دکتر سعید محمد مشاور رییس جمهور در دیدار با«سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه لوتوس روسیه؛
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۹:۱۶ چاپ

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس روسیه، و سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد بر گسترش چند جانبه بین دو کشور تاکید کردند.

گیل خبر/ به گزارش صفحه اقتصاد، در دیدار «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، «الک ساو چنک‌و» نائب رییس دومای روسیه و هیات همراه با «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی بر گسترش همکاری های دو و چند جانبه ایران و روسیه با تکیه بر ظرفیت های در مناطق آزاد ایران تاکید شد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در این نشست بر لزوم ایجاد مدیریت واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور شمال ـ جنوب با مشارکت ایران و روسیه و توسعه همکاری ها میان ذی نفعان کریدور به ویژه هندوستان اشاره کرد و افزود: در زمینه توسعه بندر، شبکه ریلی و تامین شناور در ایران اقدامات خوبی صورت گرفته و پیش بینی می کنیم تا پایان سالجاری راه آهن رشت ـ کاسپین و اسکله رو ـ رو تکمیل و به ظرفیت های ریلی کشور اضافه شود.
سعید محمد به ابعاد اقتصادی و ژئوپولتیکی کریدور شمال ـ جنوب اشاره کرد و افزود: راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را به همراه دارد بلکه برای سایر کشورهای منطقه بخصوص کشور هند نیز از این همکاری های مشترک متنفع خواهد شد.
وی با اشاره به تکمیل خط ریلی زاهدان ـ مشهد اظهار داشت: تکمیل این خط ریلی، ارتباط شمال و جنوب را تسهیل می کند. همچنین استفاده از بندر کاوه در قشم ظرفیت جدیدی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
مشاور رییس جمهور بر لزوم لایروبی رودخانه ولگا در کشور روسیه اشاره کرد و گفت: عدم لایروبی این رودخانه محدویت هایی را برای عبور شناورها ایجاد کرده است که باید کشور روسیه اقدامی جهت رفع آن انجام دهد.
سعید محمد به حمایت دبیرخانه شورایعالی از شرکت های علاقمند به ترانزیت در این مسیر و وجود ظرفیت های خوب ئر مناطق آزاد ایران اشاره کرد و گفت: علاوه بر مناطق آزاد چابهار و انزلی، منطقه آزاد اینچه برون، منطقه ویژه اقتصادی سرخس، اردبیل، ارس و ماکو نیز از ظرفیت های خوبی برخوردار هستند که می توانیم از این فرصت ها در افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی ترانزیت کریدور شرق ـ غرب و شمال ـ جنوب دو کشور استفاده نمود.

** افزایش همکاری های تجاری مشترک بین ایران، روسیه و هند

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه نیز در این نشست بر توسعه روابط دو منطقه تاکید کرد و گفت: روابط نزدیک منطقه ویژه اقتصادی لوتوس با منطقه آزاد انزلی می تواند به عنوان نمونه ای موفق در مناطق آزاد ایران باشد و زمینه همکاری را برای ارتباط تجاری با سایر مناطق آزاد ایران فراهم کند.
سرگئی میلوشکین به افزایش همکاری های تجاری مشترک بین ایران، روسیه و هند اشاره کرد و افزود: با امضای سند همکاری سه جانبه بین ایران، روسیه و هند می توانیم زمینه را برای ورود به بازارهای جهانی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در این صورت مناطق آزاد چابهار و انزلی می توانند نقطه هدف در این توافق باشند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس گفت: رویکرد این منطقه تحکیم و توسعه روابط تجاری منطقه ویژه اقتصادی لوتوس با مناطق آزاد چابهار و انزلی است و به دنبال گسترش این مدل روابط با فعالین اقتصادی و دولتی هستیم.

گفتنی است؛ «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، «الک ساو چنک‌و» نائب رییس دومای روسیه و هیات همراه، روز سه شنبه (۳۱ خردادماه) با حضور در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با «سعید محمد» دیدار و گفتگو کردند.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

ناشناس 2 تیر 1401 ساعت 05:04

ایران با توجه به داشتن دو خط ساحلی در شمال و جنوب !!

انشااالله باید تجارت دریایی اش بسیار بزرگتر و تجارت اش وسیع تر باشد !!

تجارت و صادرات و ترانزیت دریای ایران در دریای خزر با توجه به تنوع کریدورهای ریلی و دسترسی از هر کشور به بخشی از مراکز صادراتی در دنیا (ترانس خزر متصل به اروپا و چین و شمال به جنوب متصل به روسیه و اتحادیه اوراسیا !!) بسیار حجیم تر و گسترده تر از امروز باشد !!!

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code