دبیرکل حزب ایران قوی در گفتگو با گیل خبر:
۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ۱۳:۰۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

گیل خبر/ خشایار نادی، دبیرکل حزب ایران قوی در گفتگو با گیل خبر در تشریح اهداف و برنامه‌های این حزب در استان گیلان گفت: نخستین اقدام در راستای اهداف و برنامه های حزب ایران قوی معرفی دبیر محترم استان گیلان سرکار خانم دکتر سپیده آشفته پور لیلاکوهی بود که در خرداد ۱۴۰۱ با حضور برخی از اعضاء مرکزی حزب و جمعی از فعالین سیاسی و اجتماعی - فرهنگی در استان گیلان انجام شد.

نادی افزود: حزب ایران قوی حزبی مستقل ، مردمی، انقلابی و دارای التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و در سایه رهنمون های رهبر فرزانه انقلاب می باشد. در ادامه قرار است که این حزب در استان گیلان با مسئولیت سرکار خانم آشفته پور با شناسایی نخبگان علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و با استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان محترم در سراسر استان به تکمیل چارت سازمانی این حزب پرداخته و امید است با بهره مندی از طرح ها، ایده ها و نقطه نظرات ارزشمند کلیه اعضاء محترم بتوانیم گام های مؤثری در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی استان گیلان برداریم. البته استفاده از راهنمایی های مفید و راهگشای خانواده های گرانقدر شهدا، نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، ائمه جمعه و روحانیون انقلابی و سیاسیون پیرو ولایت مطلقه فقیه و سایر اقشار انقلابی از رویکردهای مهم این حزب می باشد.

از اهداف مهم این حزب کمک به تدوین برنامه های مدون در جهت تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی است که با پتانسیل بالایی که از نخبگان علمی و مردم با فرهنگ،اصیل و ولایت مدار گیلان سراغ داریم انشاءالله به این مهم نائل آییم.

دبیرکل حزب ایران قوی در پاسخ به این سوال که برنامه های اقتصادی در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم استان گیلان در نظر دارید، گفت: بر اساس سند آمایش استان گیلان، کشاورزی و گردشگری از مهم ترین محورهای توسعه استان می باشد. توسعه کشاورزی با تاکید بر تولید محصولات استراتژیک و دارای مزیت رقابتی در کشور با رویکرد تامین نیاز غذایی در مقیاس ملی و بین المللی از جمله راهبردهای توسعه اقتصادی استان گیلان می باشد. گیلان می تواند با بهره مندی از نظام مدیریت یکپارچه و هم افزایی منطقه ای پیشتاز توسعه دریا محور، بوم آورد در چارچوب فضای سرزمینی و اکولوژیکی خود رقم زند. توسعه گردشگری دریایی و تلفیق کشاورزی و گردشگری و طراحی الگوی جدیدی از گردشگری به نام گردشگری کشاورزی با هدف گذار مزارع از کشاورزی تک کارکردی به چند کارکردی به عنوان رهیافت نوین توسعه پایدار می باشد. به علت وجود تقاضای جدید گردشگران و نیاز به تنوع خدمات زمینه ای را برای توسعه کسب و کارها و کارآفرینی فراهم می آورد. مدیران تصمیم گیر در استان گیلان با مشارکت مردمان خود در فرایندهای توسعه می توانند پیشرو پاسداری از فرهنگ و پیشینه‌ی هویتی این خطه کهن باشند.

از سویی دیگر استان گیلان در تعامل با کشورهای حوزه ی دریای کاسپین که دروازه ی اروپا می باشند می تواند با گسترش کریدورهای اقتصادی ، ارتباطی، پلی میان شرق و غرب را فراهم نماید.

نادی در خصوص مشکلات زیست محیطی گیلان گفت: یکی از بزرگترین معضلات استان گیلان که اکثر شهرها و روستاها از آن رنج می برند عدم تصفیه پساب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی می باشد. این پساب‌ها وارد رودخانه ها و سپس دریای کاسپین و تالاب ها به‌ویژه تالاب انزلی که تالابی بین المللی و دارای موقعیت استراتژیکی می باشد و همچنین سایر کرانه های ساحلی استان گیلان می شود. این موضوع در پی بهره گیری غیرمسؤلانه و بیش از ظرفیت قابل تحمل سرزمینی می باشد که سبب دگرگونی فضای بیولوژیکی استان گیلان می شود.به کارگیری فناوری و دانش روز در توسعه شیوه های زیست نوین، بهره مندی از طرح ها و ایده های نخبگان و مشارکت فعالانه کلیه دستگاه های متولی و ذی ربط را می طلبد.

یکی دیگر مشکلات زیست محیطی گیلان، آلودگی هوا است که پیامد افزایش خودرو شخصی، کمبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، کمبود سرانه فضای سبز به خصوص در کلان شهر رشت، مهاجرت از سایر استان ها به گیلان و در نتیجه افزایش جمعیت می باشد.

فرسایش آبی و آلودگی خاک در اثر پسابها و سموم کشاورزی، زباله های رها شده در کنار جاده ها بویژه جاده های توریستی و همچنین آتش سوزی های عمدی و یا غیر عمدی جنگل ها از دیگر چالش های زیست محیطی استان گیلان است که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح، نتایج فاجعه باری را تا چند سال آینده به همراه خواهد داشت.

با تامین اعتبار کافی جهت احداث تصفیه خانه ها، آموزش کافی تفکیک زباله ها از مبدا، استفاده از زباله سوز ها و تامین انرژی از آن ها میتوان از این طلای کثیف بهره برد.

تغییرات وسیع کاربری زمین با هدف ساخت خانه های دوم و ویلاسازی از دیگر مشکلات استان گیلان است. فروش زمین های کشاورزی به غیر بومیان به جز آسیب های زیست محیطی، پیامد های فرهنگی و اجتماعی را نیز در پی دارد.

ایجاد بازار زمین و مستغلات قانونمند و هم پیوند با ملاحظات برنامه های توسعه، ایجاد سیاست های تشویقی، توسعه فعالیت های کشاورزی و آگاه سازی مردم بومی از تهدیدات فروش زمین های کشاورزی می تواند راهگشای این مهم باشد.

نادی با اشاره به سالخوردگی استان گفت: بدون شک بر این مهم واقف هستیم که داشتن نیروی کار جوان، متخصص و کارآمداز مولفه های توسعه در هرکشور می باشد. نرخ زاد و ولد تعیین کننده نیروی محرکه و جمعیت فعال استان است. نرخ باروری در کشور، ۲/۱ فرزند است در حالی که نرخ باروری گیلان با شاخص ۱/۰۶ در وضعیت بحرانی قرار دارد.

توجه مقام معظم رهبری به اهمیت جمعیت و تعیین شاخص های استاندارد برای اجرای سیاست های مقابله ای در برابر رشد جمعیت نشان می دهد که تا چه اندازه مقام معظم رهبری بر روی جمعیت، کاهش نرخ باروری و واقعیت روند پیر شدن جمعیت کشور تاکید دارند. بنابراین باید به دنبال سیاست های اجرایی طرح هایی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال جوانان باشیم.

افزایش سرسام آور قیمت خرید مسکن و اجاره بها و عدم اشتغال از عوامل تاثیرگذار در این معضل می باشند و این وظیفه دولت هاست که با رویکرد اجتماعی همراه با تفهیم مسائل روانشناسی در جامعه به تغییر نگاه جوانان نسبت به افزایش جمعیت کمک کنند.

دبیرکل حزب ایران قوی در خصوص پدیده مهاجرت از سایر استان ها به استان گیلان گفت: استان های شمالی بالاخص گیلان مقصد مهاجرت هم وطنان عزیز از سایر استان ها بواسطه شرایط اقلیمی، آلودگی هوا و مشکلات کم آبی در آن نقطه می باشد.

این حجم از مهاجرت قطعا با خود معضلات اجتماعی و تعارضات فرهنگی را در پی دارد. در دهه های گذشته بواسطه امکان دسترسی بهتر به اشتغال در پایتخت کشور، شاهد مهاجرت های بسیار گسترده به تهران بودیم و در حال حاضر شاهد این هستیم که تهران با چه مصائب و معضلاتی روبرو می باشد؛ بنابراین نباید اجازه دهیم که استان گیلان به این سرنوشت تلخ دچار گردد.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. بنابه مطالعات جدید محققان اگر روند مهاجرت به همین شکل ادامه پیدا کند، تا ۲۰ سال آینده از جمعیت گیلک کاسته خواهد شد. با تعدیل و هدایت جریان های مهاجرتی و اعمال قوانین محدودکننده، از این معضل، زودتر از این که به فاجعه تبدیل شود جلوگیری نماییم.

امید است این حزب با ارائه راهکارها و تدوین برنامه ای جامع با کمک نخبگان و سایر دست اندرکاران، با آسیب شناسی و با در نظر گرفتن سطوح دست اندرکاران مرتبط با انواع چالش های اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به حل و فصل منطقی و علمی آنها بهتر و بیشتر پی برد.

تعیین دقیق تر حقوق و مطالبات جامعه از بخش های مختلف و فرهنگ سازی راهکار برون رفت مسایل اجتماعی و فرهنگی و ایجاد یک عزم ملی برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست؛ جزء ابزارها، مزیت اقتصادی و نگاه راهبردی به مسایل و ضابطه مند نمودن ساختار اقتصادی راهکار برون رفت از چالش های اقتصادی است. لذا آنچه که باید مورد توجه برنامه ریزان و مسؤلین محلی قرار گیرد اتکاء به مؤلفه های توسعه درونزا و طراحی کارکردهای مبتنی بر قابلیت های بومی و محلی می باشد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code