عماد ثروتی
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ ۱۵:۴۹ چاپ

گیل خبر/ عماد ثروتی:خبر کوتاه بود:مدیریت و معاونت سازمان سیما ، منظر و فضای سبز رشت ، تصمیم خود را مبنی بر انتخاب و اجرای سردر ورودی شهر رشت اعلام نمود !

در چرایی تیتر پروژه  "" سردر  ""جای بحث باقیست و در این یادداشت مجال پرداختن بدان نیست اما گمان میرود این تصمیم با اعلام موقعیت و چگونگی اجرای آن در دو سوی بلوار ورودی و اتکا در میانه مسیر ، متضمن اصول و یا واجد تعریف درستی از یک المان شاخص نباشد و شایسته است دراین رابطه توضیحات منطقی و مبتنی بر معیارهای معماری و منظر ارایه شود

 برای ساکنین شهر باران از این دست تصمیمات و خوش سلیقگی ها تازگی ندارد چرا که شهر بر اساس نظام تقسیم منافع اداره می شود و جایگاه مفهومی شهر بی التفات به عناصر هویتی و عناوینی چون شهر باران و شهر خلاق یونسکو ، گم شده است ! 

درراستای درک مطلب واهمیت آن همچنین کیفیت اندیشیدن به موضوع از نگاه معماری توضیح مختصری لازم می نماید تا شاید گوشی شنوا وچشمی بینا ، بدور از حواشی مرسوم ، بشنودو ببیند

ورودی شهر 

 ورودی های شناخته شده شهر ، جدا از ساختار و نحوه چیدمان شهری ، تبدیل به فضای مرده ای شده  که از نظام مندی خود به مثابه شهرهای قدیمی فاصله گرفته است ، در حال حاضر نیازی به تقلید از اشکال ورودی شهرهای باستانی نیست چرا که اگر شهر را سیستمی متشکل از لایه های مختلف تاریخی ، طبیعی ، زیست محیطی ، فرهنگی و اقتصادی و ... تعریف کنیم واضح میگردد که ورودی نمی تواند از لایه های ساختاریش جدا باشد !

                              

                                                        نقش تعاملی ورودی

 به یاد داشته باشیم که ورودی شهر ، دریچه ایست برای ادراک کلی منظر شهر و المانی که  از بنایی معروف یا سازه قدیم باز آفرینی شود نمیتواند هویت مستقلی برای منظر شهری ایجاد کند.

                                        

                                 علوم موثر در شناخت لایه های منظرهای ورودی شهر

 اداراک ورودی شهر ، مستلزم توجه به بعد معنــــــایی حضـــــــور در کنــــار بعـــد فیــــــزیکی آن است از این حیث شاخص بودن ورودی شهر را فارغ از تشخص کالبــــــدی آن ، در تشخیص  و تحلیل معنـــــــای نهفته اش میبایست جستجو کرد چرا که ورودی شهر هویتــــی مستقل از شهر ندارد.

                                   تعامل منظرهای ورودی شهر در سلسله مراتب ورود به شهر

ورودی شهر مفصـــــل  هم نیست ، زیرا مفصل یک هویت مستقل فارغ از درون و بیرون شهر است ، ورودی  تلفیـــــق هویــــت هاست به عبارت رساتر ورودی یعنی مرز ذهنــــــــــی شهر ، دریچـــــــــــه ای برای نگاه به طبیعت ، جنبه های اجتماعی ، اقتصادی و جغرافیای سیاسی و انسانی شهر !

       

                                                                    معیارهای ورودی شهر

 با این اوصاف ورودی شهر یک المان شاخص است از تمام آنچه گفته شد . المان ورودی شهر به منزله ویترینــــی است که در قسمت  ورود فیزیکی ، نقش تعاملی خود را در ارتباط با شهر نمایش خواهد داد . ارتباط ورودی با تجارت ( بازار ) ، مرکز اصلی شهر و فضاهای اجتماعی ، نوید دهنده مکانی پرجنب و جوش و حیاتی است که ساختارهای اصلی شهر از آن سرچشمه گرفته است . این المان به تعریف درستی  از لایه ها ، اصول هویتی و معنایی شهر احتیاج دارد ، رشتی که شهر اولین ها ، شهر شب های روشن و روزگارانی شهر ابریشم واین روزها شهر خلاق خوراکشناسی یونسکو است نیاز دارد که با نگاهی کارشناسانه به برندینگ و تعریف امروزی و فرامنطقه ای به نام برندینگ شهری ،موضوع طرح های معماری و عمرانی قرار گیرد.

به همین خاطر پیشنهاد میگردد ترکیبی از اهالی فرهنگ وهنر و معماری به عنوان امنای صاحب نظر و مقبول عام جمع و مقامات تصمیم گیر واجرایی شهرداری رشت با مشورت ایشان و شاید با برگزاری مسابقه ای جهت طراحی المان ورودی شهر به نتایجی در خور و شایسته شهرمان رشت برسند که پسندیده تر است 

شهر بی دفاع من ، زادگاه من ، تو مال کسی نیستی ! صاحبانت این مردمنـــد که چشم به باران دارند ...

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code