سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان:
۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۲۱:۳۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
نمایندگان در صورت دخالت در انتصابات، با عنوان عدم التزام عملی به ولایت فقیه ردصلاحیت خواهند شد

گیل خبر/ علی کتمان؛ احمد قنبریان، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان استان گیلان به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس شورای نگهبان در نشستی خبری، پذیرای سوالات اصحاب رسانه شد.

قنبریان در ابتدای جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر آن که «خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است.» تاکید کرد: این جمله کوتاه و پرمحتوا، ترسیم‌گر وقایع سال ۶۰، جنگ و درگیری های داخلی و مشکلات و ترورها، سلب صلاحیت سیاسی رییس جمهور و ... است که خداوند ما را از مشکلات رهایی بخشید. امسال هم شاهد مشکلاتی هستیم هستیم که انشالله با پایبند بودن به عهد خود، آن‌ها نیز حل خواهند شد.
خوشبختانه توفیقات امسال از سال ۶۰ بیشتر است. ما اکنون قدرت اول نظامی منطقه هستیم.

قنبریان اضافه کرد: بنا به فرمایش رهبری، ما درگیر یک جنگ تمام عیار هستیم، یک جنگ ترکیبی. از یک بُعد، جنگ تبلیغاتی و روانی است که بستر آن رسانه است. دشمن یک هجمه تبلیغاتی و روانی وسیع علیه مردم ایران به راه انداخته است. حجم فعالیت های رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که نیاز است یک دفاع رسانه‌ای خوب و یک حمله رسانه‌ای خوب صورت گیرد که ما اینجا خلع داریم.

قنبریان تاکید کرد: در جنگ رسانه‌ای و سایبری و اقتصادی و فرهنگی، در همه این ها یک موضوع اصلی و اساسی است که نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک الگوی موفق معرفی نشود اما جبهه مقاومت الگو گرفته از نظام اسلامی است.
هدف دشمن در حوزه داخلی، ناامید کردن مردم است، به گونه‌ای که مردم امید به آینده نداشته باشند. این مهمترین تلاش استکبار جهانی است.
رسانه ها می‌بایست نقطه مقابل سیاست دشمن حرکت کنند که همان دمیدن روح امید در مردم نسبت به آینده است.
ما در حوزه اقتصادی مشکلاتی داریم، اما پرداختن به این مشکلات بدون توجه به دستاوردها، باعث تقویت روحیه ناامیدی می شود. بزرگ کردن مشکلات و بالا بردن انتظارات باعث ناامیدی مردم می‌شود.

قنبریان گفت: درخواست ما این است که سیاست رسانه‌های استان در راستای تقویت روحیه امید باشد، البته نقد و انتقاد بلامانع است اما دستاوردها نیز بیان شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان گفت: از سال ۸۰ دفاتر نظارتی در استان ها شکل گرفت.
برخلاف تصور عموم مردم، کار دفاتر نظارتی مختص به زمان انتخابات نیست و از آنجایی که بازوی اجرایی شورای نگهبان است، فعالیت مستمر و روزانه داریم. در ایام انتخابات، محصول کار چندین ساله در حوز‌ه های رصد، نظارت، بررسی‌ و تحقیقات چیده می‌شود.
.
قنبریان گفت: رسانه های استان یک واسط صادق میان ما و مردم باشند و در راستای کمک به تبیین نقش و جایگاه شورای نگهبان در افکار عمومی و همچنین در انتقال نظرات و بازخوردهای افکار عمومی نسبت به اقدامات و مصوبات شورای نگهبان کمک کنند.

قنبریان تاکید کرد: فرهنگ سازی در زمینه انتخابات خلع وجود دارد.
در انتخابات با ۲ دسته رفتار روبروییم. منکر و معروف‌های انتخابات. از منکرات انتخابات می‌توان به خرید رای که البته تاکنون باعث تغییر نتایج نشده است، تبلیغات خارج از عرف با هزینه های هنگفت و... اشاره کرد که البته ما در برخورد با هزینه‌های سنگین در انتخابات خلع قانونی داریم و امکان ورود دستگاه های ذیربط به خوبی وجود ندارد که خوشبختانه قرار است قانون انتخابات اصلاح شود و عملکرد دستگاه ها در این زمینه بهتر می‌شود.

تشویق به حضور مردم برای حضور حداکثری که محور اساسی است، ارائه شاخص ها برای انتخاب درست و کمک به مردم در انتخاب شایسته نفرات از معروف های انتخابات است که از رسانه‌ها انتظار می‌رود به آن توجه داشته باشند.

قنبریان با اشاره به دخالت برخی نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی گفت: رهبر معظم انقلاب ۳ بار تذکر دادند که نمایندگان در انتصابات دخالت نکنند.
متاسفانه شاهدیم که نماینده، افرادی را معرفی می‌کند و اصرار بر انتصاب آنان داشته و تهدید می‌کند که در صورت عدم انتصاب فلانی، از وزیر طرح سوال می‌کند. این دخالت آشکار است. بدتر اینکه آن فرد، شایسته هم نیست ولی بازهم اصرار می‌کنند و حتی جلوی انتصاب افراد شایسته نیز گرفته می‌شود چون همراه رقیب بوده است.

نمایندگانی که این چنین اصرار بر دخالت در انتصابات و امور اجرایی داشته باشند، در هنگام بررسی با عنوان عدم التزام عملی به ولایت فقیه ردصلاحیت خواهند شد. معمولا تذکر داده می‌شود ولی اگر تکرار شود قطعا برخورد می‌شود.

قنبریان در پاسخ به سوال گیل خبر مبنی بر اینکه در سال‌های گذشته نیز شاهد دخالت نمایندگان بوده‌ایم، اما آیا ردصلاحیتی صورت گرفته است؟ گفت: در دوره های گذشته ردصلاحیتی صرفا به دلیل دخالت در در انتصابات نداشتیم اما در این دوره به خاطر تاکیدات رهبری حساسیت ها بالا رفته و قطعا یکی از ملاک‌های اساسی در فرایند بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود.

نمایندگان در صورت دخالت در انتصابات، با عنوان عدم التزام عملی به ولایت فقیه ردصلاحیت خواهند شد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان گفت: رویکرد شورای نگهبان و آنچه برای آن مهم است، قانون است. قانون برای همه یکسان اجرا شده است. در ردصلاحیت ها میان اصولگرا و اصلاح طلب تفاوتی نیست و رفتارها و مواضع افراد مبنا است. به صرف دادن گزارشات، ردصلاحیت صورت نمی‌گیرد و جمیع جوانب در این امر موثر است. تمام تلاش و سعی بر این است که بررسی صلاحیت‌ها مطابق با قانون باشد و به هیچ وجه سفارش‌ها تاثیری در تاییدصلاحیت ها ندارد.

قنبریان با اشاره به دخالت‌های نمایندگان در انتصابات، گفت: از استاندار انتظار می‌رود که از مسئولین اجرایی حمایت کرده و از آنان بخواهد تسلیم خواسته‌های گاها ناحق نمایندگان نشوند.