۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۰۹:۴۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه گیلان دومین استان پرمصرف خون است گفت: ۷ درصد بیماران تالاسمی کشور در استان هستند.

گیل خبر/ به نقل از تسنیم؛‌ بابک پاکدل شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره ذخایر خونی در استان گیلان اظهار داشت: استان گیلان در حال حاضر از نظر موجودی خون در شرایط مطلوب است و به همت اهداکنندگان خون ذخایر خونی در حالت نرمال 8 تا 10 روز قرار دارد.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان تصریح کرد: گیلان بعد از تهران استان‌ پرمصرف خون است و یکی از دلایل آن وجود بیماران تالاسمی است که 7 درصد آنان در گیلان هستند که باید ماهانه 3 بار خون تازه به آنان تزریق شود از طرفی گیلان به دلیل گردشگرپذیر بودن حوادث جاده‌ای فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه از طرفی با توجه به سطح بالای پیشرفت پزشکی در استان گیلان نسبت‌ به برخی استان‌های دیگر بسیاری از عمل‌های پیچیده پزشکی در گیلان انجام می‌شود ابراز داشت: در مجموع این عوامل مصرف خون و فرآورده‌های خونی در گیلان را افزایش می‌دهد.

پاکدل در پاسخ به سوالی درباره شمار اهداکنندگان خون در استان گیلان خاطرنشان کرد: 35 هزار و 470 نفر از ابتدای سال تاکنون در استان گیلان به مراکز انتقال خون در سراسر استان مراجعه کردند که این آمار 9.74 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دارد.
مدیرکل انتقال خون استان گیلان اذعان داشت: از این تعداد مراجعه به مراکز انتقال خون استان گیلان تعداد 30 هزار و 745 مورد خون‌گیری انجام شده که این مورد نیز 8.07 درصد افزایش یافته است؛ تعداد آقایان 29 هزار و 674 مورد و تعداد خانم‌ها هزار و 71 مورد بود‌.

وی با بیان اینکه همچنین تعداد اهدای خون مستمر از ابتدای سال تاکنون در استان گیلان 16 هزار و 998 مورد و تعداد اهدای خون در بار نخست نیز 4 هزار و 718 مورد بوده است عنوان کرد: تعداد اهداکنندگان با سابقه در گیلان در مدت مذکور 9 هزار و 29 مورد بود.

پاکدل با بیان اینکه در سال 1400 تعداد 80 هزار و 488 واحد خون‌گیری در استان گیلان انجام شد که این آمار امسال باید به 90 هزار برسد خاطرنشان کرد: شاخص اهدای خون در کشور 27 در هزار نفر و این شاخص در استان گیلان 31 در هزار نفر بوده که آمار مطلوبی است.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان اظهار داشت: با توجه به اینکه استان گیلان سالمندترین استان کشور بوده و سن اهدای خون 18 تا 65 سال است لذا باید فرهنگ‌سازی در حوزه انتقال خون توسعه یابد 20 درصد اهدای خون در گیلان توسط قشر جوانان انجام می‌گیرد.

وی گفت: شاخص خون اهداکنندگانی که اهدای مستمر دارند اهمیت بالایی دارد و این افراد گنجینه‌های ارزشمند سازمان انتقال خون هستند زیرا آنان آموزش دیدند و خونشان دائماً مورد بررسی قرار گرفته و رفتارهای پرخطر انجام نمی‌دهند بدین ترتیب ضریب امنیت خون آنان ضریب بالاتری است.

پاکدل با بیان اینکه در استان گیلان 59 درصد اهدای خون توسط اهداکنندگان مستمر انجام می‌شود عنوان کرد: در استان گیلان پایگاه‌های انتقال خون در نقاط مختلف راه‌اندازی شده است و یک تیم سیار با یک دستگاه اتوبوس و تجهیزات به‌روز نیز اهدای خون را در استان انجام می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با تأکید بر اینکه استان گیلان نیازمند تعداد بیشتری از اتوبوس‌های سیار اهدای خون است و از خیرین نیز دعوت می‌شود تا در این مقوله یاریگر سازمان انتقال خون باشند افزود: بودجه‌های استانی پاسخگوی نیازهای مرکز انتقال خون استان نیست.

وی با اشاره به کمک‌های خیرین گیلانی در این حوزه اذعان داشت: به عنوان مثال در شهرستان رودبار یکی از خیرین ساختمان انتقال خون را احداث کرده و یا در شهرستان انزلی نیز خیر دیگری اقدام به اهدای زمین برای ساخت مرکز انتقال خون کرده است‌.

پاکدل از برگزاری پویش نذر خون در استان گیلان خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی، پویش نذر خون در استان گیلان انجام می‌شود و افراد می‌توانند در این بازه زمانی با حضور در پایگاه‌های انتقال خون با اهدای خون خود نذر خود را ادا کنند.

مدیرکل انتقال خون گیلان درباره کنترل سلامت افراد اهداکننده در مراکز انتقال خون گفت: کرونا یک بیماری تنفسی است و از راه خون انتقال نمی‌یابد لذا حضور در مراکز انتقال خون باید حتماً با ماسک باشد و پس از پذیرش فرد، معاینات اولیه توسط پزشک انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فردی که برای اهدای خون داوطلب می‌شود قاعدتاً سالم است و نشانه‌‌ای از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و یا کرونا نداشته که در مرکز انتقال حضور می‌یابد افزود: افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند تا 14 روز پس از آن می‌توانند اهدای خون انجام دهند.

پاکدل با بیان اینکه خون اهدا شده توسط اهداکنندگان در واحد فرآورده‌گیری به 3 فرآورده تفکیک می‌شود که یک ماده پک سل، یک ماده پلاکت و ماده دیگر پلاسمای تازه است خاطرنشان کرد: هر کدام از این مواد در شرایط خاص دمایی خود نگهداری می‌شود‌.

وی گفت: 98 درصد پلاسمای تولید شده در گیلان برای تولید داروهای مشتق از پلاسما در اختیار سازمان انتقال خون قرار می‌گیرد و 2 درصد باقی‌مانده برای نیاز بیمارستانی استان است چنانچه این درصد افزایش یابد باید ابتدا نیاز بیمارستانی برطرف و سپس پلاسما به تهران منتقل شود.

پاکدل درباره توسعه بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادی خون‌ساز ابراز داشت: شاید در خانواده فرد بیمار 30 درصد امکان وجود HLA مشابه باشد از این رو در این زمان داشتن یک بانک اطلاعاتی کامل از ژنوم افرادی که این ژنوم آنان شناسایی شده و توانستند آن را اهدا کنند اهمیت می‌یابد.

وی گفت: افراد با حضور در ادارات‌کل انتقال خون با دارا بودن شرایط اهدا نمونه خون می‌دهند و نمونه آنان به تهران ارسال شده و پس از بررسی در بانک اطلاعاتی تهران می‌ماند تا اگر فردی به پیوند مغز استخوان از طریق سلول‌های بنیادی نیاز داشت از این خون استفاده کند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code