نحوه کار سیستم هوشمندسازی ساختمان

گسترش علوم کامپیوتر و سیستم‌ های کامپیوتری و الکترونیکی باعث توجه به استفاده از ان در زندگی روزمره بشر به شکل فزآینده‌ای صورت گرفت.به این شکل که نقش سیستم‌های مذکور در زندگی، هر روز پررنگ ‌تر می شود و بدون توجه داشتن به قابلیت ‌های آن‌ها نیز دشوارتر به‌ نظر خواهد رسید. بنابراین طی سالیان اخیر اصطلاحاتی همچون سیستم‌های هوشمند و هوشمندسازی در سطح جهان مطرح گردیده و توجه افراد زیاد را به خود جلب کرده است. امروزه سیستم هوشمند سازی تنها به خانه هوشمند مربوط نمی شود واژه‌هایی همچون گوشی هوشمند، دولت هوشمند، مدرسه هوشمند، ساختمان هوشمند، اتومبیل هوشمند و لوازم ‌خانگی هوشمند مطرح می گردد. امروزه خانه هوشمند توسط نرم افزار خانه هوشمند بررسی می شود.

مزایای خانه هوشمند 

هوشمندسازی در لغت به معنی بهره مندی از ابزارها و تکنیک ‌های فنی و اطلاعاتی برای مدیریت صحیح امور، تسهیل فعالیت ‌ها، ارتقا و اصلاح سبک زندگی و ... می باشد . به طور کلی با استفاده از خانه هوشمند می توان به خوبی در اجرای امور شتاب زده تر عمل کرد و در مقابل این صورت در صد خطا های انسانی را کاهش داد. همچنین بهرهمندی از سیستم هوشمند سازی به خوبی در کاهش مصرف انرژی موثر می باشد. عبارت هوشمندسازی و سیستم‌های هوشمند هر دو تکمیل کننده یکدیگر می باشند به این صورت که جهت هوشمند سازی می بایست ابتدا لوازم و سیستم مورد نظر برای هوشمند سازی تهیه و اجرا گردد. در واقع این سیستم‌ ها به شکل منطقی و همچون یک انسان تفکر می کنند و در نهایت عمل می نمایند .هرچه اعمال این سیستم‌ ها دقیق ‌تر و به نمونه‌ های انسانی نزدیک ‌تر باشد؛ هوشمندتر خواهند بود.

انواع هوشمند سازی

در حال حاضر سیستم های هوشمند سازی زیادی تولید و ارائهمی گردد که هر کدام در یک حیطه کاری کاربردی می باشند .از جمله انواع هوشمند سازی می توان به هوشمند سازی خانه یا محل کار، هوشمند سازی ساختمان و هوشمند سازی صنعتی اشاره داشت.

هوشمند سازی خانه یا محل کار

 به این علت که محیط خانه یا کار یک فضای اختصاصی دارد می توان جهت امنیت و رفاه آن ها از نوع پیشرفته هوشمند سازی بهره مند شد. استفاده از هوشمند سازی ها در ایجاد فضای لوکس و مدرن موثر می باشد. در این سیستم، ابتدا داده ها به وسیله حسگر دریافت می گردد و بعد فرمان هایی که از قبل تعیین شده بود با استفاده از کنترل کننده مرکزی پردازش و صادر می گردد و جهت اجرا به دستگاه های مصرفی ارسال می گردد.

هوشمند سازی ساختمان

می توان به وسیله هوشمند سازی یک ساختمان همه تجهیزات الکترونیکی مشترک ساختمان را توسط سنسورها و حسگر ها با برنامه مشخص شده قبلی به شکل یکپارچه تحت کنترل قرار داد. موتورخانه ها، هواسازها، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، چیلرها، دوربین های مداربسته، سیستم های حفاظتی، آسانسورها، برق اضطراری را می توان تجهیزات مربوط به هوشمند سازی ساختمان دانست.

هوشمند سازی صنعتی

خدمات رباتیک، خدمات پزشکی، خدمات آموزشی، سرگرمی، نقل و انتقالات هوشمند، تشخیص هوشمند و… از کاربردهای هوشمند سازی صنعتی به شمار می رود.

نرم افزار خانه هوشمند چیست؟

اپلیکیشن یا نرم افزار خانه هوشمند به عنوان جذاب ترین برنامه هایی می باشد که به قطعا در یک آینده ی نزدیک با ان مواجه خواهید شد چرا که در آینده نزدیک به خوبی شاهد گستردگی مصرف آن در زندگی روزمره خود خواهید شد.البته این سیستم در حال حاضر نیز در کشور از استقبال بالایی برخوردار می باشد.خانه هوشمند به این صورت می باشد که امکان کنترل لوازم و وسایل خانه خود را تنها با یک تلفن همراه یا تبلت خواهید داشت. برخی بر این باورند که منظور از خانه هوشمند، بهرهمندی ازیک یا چند ربات می باشد. البته این تعریف را برای خانه هوشمند می توان مورد قبول دانست ولی منظور از خانه هوشمند در حال حاضر این می باشد که بتوانید ابزارها و وسایل خانه خود را با استفاده از اینترنت گوشی یا تبلت، مدیریت نمایید.

نرم افزار خانه هوشمند به عنوان یک رابط کاربری زیبا و کارآمد می باشد. با بهره مندی از این نرم افزار می توان وضعیت هریک از بخش های خانه را در هر زمان بررسی و کنترل نمایید. ویژگی های ارزشمند برای خانه هوشمند بسیار زیاد می باشد. کنترل با استفاده از تلفن همراه و از هر فاصله ای را می توان جذاب ترین ویژگی های خانه هوشمند محسوب کرد جهت بهره مندی از این ویژگی منحصر به فرد تنها لازم است تا اپلیکیشن خانه هوشمند را بر روی گوشی هوشمند خود نصب نمایید.

کنترل روشنایی هوشمند

سنسورهای مختلف با نرم افزارهای نمایشگر در هوشمند سازی اماکن در ارتباط می باشند. از بخش ‌های اصلی خانه‌ هوشمند می توان به سیستم روشنایی هوشمند اشاره داشت که توانایی کنترل از راه دور لامپ‌ ها وجود دارد .از مزایای بهره مندی از سیستم روشنایی هوشمند و کنترل از راه دور لامپ صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. از مزایای دیگر می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

  • کنترل روشنایی، شامل روشن و خاموش کردن خطوط روشنایی
  • توانایی کم و زیاد کردن نور با بهره مندی از اپلیکیشن
  • نظارت روشنایی، شامل مشاهده‌ی وضعیت و روشن و خاموش بودن خطوط روشنایی

امروزه مراکز زیادی اقدام به خدمات هوشمند سازی و لوازم خانه هوشمند را ارائه می دهند .شایان ذکر است که نرم افزار خانه هوشمند به عنوان یکی از راه های کنترل خانه هوشمند می باشد که مراکز نیز آن را در اختیارتان قرار می دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به خانه هوشمند دکتر بی ام اس که وب سایت آن doctorbms.com می باشد مراجعه نمایید این مرکز خدمات هوشمند سازی را روی لوازمی همچون پرده ها، روشنایی های منزل ،سیستم صوتی و... اجرا می کند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code