آیت الله فلاحتی در خطبه نمازجمعه رشت:
۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ۱۷:۱۴ چاپ

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه ارز ترجیحی آسیب دیگری بر اقتصاد ایران بود که جز ضرر برای کشور ثمری نداشت، گفت: امروزه کسانی که دیگر نفعی از گرانی اقتصادی نمی‌برند با ایجاد اختلال روحی و اقتصادی در کشور درصدد آسیب زدن به کشور هستند.

گیل خبر/ به گزارش فارس، آیت‌الله رسول فلاحتی در آیین خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه رشت در مصلای این شهر با اشاره به اظهارات رئیس جمهور درباره گروه‌های جهادی در کمک به کادر درمان در ایام کرونا بر مبنای اظهارات رئیس علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: ما قدردان کادر پزشکی هستیم و مقصود فعالیت پزشکی و درمانی گروه‌های جهادی نبود بلکه کمک و همراهی با بیماران و تدفین مسلمانان بوده که انصافاً کمک حال بودند. 

وی با بیان اینکه نباید واکنش‌ها ادامه‌دار شده  توهین به کسی شود، گفت: دولت سیزدهم در این چندماه توفیقات گوناگونی داشته و مورد ستایش رهبری قرار گرفت از جمله کنترل کرونا، صفر شدن استقراض دولت گذشته، رشد پایه پولی، فعال شدن تعاملات اقتصادی با راه افتادن امور مربوط به مسکن، کاهش نقدینگی، بیمه شدن پنج‌ونیم میلیون نفر از محرومین، حضور مسؤولین رده اول دولت در بین مردم که باید به مردم گفته شود.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه دشمن درصدد این است که مردم را دچار آزار و اذیت کند و بر مسئله گرانی‌های افسارگسیخته، برنامه‌ریزی می‌کند، بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه نزدیک به ۲۰ درصد از بنیه اقتصاد کشور تأثیرگذار بود چرا که کاهش مواد اولیه کالاها، کاهش مواد اولیه داروها، کاهش غذای دام و طیور، اختلال در حمل و نقل، بیمه دریایی و هوایی را به همراه داشت. 

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه کرونا و فشار آن بر اقتصاد کشور را نمی‌توان نادیده گرفت و بر مبنای اظهار مسؤول صندوق بین المللی پول، کرونا بر کاهش تولیدات دنیا موثر بوده است، افزود: کمبود برخی از کالاها در دنیا و ایران به خاطر خشکسالی که منجر به افزایش قیمت‌ها در دنیا شده و ما با توجه به اینکه در گذشته یک سوم کاهش آب در سدها را داشته و امسال ۳۰ درصد کاهش داشتیم اما با تلاش و مدیریت سوخت به ۱۰ درصد رسید. 

فلاحتی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا فقط با گندم اکراین اداره می‌شدند، گفت: دولت بحث ذخیره کالاهای اساسی را حفظ کرده و توطئه دشمنان و بدخواهان برای اختلال ارز و طلا نیز تاثیر گذاشت و بنابر بحث هسته‌ای می‌خواستند دلار را به پنجاه هزار برسانند اما با این فشار، مسؤولان مدیریت کرده و توطئه‌های آنان را نقش بر آب کردند.

به گفته امام جمعه رشت استمرار خروج ارز و اموال کشور یکی دیگر از آسیب‌های اقتصادی است و ترکیه در تکاپوی سرمایه‌گذاران ایرانی است اما در کشور ما در جذب سرمایه‌داران داخلی و خارجی مانع ایجاد می‌کنند و این از ساختار معیوب اقتصاد ماست.

وی با اشاره به اینکه دولت وارث سیاست‌های نامطلوب دولت‌های گذشته به ویژه دولت قبل بوده، افزود:  پروژه‌های قبلی را باید به اتمام برساند، هشت سال کشور را به غرب گره زده‌ بودند و ما را عقب زدند و تلی از ویرانه را تحویل دولت دادند. 

خطیب جمعه رشت با اشاره به اینکه گره زدن معیشت مردم به برجام و گره زدن آن به تحریم‌ها از دیگر آسیب‌های اقتصاد ایران و بازمانده از قبل است، بیان کرد: روحیه تنبلی و کم‌کاری در گذشته بود که اقتصاد ایران را آسیب زد و این دولت میراث‌دار این موضوع از چالش‌های سخت است و فعالیت‌ نفوذی‌ها در دستگاه‌های دولتی و خصوصی از دیگر مشکلات و معضلات کشور است. 

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی آسیب دیگری بر اقتصاد ایران بود که جز آسیب و ضرر برای کشور ثمری نداشت، گفت: امروزه کسانی که دیگر نفعی از گرانی اقتصادی نمی‌برند با ایجاد اختلال روحی و اقتصادی در کشور درصدد آسیب زدن به کشور هستند، عملکرد آنان ارزش پول را پایین آورده و اعتماد مردم را کاهش دادند. 

فلاحتی با بیان اینکه بارها و بارها دولت می‌گوید، نان و بنزین را گران نمی‌کند اما با ایجاد جو روانی و تکرار دروغ می‌خواهند مردم را دچار اذیت و نظام اسلامی را به چالش بکشند، افزود: بدخواهان بدانند که این شرایط همین گونه باقی نمی‌ماند و رو سیاهی برای دشمن می‌ماند.