50 روز از پنجشنبه سیاه سراوان گذشت؛
۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ۰۸:۳۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ روح الله محسنی- قریب به 50 روز از زمان اعتراضات مردم سراوان نسبت به پسماندهای این منطقه که منجر به درگیری و بازداشت تنی چند از آنان شد، می‌گذرد و در این بین، قول و وعده‌های بسیاری از سوی مسئولین، از وزارت کشور و فرمانداری گرفته تا شهرداری رشت مبنی بر حل مشکلات مردم این منطقه داده شد، اما با گذشت چندین هفته، همچنان عملکرد عینی در این خصوص دیده نمی‌شود.

آنچه از آن زمان تاکنون شاهدش بوده‌ایم، اجرای کارهای روتین و معمول و همچنین شو و نمایش های تبلیغاتی بوده است.

آن طور که پیداست، شهرداری رشت به جای آن که در پی حل اساسی مشکل باشد، با اجرای پویش‌هایی همچون "شهر پاک، شهروند همراه" و برگزاری جشن‌ تفکیک زباله در محلات، در حال سرپوش گذاشتن بر عملکرد غیرقابل دفاع خود است.

به واقع می‌بایست اعتراف کرد که امیرحسین علوی شهردار رشت، عملکرد قابل توجهی در حوزه رسانه و تبلیغات داشته است، به گونه‌ای که کارهای معمول و روتینی همچون شن‌ریزی در لندفیل سراوان را دستاورد و عملکرد خیره‌کننده شهرداری در حل معضل سراوان معرفی می‌کند!

آنچه تاکنون شاهدش نبوده‌ایم، ارائه یک طرح درست و گام به گام در راستای حل معضل سراوان است. در حقیقت زمانی می‌توان به حل مشکلات سراوان امیدوار بود که حرکت قابل توجهی در دو مورد زیر اتفاق بیفتد:

1-    ظرفیت کارخانه کود آلی گیلان به 1000 تُن واقعی افزایش یابد، در حالی که ظرفیت عملی آن، هم‌اکنون تنها 300 تن است.

2-    زباله سوز رشت پیشرفت جهشی داشته باشد.

متاسفانه در حالی قرارداد ساخت زباله سوز رشت همزمان با زباله سوزهای نوشهر و ساری و تهران در سال 92 امضا شد و در شهرهای اشاره شده، این زباله سوزها بهره‌برداری و یا در آستانه افتتاح هستند، اما زباله سوز رشت از 13 سازه‌ای که می‌بایست ساخته می‌شد، تنها یک سازه فقط 13 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است! این درحالی است که منبع و ردیف اعتبار تمام این پروژه‌ها مشترک بوده است.

البته باید اشاره کرد که مقصر تمام مشکلات فعلی سراوان، شهرداری رشت نیست و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز به سهم خود، در وضعیت تاسف‌برانگیز فعلی نقش دارند اما آنچه آزاردهنده است آن است که شهرداری رشت به جای پذیرش کوتاهی‌ها و قصورات و تلاش برای حل اساسی مشکلات، با طرح پروژه‌های تبلیغاتی همچون تفکیک زباله از مبدا با اجرایی ضعیف و ناکارآمد، سعی در عادی جلوه دادن اوضاع دارد.

باید توجه داشت که یکی از دلایل اصلی بی‌اعتمادی مردم به شهرداری و نهادهای این چنینی در سال‌های اخیر، سوء مدیریت و تبلیغات واهی و خلاف واقع حضراتی است که به درک و شعور مردم توهین می‌کنند.

با ادامه روند فعلی، شروع دوباره اعتراضات مردم سراوان و رقم خوردن روزهای تلخ و سیاه دیگری در گیلان، دور از انتظار نیست و مشخص نیست که تا چه زمانی باید دستگاه‌های قضایی و انتظامی جور عملکرد ضعیف شهرداری رشت و سایر سازمان‌های مسئول را بکشند و مردم شریف این دیار، تاوان سوء مدیریت آقایان را پس بدهند؟!