۱۴۰۱/۰۴/۱۶ ۰۰:۳۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه وبا از طریق مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی غیر بهداشتی منتقل می‌شود در ایام تابستان و در مسافرت‌ها از مصرف آب‌های سطحی در معابر دوری شود.

گیل خبر/ به گزارش صدا و سیما؛ دکتر مریم مسعودی فر افزود: شیوع بیماری وبا در بعضی از کشور‌ها محدود شده است، اما در بسیاری از کشور‌های دنیا هنوز شیوع بالایی دارد و براساس گفته سازمان جهانی بهداشت، حداقل در ۴۷ کشور دنیا به صورت ایندمیک است. 

وی با توجه به اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر در کشور ما برنامه‌ها و اقدامات خوبی در حیطه بهداشت انجام شده است گفت: وبا جزء بیماری‌های کنترل شده بوده و هست و دغدغه‌ای برای کشور مطرح نیست. بعد از پایان سال گذشته میلادی و براساس آن چه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، در بعضی از کشور‌های همجوار ما افزایش آمار ابتلا به بیماری گزارش شده است. وقتی وارد این مرحله می‌شویم برای منطقه ما بعنوان یک هشدار تلقی می‌شود ما هم اکنون در مرحله هشدار برای این بیماری هستیم و باید آمادگی و اقدامات لازم انجام و برای پیشگیری از ابتلا یک بازنگری و به روز رسانی شود.
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در کشور‌های همسایه غربی و شرقی شیوع وبا را داشتیم و به دنبال آن تردد‌ها هم در مرز برقرار است و امروزه دورانی است که روابط و مسافرت‌های بین المللی همیشه برقرار است؛ بنابراین ضرورت مراقبت‌ها بیشتر شده و در خصوص بیماری وبا که راه اصلی انتقال آن، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی است که به صورت غیربهداشتی تهیه می‌شود هشدار دادیم که این موارد با دقت بیشتری رعایت شود، چون که همه افراد در معرض ابتلا هستند.
دکتر مریم مسعودی فر در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون این دستورالعمل‌ها درحال اجرایی شدن است؟ به میزان رعایت‌ها چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: یک بخشی است بخش نظارت‌هایی که وجود دارد روی سلامت مواد غذایی و مواد نوشیدنی که انجام می‌شود آن چه که در حیطه اختیارات و وظایف وزارت بهداشت، همکاران ما در سطوح وزارت بهداشت و سطوح دانشگاه‌های پزشکی کامل شرایط را رصد می‌کنند. یک بخشی برمی گردد به خود فرد. در معابر ممکن است آب‌های سطحی وجود داشته باشد ایام تابستان است و سفر، آن بخش برمی گردد به مشارکتی که جامعه باید داشته باشد یعنی یکی از اصول مهم برای مراقبت از این بیماری در کنار اقداماتی که در حوزه وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های مرتبط انجام می‌شود مشارکت جامعه برمی گردد.
وی افزود: ما همه باید به این جمع بندی برسیم که قرار است؛ بهداشت دست را به خوبی رعایت کنیم قبل از تهیه و سرو غذا، بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، خودمان را متعهد کنیم به این که همه بحث ضدعفونی و گندزدایی در تهیه میوه و سبزیجات را قبل از مصرف به درستی انجام دهیم مواد غذایی را به صورت کامل بپزیم این‌ها اصولی است که تأکید می‌شود که همه اگر با هم رعایت کنیم، وبا بعنوان یک بیماری که الان مطرح شده، در طیف خیلی از بیماری‌ها انتقال از آب و مواد غذایی را داریم اگر همه اصول ساده بهداشتی را رعایت کنیم می‌توانیم خود را از ابتلا محافظت کنیم. 
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا وبا مثل گذشته مرگبار است گفت: وبا دو مدل دارد، وبای کلاسیک و وبای التور. چیزی که ما الان با آن روبرو هستیم بحث وبای التور است. این بیماری هم طیف علائم بالینی که دارد حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد موارد ممکن است اصلاً علائم نداشته یا علائم خفیفی داشته باشند. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مبتلا‌ها ممکن است با یک اسهال آبکی متوسط تا خفیف مراجعه کنند، حدود ۵ درصد مبتلایان هم ممکن است با تابلوی بالینی شدید مراجعه کنند.
 دکتر مسعودی فر افزود: یکسری از افراد را به دلیل شرایط زمینه‌ای مثل کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار، این‌ها نگرانی بیشتری دارد که اگر مبتلا شوند به شکل شدیدتری از بیماری مبتلا شوند. بیماران مبتلا به وبا اگر به موقع مراجعه کنند، چون اساس درمان جایگزین کردن مایعات و الکترولیت‌هایی است که بیمار از دست می‌دهد. اگر بیمار در همان مراحل اولیه که علائم ایجاد شد مراجعه کند و برایش مایع درمانی به صورت خوراکی یا وریدی انجام شود میزان مرگ و میر می‌تواند به کمتر از یک درصد برسد، چنانچه بیمار با تأخیر مراجعه کند و نتوان مایعات و الکترولیت‌ها را جایگزین کرد، ممکن است با مرگ و میر بالاتری همراه باشد.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : وبا

نظر شما:

security code