جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت سامانه‌‌ موشکی پیشرفته‌تری‌ در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا بتواند از خود دفاع کند.

گیل خبر/ به نقل از انتخاب: اوکراین از مدت‌ها پیش خواستار دریافت این نوع تسلیحات از آمریکا بود تا بتواند از فاصله دورتر، مواضع روسیه را هدف قرار دهد.

آمریکا از بیم کاربرد این موشک‌ها برای زدن اهدافی در داخل خاک روسیه، تاکنون از پذیرش این درخواست سر باز زده بود.

اما اکنون جو بایدن اعلام کرده که این "سامانه توپخانه راکتی بسیار متحرک" را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که بردی بیشتر از توپخانه اوکراین دارد و از مشابه روسی‌اش دقیق‌تر است.

روسیه در واکنش این تصمیم را "بسیار منفی" و "هیزم به آتش ریختن" خواند و به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، بلافاصله پس از اعلام این خبر، ارتش روسیه اعلام کرد واحدهای هسته‌ایش رزمایشی را در نزدیکی مسکو برگزار می‌کنند.

در همین حال، دولت آلمان هم وعده داد یک سامانه دفاع ضدهوایی به اوکراین بدهد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان به پارلمان گفت سامانه آیریس-تی مدرن‌ترین سامانه‌ای است که آلمان در اختیار دارد و اوکراین با استفاده از آن خواهد توانست از حریم هوایی کل یک شهر در برابر حملات روسیه دفاع کند.

صدراعظم آلمان گفت علاوه بر این، تجهیزات راداری با قابلیت تشخیص محل توپخانه و راکت‌انداز و همچنین راکت‌اندازهای چندگانه به اوکراین تحویل داده می‌شود

ایجاد توازن

رئیس جمهوری آمریکا گفت تجهیزات جدید باعث ارتقاء توان دفاعی اوکراین و تقویت موضعش در مذاکره با روسیه خواهد شد و یافتن راه حل دیپلماتیک را محتمل‌تر خواهد کرد.

جو بایدن امروز (چهارشنبه ۱۱ خرداد) در نیویورک تایمز نوشت: «به همین دلیل تصمیم گرفتم سامانه‌های راکتی و مهمات پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهیم تا بتواند با دقت بیشتری هدف‌های مهم را در میدان‌های نبرد در داخل خاک خودش هدف قرار دهند."

رئیس‌جمهوری آمریکا برای چنین تصمیمی باید توازنی ظریف را در نظر می‌گرفت تا واکنش مسکو برانگیخته نشود و خطر درگیری مستقیم روسیه با آمریکا و کشورهای ناتو را در پی نداشته باشد.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت این سامانه از توع «هیمارس اِم ۱۴۲» است اما مشخص نکرد که چه تعداد از آن تحویل اوکراین می‌شود.

این سامانه می‌تواند همزمان با چند راکت نقطه‌زن به اهدافی در فاصله ۷۰ کیلومتری حمله کند و برد آن بیشتر از توپخانه اوکراین است.

به گفته کارشناسان، هیمارس دقیق‌تر از مشابه روسی خود است.