زنگ خطر عدالت آموزشی در گیلان؛
۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ۱۳:۱۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به ضعف آموزش و افت رتبه های برتر طی ۵ ساله گذشته

گیل‌خبر/مطهره احمدی: در روزهای اخیر لیست رتبه‌های برتر کنکور سال ۱۴۰۱ منتشر شد اما گیلان نتوانست سهمی از آن داشته باشد. به همین بهانه نگاهی کوتاه به روند قبولی رتبه‌های برتر استان در ۵ سال گذشته داشته‌ایم.

با نگاهی کوتاه به سوابق رتبه‌های برتر کنکور، اولین موضوعی که توجه را به خود جلب می‌کند عدم حضور مدارس دولتی در این لیست است؛ به طوری که در ۵ سال گذشته از ۶ گیلانی رتبه برتر، ۴ نفر در مدارس تیزهوشان گیلان تحصیل کرده‌اند که قطعا می‌توان این آمار را به سال‌های گذشته نیز بسط داد.

نکته‌ای مهم که ‌می‌تواند بیانگر عدم توجه مسئولین آموزش و پرورش گیلان به انتخاب دبیران باشد و یا خبر موفقیت دست‌های پشت پرده کنکور در حذف دانش آموختگان مدارس دولتی را برساند‌.

مدارس دولتی استان که در این سال‌ها بدون پیشرفت امکانات فنی و حتی بدون حضور دبیران امروزی و جوان به فعالیت می‌پردازند، مدت‌هاست که برای کسب رتبه‌های برتر دانش آموختگانشان قطع امید کرده‌اند و والدین برای آینده فرزند خود با هر سطح از رفاه اجتماعی، مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت به مافیا‌های کنکور هستند و آرز‌وهای نسل جوان جامعه نه تنها به کنکور بلکه به قبولی در آزمون‌های مدارس تیزهوشان و پرداخت پول به مدارس غیر دولتی گره‌خورده است.

با کنکاشی مختصر در سوابق ۵ ساله گذشته کنکور در گیلان، در وهله اول ضعف مدیران آموزش و پرورش گیلان به وضوح قابل مشاهده‌ است، به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ حتی یک نفر از رتبه‌های برتر‌ کنکور از گیلان نبوده و این ناکامی را می‌توان در عدم رسیدگی به مدارس دولتی و شاید مانع افکنی بر راه آموزش توسط مدارس خصوصی مشاهده کرد!

در مقیاس کشوری نیز اوضاع خارج از این منوال نبوده و از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور امسال، تنها ۲ نفر که یک نفر از آنها در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده‌اند.
۲۹ داوطلب (۷۲ درصد) در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل ‌کرده‌اند و ۲۳ درصد از داوطلبان در مدارس غیرانتفاعی درس خوانده‌اند.

همچنین موضوعی در کنکور ۱۴۰۱ که نمی‌توان به آسانی از آن عبور کرد، حضور پر رنگ پسران در قیاس با دختران در کنکور ریاضی است؛ به گونه ‌ای که هر ۱۰ رتبه برتر ۱۴۰۱ به پسران اختصاص یافته و دختران جایگاهی در میان نفرات برتر کنکور ریاضی نداشته‌اند.

این عدم حضور زنان در رشته‌هایی چون ریاضی بسیار قابل تأمل است که با نگاهی کوتاه، رگه‌‌هایی از عدم آگاهی و تعصب محوری در خانواده ها با راه اندازی جوی با عنوان مردانگی رشته ریاضی و فیزیک سبب دیوارکشی میان زنان و مردان در رشته‌های حوزه مهندسی شده است.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

افضل 8 شهریور 1401 ساعت 06:06

سلام باشید موافق

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code