رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۳:۰۹ چاپ
photo ٢٠٢٢ ٠٦ ٠١ ١٣ ١٣ ٠٠

اگر در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده یا اخبار مربوط به آن را دنبال کنید حتما می‌دانید که این بازار در ماه‌های گذشته، روندی نزولی داشته و در هفته‌های اخیر نیز رکودی نسبی را تجربه کرده است. بسیاری از افراد، نگران سرمایه خود هستند و کارشناسان با نظراتی متفاوت نسبت به آینده این بازار و زمان رشد مجدد آن صحبت می‌کنند.

حال، سؤال بسیاری از فعالان این است که چرا این اتفاق افتاد؟ در این بازار چطور می‌توان نه‌تنها ضرر نکرد بلکه سود هم داشت و درنهایت، چه زمانی حال این بازار دوباره روبه بهبودی می‌رود؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ خواهیم داد. اگر نگران سرمایه خود در بازار ارز دیجیتال هستید یا به‌تازگی قصد ورود به آن را دارید، مطالعه این مقاله می‌تواند دید شما را نسبت به شرایط فعلی و آینده شفاف‌تر کند.

 

چرا بازار ارز دیجیتال ریزش کرد؟

دلایل متعددی برای سقوط بازار ارزهای دیجیتال ذکر می‌شود. اصلی‌ترین دلایل، افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی امریکا، سقوط بازار سهام این کشور، افزایش تورم و بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی ناشی جنگ اوکراین و روسیه عنوان می‌شوند. درنتیجه این تحولات، بازار ارزهای دیجیتال، بیش از ۱٫۷ تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است. قیمت بیت کوین از قیمت حدود 70 هزار دلار در نوامبر 2021، تا 28هزار  دلار سقوط کرد و ارزش بازار آن نزدیک به 40 درصد کاهش یافت. قیمت ارز دیجیتال ارز دوم دنیا یعنی اتریوم نیز سقوط بیش از ۵۰ درصدی را شاهد بود.

در این میان، وابستگی بیش‌ازحد ارز دیجیتال به سهام، نقش پررنگ‌تری در این بحران داشته است. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال، همچنان یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا محسوب می‌شود. درواقع، ارزهای دیجیتال هنوز نتوانسته‌اند از بازارهای مالی سنتی مانند سهام و ارزهای فیات، کاملا مستقل شوند. به همین دلیل است که تصمیمات نهادهای مالی متمرکز مانند بانک‌های مرکزی بر آن‌ها تا این حد اثرگذار است.

 

فروپاشی TerraUSD

استیبل کوین موسوم به الگوریتمی TerraUSD یا UST در پی بحران‌های پیش‌آمده، به‌طور کامل پیوند خود را با دلار از دست داد و به معنی واقعی کلمه از هم پاشید. استیبل کوین‌ها به‌عنوان پناهگاه امنی برای انجام مبادلات در برابر نوسانات شدید بازار عمل می‌کنند و با پیوندشان با ارزهای فیات تقریبا همیشه قیمت ثابتی دارند. کاربرد اصلی استیبل کوین‌ها در فروش و خرید ارز دیجیتال است.

استیبل کوین TerraUSD با سقوط کامل خود سبب رسیدن قیمت دیگر ارز بومی شبکه ترا یعنی LUNA به نزدیک صفر شد. این در حالی است که متوسط قیمت این ارز در ماه‌های گذشته به ۸۰ دلار نیز می‌رسید. دلیل اصلی این اتفاق، تعجیل سرمایه‌گذاران برای خروج از بازار لونا با مشاهده از دست رفتن پیوند UST با دلار بود.

سقوط TerraUSD یکی از ضربات اصلی به بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌های گذشته بوده است. موج فروش لونا، سبب افزایش فشار فروش به کل بازار و همچنین، اوج‌گیری احساسات منفی نسبت به دیگر استیبل کوین‌ها و صنعت ارز دیجیتال شده است. در هفته‌های اخیر، آقای Do Kwon، مدیر ترا، علی‌رغم قرارداشتن در برابر اتهام‌های بسیار، برنامه‌هایی برای احیای شبکه تحت رهبری خود ارائه کرده است.

 

چگونه در بازار منفی ارز دیجیتال سود کنیم؟

سقوط عظیم بازار به معنی ضرر بسیاری از افراد و سود بسیاری دیگر است. در هفته‌های اخیر، بسیاری از سرمایه‌گذاران با فروش سریع سرمایه‌های خود تنها به فکر ضرر نکردن بوده‌اند. هرچند که همین اقدام آن‌ها نیز کمی دیر انجام شد و درواقع آن‌ها تنها جلوی ضرر بیشتر را گرفتند. بااین‌حال، معامله‌گران حرفه‌ای که کمتر دچار احساسات زودگذر می‌شوند، تأمل بیشتری به خرج داده‌اند. در اینجا مهم‌ترین سیاست‌های کسب سود از یک بازار نزولی و به‌اصطلاح خرسی را معرفی می‌کنیم.

 

سرمایه گذاری زمان بندی شده

اگر قصد ورود به بازار در شرایط نزولی را دارید بهتر است به‌جای سرمایه‌گذاری یک‌باره، این کار را در طول یک بازه زمانی انجام دهید. با این کار، تأثیر نوسانات ناشی از تحرکات دلار و دیگر بازارها کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب، حتی اگر زمانی ارزی را گران بخرید، ممکن است در زمان دیگری موفق شوید آن را ارزان‌تر خریده و میانگین قیمت خرید خود را کاهش دهید.

 

تنوع در سرمایه گذاری

یکی دیگر از سیاست‌های برد در یک بازار نزولی، تقسیم سرمایه در نظر گرفته‌شده روی ارزهای مختلف است. این سیاست نیز سبب خنثی شدن هرچه بیشتر نوسانات بازار می‌شود. به‌این‌ترتیب حتی اگر روی ارزی کم‌سودتر در آینده سرمایه‌گذاری کرده باشید، سود حاصل از سرمایه‌گذاری روی یک ارز پربازده‌تر دیگر می‌تواند آن را جبران کند.

 

خرید در کف

پیدا کردن قیمت کف، کار دشواری است. درواقع باید از دانش تحلیلی بالایی برای این کار برخوردار باشید یا از مشاوران خوبی کمک بگیرید. بااین‌حال، اگر بتوانید این قیمت را درست تشخیص دهید ممکن است سود کلانی به دست آورید. قیمت کف یک ارز دیجیتال، پایین‌ترین قیمت آن در یک دوره نزولی است.

 

ایجاد معامله شورت

بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای، با ورود به پوزیشن‌های شورت در بازار نزولی سود خوبی به دست می‌آورند. این معامله‌گران نقاط ورود را به‌خوبی تشخیص داده و در صرافی‌هایی که از معاملات لانگ و شورت پشتیبانی می‌کنند؛ یک پوزیشن شورت یا فروش باز می‌کنند. همچنین خرید کوین‌هایی مانند BTCdown نیز مانند باز کردن یک پوزیشن شورت عمل می‌کند. قیمت این کوین زمانی که قیمت بیت کوین کاهش میابد، افزایش میابد. زمانی که پیش بینی کرده‌اید قیمت بیت کوین قرار است نزولی شود، می‌توانید با خرید این ارز، سود خوبی به دست بیاورید.

 

خرید ارزهای ارزشمند

خرید بیت کوین توسط بسیاری از کارشناسان و افراد صاحب‌نظر ازجمله رابرت کیاساکی، نویسنده کتاب مشهور پدر پولدار، پدر فقیر، توصیه می‌شود. بسیاری دیگر نیز خرید اتریوم یا دیگر ارزهایی را توصیه می‌کنند که ارزش‌افزوده بالایی برای ارزهای دیجیتال دارند و قطعا در بازار آینده، حضوری قوی خواهند داشت. همچنین، بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه نوسان قیمت دلار در ایران، خرید تتر ارزان را نیز از راه‌های سرمایه‌گذاری در این بازار آشفته می‌دانند.

 

آیا بازار ارز دیجیتال دوباره رشد می کند؟

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که باوجود اتفاقات ناگوار اخیر، زمان حاضر، نقطه عطفی برای بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود. تجربیات گذشته مانند بازار نزولی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیز ثابت کرده‌اند که معمولا پس از یک دوره نزولی، رشد بازار بسیار محتمل است.

از طرفی، بسیاری از بلاک چین‌ها ازجمله پولکادات در همین مدت بحران نیز دست از تلاش برای توسعه پلتفرم‌های خود برنداشته‌اند. هزینه کارمزد گس اتریوم نیز در روزهای اخیر، کاهش یافته است. وعده‌هایی نظیر ادغام زودهنگام اتریوم ۲، احتمالا صعود قیمت بیت کوین تا ۳۷ هزار دلار در ماه‌های آتی، خریدهای گسترده نهنگ‌ها و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه افراد تأثیرگذار، همگی حاکی از بازگشت قوی‌تر از گذشته ارزهای دیجیتال به صحنه اقتصاد جهانی است. با این تفاوت که این بار، نقایص قبلی این صنعت، برطرف خواهند شد.

در روزهای اخیر نیز قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال، صعودی هرچند اندک داشته است که درواقع، نشان‌دهنده افزایش امیدواری‌ها به بهبودی بازار است.