۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۷:۴۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

براساس گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند ؛ اما این آمار در سال گذشته ۱۳.۹ درصد بوده است.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا، طبق گزارشی که مهرماه سال گذشته اداره کل بهزیستی گیلان ارائه کرد، جمعیت سالمند این استان ۱۳.۹ درصد اعلام شد. در حالیکه این آمار در سال بهمن ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ درصد گزارش شده بود که نشان دهنده روند سریع و صعودی جمعیت سالمند استان است.

وضعیت سالمندی گیلان باعث شده این استان تقریباً در یک دهه اخیر به طور متوالی رتبه نخست پیری جمعیت یا جمعیت سالمند را در اختیار داشته باشد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز دوشنبه در نشست خبری کارکروه رسانه ای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه آمار جمعیت سالمند استان از میانگین کشوری (میانگین ۱۰.۴۳ درصد) بیشتر است. گفت: در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند که از میانگین کشوری ( ۱۰.۴۳ درصد) بیشتر است.

اسماعیل نورصالحی در گیلان جمعیت سالمند استان را ۳۹۲ هزار نفر (۶۵ سال به بالا ) اعلام کرد و افزود: تک فرزندی دلیل اصلی پیری جمعیت گیلان است. تک فرزندی معضلات زیادی به همراه دارد که ضروریست تا رسانه ها به خانواده ها در ارتباط با مشکلات تک فرزندی آگاهی دهند.

وی به رسالت همگان در فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت: مهمترین راهکار علاج وضعیت کنونی فرهنگ سازی ارایه الگوی فرهنگی است، همه افراد توانمند و دارای جایگاه اجتماعی و مخاطب باید در این عرصه وارد شوند ضمن اینکه توجه به قشر نخبگان مقوله فرهنگ سازی را راحت تر می کند.

افزایش نگران کننده سن مادران در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به افزایش سن مادر در استان اشاره کرد و آن را نگران کننده دانست و گفت: میانگین سن مادر در اولین فرزند در سال ۹۰، ٢٧.۵۴ و در سال ۱۴۰۰، ۲۹.۵۴ سال گزارش شده است.

صالحی با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته اظهار داشت: پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ در یک دوره ٢٠ ساله جمعیت سالمندان کشور حدود ٢ برابر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه خطر مسئله جمعیت به مراتب بیشتر از کرونا است، اضافه کرد: در کرونا مردم خطر بیماری را حس کردند اما عدم حس خطر در مسئله جمعیت، کاهش آن را به همراه داشته است.

 
  

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code