یک بی عدالتی محض؛
۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۰۷:۵۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
6343cd19 4599 4857 b004 b56389d3a6fe

گیل خبر/ سرویس استانی- مدت‌هاست که پیام‌های متعددی از رانندگان شرکتی ادارات مختلف استان به گیل خبر ارسال می‌شود که نسبت به نرخ پایین‌ و ناکافی پرداختی به آنان معترض هستند.

در این میان، اعتراضات زیادی از آموزش و پرورش استان به گوش می‌رسد.
بررسی‌های گیل خبر حاکی از آن است که نرخی که اداره کل آموزش و پرورش گیلان برای هر راننده تعیین کرده، 5 میلیون و 200 هزار تومان است که با احتساب نرخ 1 میلیون و 700 هزار تومانی بیمه، تنها 3 میلیون و 500 هزار تومان دریافتی یک راننده است! رقمی که از حداقل حقوق تعیین شده از سوی اداره کار نیز به مراتب پایین‌تر است.

نکته مهم در این است که اداره کل این نرخ را برای ادارات آموزش و پرورش تابعه استان بخشنامه نموده است، اداره کل بدون در نظر گرفتن مصوبات شورایعالی کار، بخشنامه‌ای باب میل خود و به صورت سلیقه‌ای صادر نموده و به دلیل تعیین این نرخ پایین، امکان انعقاد قرارداد برای ادارات تابعه با پیمانکار وجود ندارد و هیچ پیمانکاری حاضر به انعقاد این قرارداد نمی‌شود.

موضوع زمانی بغرنج تر می‌شود که بدانیم در بسیاری از شهرستان‌های استان، از ابتدای امسال همچنان پیمانکاری برای پرداخت همین حقوق ناچیز نیز تعیین نشده و نیروهایی با بیش از 10 سال سابقه، بدون حقوق و بیمه ماه‌هاست که سرگردان هستند.

جالب توجه است که حتی خودرویی نیز برای این رانندگان اختصاص داده نمی‌شود و رانندگان موظف به استفاده از خودروی شخصی خود هستند و با افزایش هزینه‌ها و احتساب استهلاک خودرو، عملا دیگر پولی برای راننده باقی نمی‌ماند.

به واقع به نظر می‌رسد نیاز به یک بازنگری اساسی در تعیین حقوق رانندگان شرکتی اداره کل آموزش و پرورش استان وجود دارد. حقوقی که در این دوران سخت اقتصادی، جوابگوی هیچکدام از نیازهای یک زندگی ساده نیز نیست.

یک مقایسه ساده میان حقوق این رانندگان با سایر کارکنان و مدیران دستگاه‌ها، اوج ناعدالتی و تبعیض موجود را نمایان می‌سازد.

از مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان انتظار می‌رود برای تجدیدنظر در حقوق این رانندگان و تسریع در تعیین پیمانکار برای پرداخت حقوق‌ها، اقدام و از ادامه روند ناعادلانه فعلی جلوگیری به عمل آورد.

گفتنی است متاسفانه مشابه این مشکلات برای رانندگان در ادارات دیگر استان نیز وجود دارد که نیازمند عزمی راسخ و تدبیری اساسی برای حل مشکلات معیشتی قشر زحمتکش رانندگان شرکتی استان است.