گیل خبر/ سعیده رجبی- جمعی از معماران شهر رشت در بیانیه‌ای از برخی تصمیمات و اقدامات عمرانی شهرداری رشت، علی الخصوص سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به انتقاد پرداختند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

شهر رشت، که زمانی نه‌چندان دور، یکی از زیباترین و آرام‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رفت، امروزه بدل به شهری بدمنظر، شلوغ و زشت شده است .

  چیستی و چرایی این موضوع ، دلایل بی‌شماری دارد ؛ مدیریت ضعیف و ناکارآمد شهری طی دهه‌های اخیر، عدم واکنش قاطــع سازمان نظام مهندسی و نخبگان مهندسی به تصمیمات نادرست، تغییر دائم و تصمیمات خلق‌الساعه مقررات و مصوبات شهری ، مهاجرپذیری حساب‌نشده و ساخت ‌و ‌سازهای بی‌رویه و نسقی ، عدم مسئولیت شهروندان نسبت به محیط زندگی‌شان و حتی کج‌سلیقگی برخی معماران و طراحان اِلمان‌های شهری ، شاید مهم‌ترین دلایل این نقصان بزرگ است . این همه باعث شده است تا رشت ، رفته‌رفته بدل به شهری شلوغ ، سردرگم ، زشت‌منظر و فاقد ساختار شهری مناسب باشد .

  بررسی همۀ این دلایل و رفع آن‌ها نیاز به همتی بزرگ و نهضتی کارساز دارد که بعید است بتوان به سادگی به آن دست یافت ، اما دست‌کم می‌توان این روند معیوب را متوقف کرد و رفته‌رفته روحی تازه به کالبد این شهر نیمه‌جان دمید.

 حال به این نکته می پردازیم که توجه و حساسیت در خلق نمادهای شهری یکی از عناصر حیاتی در زیبایی منظر عمومی شهرهاست و در معماری معاصر، جنبه‌های اجتماعی و تاریخیِ فضای کالبدی نسبت به وجوه هنری اهمیت بیشتری پیدا کرده و نحوۀ طراحی نمادهای شهری در افزایش یا کاهش تعامل شهروندان با کالبد شهر، نقش بسزایی دارد . فضای عمومی شهری بستر رشد و تکامل جامعۀ شهری است ، پس کیفیت ، تناسب و رضایت‌مندی متخصصین و عموم مردم از طرح‌ها و المان‌سازی‌های شهری، ضرورتی انکارناپذیر است.

  متاسفانه در سال‌های اخیر ، در شناسایی اهداف و نگرش‌های بنیادین شهری، سردرگمی و کج‌سلیقگی‌های متعددی را شاهد بوده‌ایم که با انتخاب‌های نادرست و عموماً سلیقه‌ای ، لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکر نیمه‌جان شهر وارد کرده است.

  از این نظر معتقدیم که برای ارتقاء کیفیتِ محیطِ انسان‌ساخت و تعالی نظام معرفتی در شهر، توجه به نیازهای غیرمادی در زمینه‌های گوناگون ، از جمله هویت ، فرهنگ ، آموزش و هدایت آن به سوی جایگاه مطلوب ، مستلزم اهمیت دادن به ایده‌ها و اندیشــــه‌های معمـــــــــارانِ دغدغه‌مندی است که برای آیندۀ شهر خود نگران‌اند. خاصه معمارانی که فرزندان همین شهراند و در میان همین مردم زیسته‌اند و با تمام وجود مشکلات و کاستی‌ها را لمس می‌کنند.

  ما به عنوان گروهی از معماران این شهر، با تأکید بر نقشِ مهم معمــــاران و دیگر فرهیختگان آگاه نسبت به تاریخ و فرهنگ شهر رشت ، متاسفیم که عموماً تصمیم‌سازی‌های کلان شهری ، پشت درهای بسته و بدون بهره‌گیری از آراء و نظرات تخصصی و حتی بدون نظرسنجی و جلب آرای عمومی متخصصین صورت می‌گیرد.

  بی‌تفاوت بودن به سرنوشت و سیمای شهری که در آن زندگی می‌کنیم ، ما را در آینده‌ای نه‌چندان دور ، در مقابل فرزندان و آیندگان ، پاسخگو خواهد کرد ؛ این‌که چرا سکوت کرده‌ایم و پای در میدان نگذاشته‌ایم.

   پس بدین وسیله، در کنار دعوت از اهالی فرهنگ ، هنر و معمــــــاران توانای شهرمان ، برای حضور مؤثر در تصمیم‌سازی‌های شهری و منفعل نبودن در خصوص اتفاقات و رویدادهایِ کلان شهر ، از شورای شهر رشت ، می‌خواهیم تا درهای بستـــۀ اتاق‌های تصمیم‌ســـــازی را به روی اهل فن بگشاید ، از فـــــکر ، اندیشــــــه و رأی صاحب‌نظران شهر بهره ببرد و پیش از اجرای هر طرح کلانِ شهری که با هویت و فرهنگ شهر رشت مرتبط است ، آن را در معرض رأی معمـــــاران این شهر قرار دهد ، تا ضمن مصون ماندن از شائبۀ تصمیمات محفلی و نظرات انفرادی ، جامعه معماران این شهرکه برآمده از عموم مردمند را در سرنوشت شهر خود و تصمیم‌سازی‌های آن سهیم کنــــــــد و برای ارائۀ بهترین‌ تصمیمات برای شهر ، چه چیزی بهتر و مهم‌تر از رای‌زنی با اهل فن و متخصصین آگاه.

  ما معماران امضاءکنندۀ این بیانیه، بر این باوریم که حضور مؤثر معماران در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، برای تقویت و توسعۀ ارزش‌های معماری شهری ، امـــری ضــــــــروری‌ست . همان‌گونه که شورای یک شهر (فارغ از هر کیفیتی) برآمده از آرای عمومی است ، تصمیم‌سازی‌های کلان و عمومی آن که ارتباطی مستقیم با مدنیت و مردمان آن شهر دارد ، باید تأمین‌کنندۀ خواست عمومی و برآیند نظرات جامعۀ متخصص شهریِ ساکن آن باشد .

امضاء کنندگان :

آرش مهرگانی – رضا حبیب زاده - محمدعلی حجتی- مرتضی نیک فطرت – عمــاد ثروتــی – زینب سلیمانی

مهدی جعفـری – علی رحمتی زاده – بهرنگ دریای لعل – پژمان طیبی – آرش خالصــی – بهزاد نیک فهــم

محمودپارسازاده – آرمین خباز – هما جورابچی – مونا سنــدی – مهسا دلشــاد – شهرزاد میرزایی – رویا یوسفی

سورنا پوربابک – امید اکبــری – نازیلا پرکاری – مبین علیپور – سوگند شکوفه فر – علیرضا محیط – مریم آزاد

نسترن نخجوانی – غزل خسروی – مریم خدمتگذار ثابت قدم – شایان میرزایی – صنم مهرگان – الهـام ثامنـی

النــاز رشیدی – مهـرنوش مشـفق – صائبه محمـدپور – سمانه میرعرفانـی – مهدی باقــــری – متین ظفری

مینو کیـاندوست – رضا جـلوس فعلی – فاطمه صفــوی – زهـرا پورکریمی – رهـا حسینـی – مهناز متقـــی

روشنک زبده  – شقایق سهرابـی – سعیده نبوت زاده – کـــاوه نظــری – بهنـام مهدوی – لیلی بهمن بیجاری

متین جنســی – رضا بهارستانی – صالــح پلاسعیدی – هدیه رحیمی – آرمــان دهون – محمدرضا فتحی نیا

مهشاد سلطانزادی – سحــر شمع ریز – ملیسا اســدی – الهه سنجـــری – مانـی شعبانزاده – شقایق شفیعی

مجتبی غلامعلی زاد – ارس مهرانفــر – سید پویان حسینی – سید ثمین حسینی – مریم توکلی – جواد مهاجر

فاطمه مـــرادی نشرودکلی – ایمان مهرزاد فر – الهه باطنــی – سحر پوراسمعیــــلی – سینا عزتــی گیلوایی

شفق کــوه نژاد - رویا حسینعلی پور – مریم چهــــره آرای ضیابری – اشکان امساک پور -  شایان امساک پور

میرنصیرجدید جدی – نسیبه سادات حسینی *