معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در سفر به گیلان:
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۷:۰۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
لزوم مدیریت بازار توسط صنعت/ مشکل نقدینگی  مهم ترین مسئله تورم است

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: یکی از راهکارهای اساسی در افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم، کالابرگ الکترونیکی است.

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی اداره کل صمت گیلان،علیرضا شاهمیرزایی قبل از ظهر امروز در نشست با فعالین صنفی و تجاری گیلان با تأکید بر اینکه مطالبات ارائه شده در این جلسه کاملا به حق است، گفت : معاونت¬های تخصصی وزارت صمت، درگیر مدیریت بازار حوزه تخصصی خود هستند و وزارت جهاد کشاورزی نیز درگیر مدیریت بازار کالاهای مربوط به خود است. مفهوم صنعت با کارخانه متفاوت است و تعریف واژه صنعت، کارخانه¬داری نیست، بلکه صنعت یک زنجیره وی افزود: کامل از زنجیره تأمین، تولید، بازاریابی و خدمات پس از فروش است.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: پروژه تأمین مالی زنجیره¬ای یکی از برنامه¬های وزارت صمت است و پروژه تأمین مالی زنجیره¬ای یعنی تأمین مالی باید تا شرکتهای پخش و خرده¬فروشی هم ادامه یابد.
وی مشکل نقدینگی را مهمترین عامل تورم خواند و گفت: وقتی سالانه 30 الی 40 درصد بر حجم نقدینگی اضافه می¬شود اما دارایی¬های قابل خرید و فروش رشد نکرده است، تورم ایجاد می¬شود و مشکلات عدیده¬ای را در حوزه مالی و اقتصادی برای واحدهای تولیدی و صنفی ایجاد می¬کند. گران شدن تمامی کالاها نشان¬دهنده کاهش ارزش ریال است و الا اگر یک کالا مشکل داشت همان کالا تورم داشت. از سوی دیگر عدم وجود سرمایه در گردش و نقدینگی باعث کاهش تولید می¬شود و این بسیار خطرناک است.
دکتر علیرضا شاه میرزایی با تأکید بر اینکه اصناف همواره در اعتراضات مردمی ناشی از گرانی مظلوم واقع شده¬اند، یادآور شد: کارتخوان به هیچ عنوان فاز یک پایانه فروشگاهی نیست، بلکه فقط و فقط ابزار پرداخت است بنابر این نباید آن را فاز اول پایانه فروشگاهی بدانیم. وی افزود: اگر در زمینه تنظیم بازار، مقابله با قاچاق، گران¬فروشی و احتکار نگاهی اصولی داشته باشیم و اولویتها را بشناسیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت خاطرنشان کرد: اگر پروژه تأمین مالی زنجیره¬ای انجام شود، مشکلات سرمایه در گردش شرکتهای پخش و اصناف نیز حل خواهد شد. وی افزود: وزارت صمت تاکنون توانسته 800 هزار شناسه کالایی را به ثبت رساند، و در حوزه اخذ کد رهگیری در تولید به عدد میلیارد برسد.
دکتر شاه¬میرزایی تأمین مالی زنجیره¬ای را مهمترین پروژه دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت به موازات کنترل تورم، باید تأمین مالی تولید را انجام دهیم و اجازه ندهیم مصرف مردم کاهش یابد. قطعاً معنی ریشه¬کن کردن فقر، ریشه¬ کردن فقیر نیست. ما تورم را به قصد افزایش قدرت خرید مردم کاهش می¬دهیم. لذا اگر کنترل تورم، به بهای کاهش قدرت خرید مردم انجام شود، نقض غرض خواهد بود.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی در افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم، تعریف کالابرگ الکترونیکی در مجلس بوده است و شخص رئیس محترم جمهور نیز قلباً به این راهکار اعتقاد دارند. مشابه این راهکار در حوزه¬های غیر از کالاهای اساسی چون بخش خدماتی و تأمین لوازم یدکی خودروها و ... هم باید لحاظ شود.
وی با تأکید بر اینکه نقدینگی باید به سمت زنجیره تولید و توزیع حرکت کند، گفت : مشکل تورم هرگز به اصناف بر نمی¬گردد. شاه¬میرزایی بعنوان خبر خوب برای اصناف اعلام کرد با برخی از بانکها مذاکره شده که در ادامه اجرای پروژه تأمین مالی زنجیره¬ای، به هرواحد صنفی تا سقف 5 میلیارد ریال اعتبار بدهند که چون متصل به زنجیره تولید و توزیع است، تورم زایی نخواهد داشت.

۳۲۸ هزار نفر در کسب و کار صنفی گیلان اشتغال دارند

  تیمور پورحیدری در نشست معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با فعالان کسب و کارهای صنفی و تجاری استان که در محل سالن جلسات اداره کل صمت گیلان برگزار شد، گفت: بیش از ۳۲۸ هزار نفر در کسب و کارهای صنفی گیلان فعالیت و اشتغال دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه اصناف جایگاه مهمی در شکل دهی کسب و کارهای کوچک دارند افزود: با حضور آقای دکتر علیرضا شاهمیرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از یک پروژه شرکت پخش آبزی فناور در زمینه بسته بندی و پخش انواع ماهیان خاویاری و یک پروژه با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در زمینه بسته بندی و سردخانه محصولات هایپری در شهرک صنعتی سفیدرود بازدید به عمل آمد که همین دو پروژه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر را به همراه خواهد داشت.


وی به فعالیت بیش از ۱۳۱ هزار واحد صنفی در گیلان اشاره نمود و اظهار داشت: تامین اقلام اساسی و قابل عرضه این واحدهای صنفی در مبادی رسمی توسط ۱۷۶ شرکت پخش در استان انجام می شود که این زنجیره را تکمیل می نماید.

دکتر پورحیدری با اظهار اینکه هیات رئیسه اتاق های صنفی و بازاریان در اجرای مردمی سازی توزیع یارانه ها نقش بسزایی داشتند. عنوان کرد: در تنظیم و تعادل بازار و برون رفت از التهابات ناشی از طرح بزرگ اقتصادی دولت سیزدهم اصناف و کسبه در خط مقدم طرح بودند که این وفاق و همدلی با نظارت و مساعدت دستگاه‌های مرتبط باعث آرامش بازار در استان گردید.

مدیرکل صمت گیلان از احداث شهرک صنفی خدمات خودرویی در آینده نزدیک در استان سخن گفت و تشریح کرد: برای اولین بار این شهرک در مجاورت شهرک صنعتی سفیدرود در مساحتی به متراژ ۱۷ هکتار با سرمایه گذاری بخش خصوصی با هدف ساماندهی صنوف خودرویی به صورت مجموعه کامل در خارج از شهر رشت ایجاد خواهد شد که امروز مقدمات اجرای آن با حضور معاون وزیر صمت و سرمایه گذاران این طرح بررسی گردید.

وی افزود: گیلان استانی پیشتاز در بحث ثبت شناسه کالا، سامانه پاسخگویی 124 و تامین زنجیره مالی در کل کشور است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از تعامل نمایندگان و مسئولین استان در حمایت از صنعت گیلان؛ از راه اندازی یک شهرک فناوری و شهرک نساجی در شمال کشور در محل فعلی شرکت صنایع پوشش خبر داد و افزود: راه اندازی این دو واحد تاحد قابل توجهی از انتظار و مطالبات مردم و مسئولین در حوزه اشتغال را پاسخ خواهد. داد.

گفتنی است در ادامه این سفر یک روزه معاون وزیر صمت، طی دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی؛ ظرفیت کسب و کارهای نوآورانه و فناور و فضای بازار این منطقه اقتصادی مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.