محققان موسسه ملی سلامت در مطالعه اخیرشان اظهار کردند حساسیت به خوراکی‌هایی مانند بادام زمینی می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به کووید-۱۹ محافظت کند.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف،  گرچه داشتن آلرژی‌های غذایی می‌تواند امری آزاردهنده باشد اما محققان موسسه ملی سلامت در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند که حساسیت به خوراکی‌هایی مانند بادام زمینی یا صدف می‌تواند از ابتلا افراد در برابر بیماری کووید-۱۹ محافظت کند.

محققان موسسه ملی سلامت دریافتند که داشتن آلرژی غذایی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را به نصف کاهش دهد. با این حال ابتلا به آسم یا سایر شرایط آلرژیک مانند اگزما و رینیت آلرژیک خطر عفونت را کاهش نمی‌دهد.

نتایج این مطالعه که با نام "HEROS" شناخته می‌شود، نشان داد که احتمال ابتلای کودکان زیر ۱۲ سال به کووید-۱۹ به اندازه نوجوانان و بزرگسالان است. با وجود این، از هر چهار کودک مبتلا به کووید-۱۹، سه کودک بدون علامت هستند.

دکتر آنتونی فائوچی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار ایالات متحده آمریکا  گفت: یافته‌های مطالعه HEROS بر اهمیت واکسیناسیون کودکان و اجرای سایر اقدامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از آلوده شدن آن‌ها به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ تاکید می‌کند. در این صورت هم از کودکان و هم از اعضای آسیب‌پذیر خانواده‌شان در برابر ویروس محافظت می‌شود.

محققان در مطالعه HEROS بیش از ۴۰۰۰ نفر را که حداقل یک فرد زیر ۲۱ سال در خانواده آنها بود، مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه در ۱۲ شهر مختلف ایالات متحده بین ماه مه ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۱ و قبل از عرضه گسترده واکسن کرونا انجام شد.

محققان خاطرنشان کردند که تقریبا نیمی از داوطلبان یک مورد از علائمی مانند آسم، اگزما، رینیت آلرژیک یا آلرژی غذایی را داشتند. برخی افراد هر دو هفته یکبار از همه افراد این خانوارها سواب بینی کووید می‌گرفتند. هر یک از شرکت کنندگان همچنین یک نظرسنجی هفتگی را پر می‌کردند که درآن جزئیات سلامت و فعالیت‌های روزانه خود را شرح می‌دادند. علاوه بر این، محققان به صورت دوره‌ای و پس از اولین آزمایش مثبت کووید-۱۹ یک خانواده نمونه خون آنها را جمع آوری می‌کردند.

مانند مطالعات قبلی که ارتباط بین آلرژی و خطر کمتر ابتلا به عفونت کروناویروس را بررسی می‌کردند، مطالعه HEROS نشان داد شرکت‌کنندگانی که حساسیت غذایی داشتند، احتمال ابتلا به این ویروس در آنها کمتر بود. با این حال، در افراد مبتلا به آسم و سایر شرایط، میزان عفونت کمتری مشاهده نشد. محققان همچنین خاطرنشان کردند که افراد مبتلا به آلرژی غذایی سه برابر بیشتر از افرادی که مشکل آلرژی مرتبط با مواد غذایی نداشتند، به آلرژن‌ها حساسیت داشتند.

آلرژی از سلول‌ها در برابر کووید محافظت می‌کند

برای ردیابی آنچه که از افراد مبتلا به آلرژی غذایی در برابر این بیماری محافظت می‌کند، نویسندگان مطالعه سطوح آنتی بادی‌های اختصاصی ایمونوگلوبولین ئی (IgE) هر فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اینها نقش مهمی در ایجاد آلرژی دارند. مجددا محققان ارتباطی بین علائم افراد مبتلا به آلرژی و سطوح ایمونوگلوبولین ئی خاص آلرژن غذایی در خون آنها یافتند.

با در نظر گرفتن این موضوع، محققان حدس می‌زنند که التهاب نوع ۲ میزان پروتئینی به نام گیرنده ACE۲ را در سطح سلول‌های انسانی کاهش می‌دهد. این نوع التهاب یک مشخصه کلیدی در واکنش‌های آلرژیک است. علاوه بر این، گیرنده ACE۲ نقش مهمی در عفونت‌های کووید-۱۹ دارد. سلول‌های ویروسی به این پروتئین خاص متصل می‌شوند تا به عملکرد سلولی بیمار دسترسی پیدا کنند و تعداد بیشتری از ویروس را ایجاد کنند که این امر به حال بدتر بیماران می‌انجامد.

اضافه وزن همچنان یکی از عوامل خطرناک ابتلا به کووید-۱۹ است

علاوه بر یافته‌های مربوط به آلرژی و کودکان، این مطالعه همچنین شواهد بیشتری را یافت که چاقی را با خطر بالاتر ابتلا به عفونت مرتبط می‌کند. هم اضافه وزن و هم داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر به افزایش خطر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می‌انجامد.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Allergy and Clinical Immunology "منتشر شد.