۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ۰۸:۰۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه

بسیاری از افراد علاقه‌ای به خوردن خرما ندارند، چون فکر می‌کنند که خرما باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. خوش‌بختانه مطالعات متعددی تا به امروز ثابت کرده‌اند که چنین تصوری کاملا اشتباه است.

گیل خبر/ به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، افراد مبتلا به دیابت به احتمال زیاد می توانند  در یک وعده 2 تا 3 خرما  بخورند؛ با این حال، فرد باید با پزشک خود صحبت کند تا مطمئن شود که خوردن خرما برای او بی خطر است.

افراد مبتلا به این بیماری باید مصرف کربوهیدرات خود را محدود کنند تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارند.

یک تحقیق انجام شده نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت پس از خوردن معادل 7 تا 10 خرما، افزایش قند خون را تجربه نکردند. با این حال، محققان خاطر نشان کردند که این میوه سرشار از کالری  است و 100 گرم خرما تقریباً 314 کالری دارد.

همچنین لازم به ذکر است که خرما می تواند در اندازه های مختلف باشد. به عنوان مثال، خرمای مدجول می تواند حدود دو برابر بزرگتر از انواع دیگر آن باشد. پس بهتر است فرد قبل از میل کردن خرما اندازه ی آن را در نظر بگیرد.

 ارزش غذایی خرما
یک عدد خرمای خشک و بدون هسته به وزن 24 گرم دارای :‌

66.5  کالری
18 گرم کربوهیدرات
16 گرم شکر
1.61  گرم فیبر
فیبر موجود در خرما ممکن است به جذب کربوهیدرات در بدن کمک کند؛ همچنین ممکن است خطر افزایش قند خون را کاهش دهد. ترکیب خرما با منبع پروتئین و چربی، مانند بادام، ممکن است فرآیند هضم را کند کرده و به مدیریت سطح قند خون کمک کند.

شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی  (GI) عامل دیگری است که باید هنگام بررسی اینکه آیا خرما برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است یا خیر، در نظر گرفت. GI یک غذا تأثیر آن را بر سطح قند خون منعکس می کند.

غذاهایی که باعث افزایش سریعتر و بیشتر قند خون می شوند، دارای GI بالاتری هستند. در مقابل، غذاهایی با GI پایین تر قند خون را آرامتر و کمتر افزایش می دهند. پزشکان، غذاهایی با مقدار GI  زیر ۵۵ را به عنوان غذاهای با GI پایین  در نظرمی گیرند .

بر اساس تحقیقات انجام شده از مطالعات متعدد،میانگین GI خرما 42 است. این باعث می شود خرما به عنوان یک غذای با GI پایین طبقه بندی شود و اگر در حد متعادل مصرف شود، برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است.

با این حال «در حد اعتدال» به چه معناست؟ برای پاسخ به این موضوع باید بار گلیسمی یک غذا (GL) را در نظر بگیریم.

برای تعیین GL یک غذا، GI آن را در مقدار کربوهیدرات‌های موجود در آن ضرب کنید و آن را بر 100 تقسیم کنید. بنابراین، دو عدد خرمای خشک (48 گرم) حاوی 36 گرم کربوهیدرات است که GL آن 17 است که یک GL متوسط ​​را تشکیل می دهد.

فواید خرما برای دیابت 

خرما سرشار از انواع مواد مغذی از جمله منیزیم و پتاسیم است. آنها همچنین  سرشار از فیبر، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان هستند. 

مواد مغذی و ترکیبات موجود در خرما ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت و مقاومت به انسولین مفید باشد.

فیبر

فیبر رژیمی موجود در خرما  سرعت جذب قند به جریان خون را  کاهش می دهد.  کاهش جذب قند در جریان خون، به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.

 محققان  دریافته اند که بروز دیابت در میان افرادی که فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می کنند کمتر است.

فیبر غذایی همچنین به تغذیه باکتری های مفید روده فرد کمک می کند که بخش مهمی از سلامت فرد است.

منیزیم

دو عدد خرمای مدجول بدون هسته حاوی 26 میلی گرم منیزیم می باشد (این معادل 8 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه توصیه شده یک زن بالغ و 6 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه یک مرد است)

منیزیم ممکن است برای مبتلایان به دیابت مفید باشد زیرا که  در کنترل قند خون نقش دارد.

پژوهشی نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب سطوح پایینی از منیزیم در بدن دارند. مصرف منیزیم ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

 منیزیم در تنظیم فشار خون نیز موثر بوده که برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است؛ چرا که افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون هستند.

پتاسیم

هر وعده از دو خرما حاوی 334 میلی گرم پتاسیم می باشد. مطالعات نشان داده است که افراد با سطوح پایین پتاسیم در مقابل افرادی که هیچ مشکل سلامتی دیگری ندارند، دارای سطح بالایی از انسولین و گلوکز می باشند. علاوه بر این، پتاسیم یک ماده ی مغذی مهم برای تنظیم فشار خون است.

آنتی اکسیدان ها

خرما حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که ممکن است برای مبتلایان به دیابت مفید باشد. آن ها  همچنین حاوی پلی فنل ها هستند که می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد.

ممکن است التهاب در دیابت نوع 1 و 2 و همچنین اختلالات متابولیک مرتبط مانند چاقی و فشار خون بالا، نقش داشته باشد.

فیتواستروژن ها

 فیتواستروژن ها مواد طبیعی هستند که ممکن است اثراتی مشابه هورمون استروژن در بدن داشته باشند. خرمای خشک دارای دومین جایگاه  فیتواستروژن در بین هر میوه ای است.

شواهد جدید نشان می دهد که فیتواستروژن های غذایی ممکن است با کمک به افزایش کنترل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین برای افراد مبتلا به دیابت و چاقی مفید باشد .

محققان نمی‌دانند که استروژن‌های گیاهی موجود در خرما چگونه می‌تواند بر افراد تأثیر بگذارد، اما یک  تحقیقات دقیقی با هدف بررسی این موضوع انجام خواهد شد.

تاثیر خرما بر قند خون

خرما یک غذای با GI پایین است و 2 وعده آن یک GL متوسط ​​را تشکیل می دهد. بنابراین، هنگامی که مردم آنها را در حد اعتدال می خورند، نباید باعث افزایش شدید قند خون شود. در مقابل، نان سفید که GI بالاتری نسبت به خرما دارد، باعث افزایش بیشتر قند خون نسبت به میوه‌های خشک شده می شود.

تحقیقاتی که در سال 2015  روی  15 فرد مبتلا به دیابت انجام شد ، مشخص کرد که دریافت 15 گرم کربوهیدرات از خرما، کشمش یا قند بر سطح قند خون 30، 60 یا 120 دقیقه بعد از غذا خوردن تأثیری نداشته است.

با این حال، محققان خاطر نشان کردند که خرما و کشمش مغذی تر از شکر ساده هستند و آنها را به میان وعده مناسب تری تبدیل می کند.

خرمای تازه در مقابل خرمای خشک شده

طبق گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA) ، بهترین میوه ها، میوه هایی هستند که تازه، منجمد یا کنسرو  شده باشند. هنگام انتخاب میوه های کنسرو شده، همیشه سعی کنید میوه ای را انتخاب کنید که حاوی آب میوه ی تازه و بدون شکر اضافه باشد.

ADA همچنین توصیه می کند که میوه های خشک و آب میوه انتخاب های مناسبی هستند، اما افراد باید به میزان مصرفی خود دقت کنند و به جلوگیری از افزایش قند خون و کنترل آن پایبند باشند.  به همین دلیل، این غذاها ممکن است کمتر خاصیت سیر کنندگی داشته باشند.

وعده های زیر  حاوی تقریباً 15 گرم کربوهیدرات است:
1 تکه کوچک میوه کامل
3/4-1 فنجان توت تازه یا خربزه
1/3-1/2 فنجان آب میوه
1/2 فنجان میوه منجمد یا کنسرو شده
2 قاشق غذاخوری میوه خشک مانند کشمش
 

خرما برای افراد مبتلا به پیش دیابت خوب است؟

مقادیر متوسط میوه برای اکثر افراد، از جمله افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت ، یک گزینه سالم است. همان مواد مغذی که برای افراد مبتلا به دیابت مفید است می تواند برای افراد مبتلا به پیش دیابت  نیز مفید باشد.

به عنوان مثال، رژیم غذایی غنی از منیزیم می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و می تواند وضعیت قند خون را در افراد مبتلا به پیش دیابت و سطوح پایین منیزیم بهبود بخشد.

افراد مبتلا به پیش دیابت باید مصرف کربوهیدرات خود را به دقت کنترل کنند تا از نوسانات قند خون که ممکن است منجر به دیابت نوع 2 شود، جلوگیری کنند.

رژیم غذایی در افراد مبتلا به دیابت

توجه به رژیم غذایی در افراد دیابتی بسیار هائز اهمیت است. خوردن برخی غذاها و محدود کردن برخی دیگر می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کنند. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها و پروتئین های سالم می تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد.

کربوهیدرات های قندی و نشاسته ای هر دو می توانند سطح قند خون را افزایش دهند. اما این غذاها در مقادیر مناسب می توانند در یک برنامه غذایی متعادل نقش داشته باشند. مقدار و نوع مناسب کربوهیدرات‌ها می‌تواند بر اساس عوامل زیادی از جمله سطح فعالیت فرد و داروها مانند انسولین باشد.

برای افراد مبتلا به دیابت، کلیدهای یک رژیم غذایی سالم، به شرح زیر است:
میوه ها و سبزیجات را بگنجانید.
پروتئین بدون چربی بخورید
غذاهایی را انتخاب کنید که شکر اضافه کمتری دارند.
از چربی های ترانس اجتناب کنید.
غذاهای فرآوری شده، به خصوص غذاهای فوق فرآوری شده را کمتر مصرف کنید.