۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۰۱:۱۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که فشار خون بالا حتی در افرادی که واکسیناسیون کامل انجام داده‌اند، خطر بستری شدن در افراد در دوران شیوع عفونت‌های نشای از سویه اُمیکرون کروناویروس را بیش از دو برابر می‌کند.

گیل خبر/ به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پزشکان در مرکز پزشکی سدراس-سینایی در لوس‌آنجلس ۹۱۲ نفر مبتلا به کووید -۱۹ را هنگام غالب بودن سوبه اُمیکرون با وجود دریافت دست کم سه دوز واکسن mRNA از واکسن‌های فایزر/بیونتک یا مدرنا دچار عفونت شده بودند و ۱۴۵ نفرشان کارشان به بستری شدن در بیمارستان کشیده بود.

یافته‌های این پژوهشگران که در روز پنجشنبه در ژورنال Hypertension منتشر شده است، نشان داد که خطر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ در افراد دارای عوامل خطرساز شناخته‌شده مانند سن بالا، نارسایی قلبی یا بیماری کلیوی افزایش می‌یابد.

اما به گفته این پژوهشگران بیماری فشار خون بالا یا پرفشاری خون «با بیشترین میزان افزایش خطر» بیماری شدید همراهی داشتن، به طوری که احتمال بستری شدن فرد مبتلا به کووید-۱۹ را بیش از دو برابر می‌کرد.

این بررسی نشان داد که فشار خون بالا حتی در افراد جوانتر که اندام‌های حیاتی‌شان به طور کلی سالمتر است، «با افزایش قابل‌توجه و عمده خطر» بیماری شدید کووید-۱۹ همراهی دارد.

دکتر سوزان چانگ، سرپرست این بررسی گفت: «دانستن اینکه بسیاری از افرادی که به علت کووید-۱۹ بستری می‌شوند، فشار خون بالا دارند و عوامل خطرساز دیگر برای بیماری شدید را ندارند، شگفت‌زده شدیم. این موضوع به خصوص با توجه به اینکه تقریبا نیمی از آمریکاییان بزرگسال فشار خون بالا دارند، نگران‌کننده است.»

کد خبر 692305

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code