“روح الله پوراسماعیلی” در رابطه با سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه و حضور در سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی، اظهار کرد: این سفر دلایل مختلفی دارد اما یکی از مهم ترین دلایل این حضور را می توان بحران انرژی و افزایش قیمت بنزین در آمریکا که نارضایتی های بالای اجتماعی از دولت بایدن و کاهش محبوبیتش را در پی داشته دانست که این مسئله چالش بزرگی برای انتخابات پیش رو در آمریکا است.

گیل خبر/ “روح الله پوراسماعیلی” کارشناس سیاسی و مدرس دانشگاه در رابطه با سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه و حضور در سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی، اظهار کرد: این سفر دلایل مختلفی دارد اما یکی از مهم ترین دلایل این حضور را می توان بحران انرژی و افزایش قیمت بنزین در آمریکا که نارضایتی های بالای اجتماعی از دولت بایدن و کاهش محبوبیتش را در پی داشته دانست که این چالش بزرگی برای انتخابات پیش رو در آمریکا است.

وی ادامه داد: جنگ اوکراین و روسیه تأثیر زیادی بر نظام بین الملل به خصوص در حوزه انرژی و اقلام غذایی گذاشته است که دنیا با یک افزایش قیمت کم سابقه ای مواجه شده و آمریکایی ها از این حیث بسیار متضرر شدند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه آمریکا به دنبال افزایش تولید نفت به وسیله اوپک است تا هم نیاز خود را برطرف کند و هم در مقابل سیاست روسیه یعنی جلوگیری از گسترش ناتو در شرق بیاستد، تصریح کرد: در واقع می توان نفت را دلیل اصلی سفر بایدن به منطقه دانست و به همین منظور به دنبال این است که در اوپک پلاس به همراهی عربستان سعودی و امارات وسایر کشورها، تولید نفت را افزایش دهند. هرچند این کشورها در برخی موارد اعلام کردند که تولید شان در حال حاضر در بالاترین سطح قرار دارد و بیش از این نمی توانند تولید کنند، به هر حال باید دید بایدن چگونه می تواند این کشورها را راضی کند.

پوراسماعیلی دومین دلیل سفر بایدن به منطقه را تشکیل ناتو عربی یا به تعبیر خودشان ناتو خاورمیانه در قالب تشکیل سامانه یکپارچه پدافند هوایی به فرماندهی آمریکا در منطقه با مشارکت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی، عنوان کرد و گفت: بایدن به دنبال نزدیکی این کشورها به ویژه عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی است تا ناتو عربی را شکل دهد.

وی افزود: از طرف دیگر باید گفت آمریکایی ها به دنبال ارتقای توافق ابراهیم در منطقه نیز هستند توافقی که به گفته بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بین اسرائیل و امارت متحد عربی شکل گرفت و اکنون باید به چند کشور دیگر نیز ارتقا داده شود تا بتوانند سامانه پدافندهوایی را در مقابله با تهدیدات ایران شکل دهند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه هدف دیگر این سفر به مذاکرات هسته ای برمی گردد، تصریح کرد: آمریکایی ها می خواهند با تحت فشار قراردادن ایران توسط کشورهای منطقه، ایران را وادار کنند از شروطش عقب نشینی کند و شروط آمریکایی ها را در مذاکرات بپذیرد؛ در حقیقت می توان گفت آمریکا می خواهد با این تلاش های گسترده یک حرکت روانی و یک جنگ روانی راه بیاندازد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل سفر بایدن به منطقه تضمین دادن به عربستان، عنوان می شود، گفت: عربستان همواره از نزدیکی آمریکا به ایران احساس خطر کرده است. چون تصورش این است که آمریکایی ها تا قبل از نزدیک شدن با ایران، آن ها را به عنوان یک شریک اصلی و مجری سیاست های آمریکا در منطقه می دانند و به خاطر همین پشتوانه های گسترده ای از این کشور دارند مثلا همین حمله عربستان به یمن که با پشتیبانی آمریکا انجام شده است. بنا براین عربستان به دنبال یک تضمین از آمریکا است که اگر با مذاکرات با ایران به نتیجه رسید به جایگاه عربستان و امنیت آن خدشه ای وارد نشود.

این کارشناست علوم سیاسی با بیان اینکه نکته ای که آمریکا از فعال کردن ناتو خاورمیانه به دنبالش است، چالشی است که رژیم صهیونیسیتی با آن مواجه است، بیان کرد: روز به روز از فضای امنیتی و ثبات امنیتی در اراضی اشغالی کاسته می شود و اسرائیل چاره ای برای حضور در این پیمان های امنیتی ندارد تا آن فضای امنیتی را مهار کند که البته راه به جایی نمی برد، چون آمریکایی ها دچار چالش های عمده ای هستند و نمی توانند مشکلی از رژیم صهیوتنیسی حل کنند و این بیشتر یک بازی روانی و رسانه ای برای اقناع افکار عمومی در داخل برای استفاده دموکرات ها در انتخابات است.

عرصه سیاست بین الملل بر اساس منفعت ها است
وی با تأکید بر اینکه همین الان هم بایدن با چالش بزرگی مواجه است که آن دیدار با محمد بن سلمان است، اظهار کرد: بایدن پیش از این به دلیل مرگ خاشقچی حاضر نبود با او دیداری داشته باشد اما می بینیم که همین را هم زیر پا می گذارد و این به عنوان یک چالش بزرگ و تضاد رفتاری در سیاست بایدن در جامعه آمریکا مطرح است البته همواره این را باید یادآور شویم که عرصه سیاست بین الملل بر اساس منفعت ها است و در این زمینه دیده می شود که مواضع اعلامی دولت ها و رژیم های سیاسی با مواضع رفتاری شان تفاوت دارد.

پوراسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: یقینا آمریکا در این مورد هم با شکست مواجه می شود و به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید و آن شعار دفاع از حقوق بشری که همواره سر می دهد در پی این دیدار رنگ می بازد و در برابر افکار عمومی جهان باید پاسخ دهند که چطور با کسی که مرگ فجیعانه جمال خاشقچی را مدیریت کرد، دیدار می کنند.