۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ۰۱:۱۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
درخشش یک خوشه ستاره ای کروی از نگاه هابل

تلسکوپ فضایی هابل تصویری زیبا از خوشه ستاره‌ای کروی ان‌جی‌سی ۶۵۶۹ ثبت کرده است.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، در این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل خوشه ستاره‌ای کروی درخشان "ان‌جی‌سی ۶۵۶۹ "(NGC ۶۵۶۹) که در صورت فلکی قوس قرار دارد، قابل مشاهده است. هابل تصویر قلب این خوشه را با دوربین میدان وسیع ۳(WFC۳) و دوربین پیشرفته نقشه‌برداری(Advanced Camera for Surveys) خود کاوش کرد و تصویر گنجینه درخشانی از ستاره‌ها را در این تصویر ثبت کرد.

خوشه ستاره‌ای کروی، خوشه‌های پایدار و محکمی هستند که حاوی ده‌ها هزار تا میلیون‌ها ستاره هستند و با انواع کهکشان‌ها مرتبط هستند. جاذبه گرانشی شدید این خوشه‌های ستارگان نزدیک به هم به این معنی است که خوشه‌های ستاره‌ای کروی، شکل کروی منظمی دارند.

این مشاهدات از بررسی خوشه‌های کروی که نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری قرار دارند به دست آمده است. در بررسی‌های قبلی به بررسی این اجرام پراخته نشده است زیرا غباری که در مرکز کهکشان ما پخش شده است، نور این خوشه‌های کروی را مسدود کرده و رنگ ستارگان ساکن در آنها را تغییر داده است. این عامل برای ستاره شناسانی که تکامل ستارگان را مطالعه می‌کنند مهم است، زیرا رنگ ستارگان می‌تواند بینش‌هایی را در مورد سن، ترکیبات و دمای آنها به ستاره شناسان ارائه دهد.

اخترشناسانی که این مشاهدات را ارائه کردند، داده‌های هابل را با داده‌های آرشیو نجومی ترکیب کردند و این امر به آنها اجازه داد سن خوشه‌های کروی از جمله ان جی سی ۶۵۶۹ را اندازه‌گیری کنند. تحقیقات آنها همچنین بینش‌هایی در مورد ساختار و چگالی خوشه‌های کروی مرکز کهکشان راه شیری ارائه کرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code