهن رشت به انزلی، این راه آهن اواخر سال آینده (1401) به بهره برداری می‌رسد.

(علی اکبر مردی – اسفند 1400) – (وعده: شهریور 1401)

درحالی که وزیر راه و شهرسازی وعده افتتاح خط‌آهن رشت-کاسپین در اواخر 1401 را داده بود، «علی اکبر مردی»، مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 شرکت ساخت و توسعه درباره راه‌آهن قزوین - رشت – کاسپین در تاریخ 14 اسفند 1400 در اظهار نظری گفت: این پروژه در صورت تامین منابع مالی، شهریور ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود.

وی گفت: قرار بود این پروژه تا پایان بهمن 99 افتتاح شود اما مشکلاتی مثل تملک، تامین مصالح خاکریزی و ... مانع شد. مصالح خاکریزی در استان گیلان حکم طلا دارد و به راحتی در دسترس نیست، به همین دلیل حتی در برهه‌ای مصالح خاکی را با قطار از استان قزوین منتقل کردیم.

(علی اوسط اکبری مقدم- اسفند 1400) – (وعده: نیمه اول 1401)

«علی اوسط اکبری مقدم»، مدیرعامل وقت منطقه آزاد انزلی در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ با اشاره به پیشرفت حدود ۶۸ درصدی خط آهن رشت - کاسپین، خاطرنشان‌ کرد: این پروژه تقریبا از انتهای دولت قبل متوقف شده بود که پس از سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور و دستورات لازم وی مجددا ساخت آن آغاز شده است و مقرر شد تا این مسیر در نیمه نخست ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

(اسدالله عباسی – تیر 1401) – (وعده: دهه فجر 1401)

در تازه ترین اظهارنظر، «اسدالله عباسی»، استاندار گیلان در 12 تیر 1401 با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی ۹۵ و ۷۰ درصدی دو قطعه از راه آهن رشت- کاسپین گفت: بر اساس قول متولیان امر این مسیر ریلی دهه فجر امسال (1401) بهره برداری می شود.

حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت پروژه راه آهن رشت-کاسپین بر طبق وعده‌های اخیر تا پایان سال 1401 به سرانجام خواهد رسید یا بازهم با هزار بهانه و اما و اگر، اتمام این پروژه به سال و یا حتی سال‌های بعد حواله داده خواهد شد.