آبروی رشت در خطر است؛
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۰۸:۲۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سرویس شهری؛ نیلوفر سلطانپور- با همه کش و قوس‌های فراوان، بالاخره با تایید هیات تطبیق شهرستان رشت، امیرحسین علوی با 8 رای از شهرداری رشت برکنار شد. اما نباید به سادگی از کنار حاشیه هایی که در فرایند این استیضاح رخ داد، گذشت.

در حالی که پس از پایان رای گیری در خصوص استیضاح شهردار رشت، 8 رای موافق استیضاح و 3 رای در مخالفت با استیضاح از گلدان بیرون آمد، اما بلافاصله اعتراضات نسبت به ترکیب آرا بلند شد.

آقایان مجید عزیزی، رضا عاشری، حسین رضویان و نادر حسینی قویا نسبت به نتیجه بدست آمده اعتراض داشتند و حتی در نامه‌ای به فرمانداری خواستار تجدید نظر در خصوص رای گیری و ابطال نتیجه شدند.

این طیف 4 نفره در آن روز در اعتراض به تقلب احتمالی، حتی از امضای صورتجلسه استیضاح نیز خودداری نمودند اما پس از چند روز، نادر حسینی با حضور در فرمانداری رشت، با ذکر آن که اعتراضی نسبت به فرایند رای گیری نداشته، صورتجلسه استیضاح شهردار رشت را امضا می‌کند.

این تایید صورتجلسه از سوی حسینی در حالی صورت گرفت که هم خودش هم سه عضو دیگر شورا در مصاحبه‌های مختلف تاکید داشتند که هیچ کدامشان به استیضاح شهردار رای نداده‌اند.

پس از این بود که هیات تطبیق شهرستان رشت با توجه به مستندات موجود، استیضاح شهردار را تایید و امیرحسین علوی رسما عزل شد.

اگر تمام تکه‌های این پازل را در کنار هم قرار دهیم به‌ نظر می‌رسد که در فرایند این استیضاح، یک تقلب و یا یک دروغ بزرگ اتفاق افتاده است.

چگونه ممکن است از شورای 11 نفره رشت، 4 نفر با جدیت و قوت تاکید داشته باشند که به استیضاح شهردار رای نداده‌اند، اما وی با 8 رای از کار برکنار شود؟ چگونه ممکن است ادعا کنیم که یکی از آرا مخدوش است اما در روزهای بعد، صحت فرایند رای گیری و نتیجه بدست آمده را تایید کنیم؟

در جامعه‌ای که سال‌هاست از دروغ و فریب‌کاری به عنوان بدترین خصلت‌های آدمی یاد می‌شود و در آموزه‌های قرآنی و عرفی جامعه از آن پرهیز داده شده است، یک عضو شورا چگونه به خود اجازه می‌دهد چنین آشکار و عیان تخلف نموده و دروغ بگوید؟

واضح است که یکی از 11 عضو شورا و بالاخص یکی از آن طیف 4 نفره، به فریب کاری و دروغ روی آورده است و هیچ قصدی هم برای شفاف سازی در این خصوص و عذرخواهی از پیشگاه مردم بابت دروغ‌های خود نداشته و ندارد!

زمانی که مسئله‌ای چنین آشکارا باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، مردم از مقامات قضایی و امنیتی و از مدعی العموم انتظار دارند با سرعت و جدیت به موضوع ورود کرده و با خاطی یا خاطیان به شدت برخورد نمایند.

چنین اتفاقاتی قطعا زیبنده شهر با اصالت و کهنی همچون رشت نیست و اگر برخورد سفت و سختی با متخلفین صورت گیرد، دیگر هیچ کس جرئت نمی‌کند به عنوان نماینده مردم در شورای این شهر، با دروغ و نیرنگ، نام رشت را لکه‌دار کند.