پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح در فلکه فرزانه رشت؛
۱۴۰۱/۰۳/۲۴ ۱۳:۲۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

گیل خبر/ علی کتمان- چند روزی است که حجم گسترده‌ای از تبلیغات از سوی شهرداری رشت مبنی بر احداث تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) در فلکه فرزانه رشت با محوریت برجسته‌سازی اقدامات امیرحسین علوی، شهردار رشت و گزینه احتمالی و جدی نمایندگی مجلس در سال آینده آغاز شده است.

پروژه‌ای که پیشتر در سال ۹۹ و در زمان ناصر حاج محمدی شهردار اسبق رشت، تفاهم همکاری آن با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده و پس از کش و قوس هایی، در زمان سید محمد احمدی شهردار وقت، قرارداد سرمایه‌گذاری آن با شرکت صنعتی لاتوم امضا شد که گفته می‌شود از علل عدم نهایی شدن همکاری قرارگاه خاتم در این پروژه، بی میلی و کم کاری علوی در این راستا به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار شورای پنجم شهر رشت بوده است.

تبلیغات خبر احداث این تقاطع به نحوی است که گویی ایده و اجرای این پروژه از امیرحسین علوی است و از قبل هیچ برنامه‌ریزی‌ و اقدام عملی در رابطه با این امر صورت نگرفته است. این در حالی است که لااقل بحث تملک زمین‌های این پروژه از سال‌ها قبل و در دوره شهرداران پیشین به خصوص محمدعلی ثابت قدم انجام گرفته است.

از گذشته و بارها توسط شهرداری رشت، حرف از پروژه‌های بزرگی به میان آمده است اما هیچ‌یک به مرحله عینی و مورد استفاده شهروندان نرسیده‌اند و باید دید این پروژه هم به سرنوشت اسلاف خود دچار می‌شود یا خیر؟!
از راه‌اندازی تراموا (قطار شهری) در سال ۹۰ گرفته، که حتی تا مرحله سرمایه‌گذاری و انعقاد تفاهم‌نامه با وزرات دفاع در سال ۹۵ پیش رفت و در نهایت با تغییر شورا و شهردار وقت از دستور کار خارج شد، تا احداث تقاطع غیرهمسطح مصلی که در سال ۸۹ خبر انعقاد قرارداد آن با پیمانکار رسانه‌ای شد و قرار بود طی مدت ۱۲ ماه اجرایی ‏گردد، اما هیچ‌گاه این گونه نشد. از مخالفت برخی مسئولین وقت با این پروژه به دلیل افت ارزش منطقه‌ای یک مجتمع تجاری به عنوان یکی از دلایل عدم احداث آن نام برده می‌شود.

عده‌ای معتقدند در روزهایی که نه تنها نارضایتی اعضای شورای شهر، بلکه نارضایتی مردم از عملکرد شهرداری رشت به اوج خود رسیده است و عملا پروژه خاصی در کارنامه ۸ ماهه شهردار فعلی رشت دیده نمی‌شود، امیرحسین علوی با مطرح کردن پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج)، در پی جلب اعتماد افکار عمومی و فرار از استیضاح و در صورت طرح استیضاح، وارد نمودن بار روانی بر استیضاح کنندگان است.

همچون برخی روسای جمهورِ در حال افول غربی که معتقدند با آغاز یک جنگ می‌توانند افکار عمومی را با خود همراه کرده و در مسند قدرت بمانند، به نظر می‌رسد علوی نیز قصد دارد در چنین موقعیت لرزانی در شهرداری رشت، با عوام فریبی و آغاز پروژه‌ای بزرگ و پر سر و صدا، از استیضاح و برکناری فرار کند.

اما عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که برای احداث تقاطع غیرهمسطح دراین نقطه و در نزدیکی نهادهای امنیتی، نیاز به بررسی های بیشتر و اخذ مجوزهای لازم وجود دارد که شنیده‌های گیل خبر حاکی از آن است که تا این لحظه مجوزی برای آن صادر نشده است و برخی معتقدند علوی با حرفه‌ای‌گری و تبلیغاتی وسیع، سعی دارد از افکار عمومی به عنوان اهرم فشار بر علیه همین نهادها استفاده کند تا مجوزهای لازم برای احداث این تقاطع صادر شود.

علوی که یک بار با شیطنت برخی اعضای شورای شهر پنجم در مخالفت با استعفا از شورا، از حضور در کارزار انتخابات مجلس بازماند، به نظر می‌رسد از هم‌اکنون برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی دورخیز کرده و با طرح چنین پروپاگانداهایی سودای رسیدن به نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در سر دارد.

حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت، براساس وعده شهرداری رشت، تا ۲۰ روز آینده پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) در فلکه فرزانه رشت آغاز و از این نمد، کلاهی برای شهردار رشت حاصل می‌شود یا خیر؟!