سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:
۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ۱۸:۱۱ چاپ
کاهش جمعیت جوان و کودک در گیلان یک تهدید بزرگ برای آینده ی استان و کشور است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر نقش رسانه ها در آگاهی بخشی عمومی در اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: کاهش جمعیت جوان و کودک در گیلان، یک تهدید بزرگ برای آینده ی استان و کشور است.

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه؛ دکتر اسماعیل نورصالحی در نخستین نشست «کارگروه رسانه ای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در استان که به همت ستاد روابط عمومی دانشگاه با حضور برخی اصحاب رسانه و نمایندگان دستگاه های مرتبط برگزار شد با اشاره به نرخ باروری پایین در استان، اهمیت اقناع و آگاهی بخشی به مردم گیلان برای فرزندآوری را یکی از مسئولیت های رسانه ها دانست و اظهار کرد: علاوه بر اینکه نرخ باروری در استان پایین است، بلکه جمعیت گیلان به سرعت به سمت سالمندی پیش رفته و رسانه ها با آگاهی بخشی درباره ی این مهم باید بتوانند توجه خانواده های گیلانی درباره ی آینده ی استان را جلب کنند و با ایجاد حساسیت نسبت به این موضوع، تعالی و پیشرفت استان در آینده را رقم بزنند.

وی افزود: کاهش جمعیت جوان و کودک گیلان در سال های آینده یک تهدید بزرگ برای استان و کشور است و می تواند بحران های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وسیعی را برای آینده ی استان به بار آورد.

جانشین قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به قانون جوانی جمعیت و بندهای مختلف آن که وظایف همه ی دستگاه ها در آن مشخص شده گفت: رسانه ها می توانند با مطالبه گری از دستگاه ها در اجرای قانون جوانی جمعیت که بخشی از آن مشوق های قانونی برای فرزندآوری است، نقش قابل توجهی برای آینده ی گیلان و گیلانی ایفا کنند.

دکتر نورصالحی تصریح کرد: باید پیش از وقوع بحران جمعیت نسبت به آن پیشگیری های لازم را انجام داد زیرا پس از گذشت 30 سال و افزایش جمعیت سالمند استان و کشور، تبعات کاهش جمعیت جوان، دامان کشور و استان را می گیرد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه ابراز امیدورای کرد: با همکاری و نقش افرینی همه ی رسانه ها و دستگاه های مرتبط نسبت به برون رفت از چاله ی جمعیتی که استان به آن دچار شده، اقدامات موثری در استان صورت گیرد.

شایان ذکر است 15.19 درصد از جمعیت گیلان را سالمندان تشکیل می دهند و نرخ باروری در استان 1/1 درصد است که نسبت به شاخص کشوری پایین بوده و طی 10 سال گذشته روند نزولی داشته است.