رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۰۹:۲۶ چاپ
ورق استیل 310 به همراه راهنمای کامل

در این مقاله قصد داریم تا در مورد ورق های استیل 310 اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم و جزئیات مربوط به آن ها را به شکلی ساده و راحت به شما توضیح دهیم که بتوانید در هنگام خرید این محصولات به راحتی و به سادگی ورق استیل مورد نظر و مناسب با حوزه فعالیتی خودتان را انتخاب کنید.

ورق استیل 310 به همراه راهنمای کامل آن

در این مقاله قصد داریم تا در مورد ورق های استیل 310 اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم و جزئیات مربوط به ان ها را به شکلی ساده و راحت به شما توضیح دهیم که بتوانید در هنگام خرید این محصولات به راحتی و به سادگی ورق استیل مورد نظر و مناسب با حوزه فعالیتی خودتان را انتخاب کنید.

انواع ورق های استیل 310 که با نام فولاد ضد زنگ 310 نیز شناخته می شوند، غالبا برای استفاده در مکان هایی که دمای بالایی دارند، انتخاب می گردند. در این ورق ها از دو عنصر نیکل و کروم بیشتری استفاده شده است و همین دو عنصر سبب ایجاد استحکام دمایی و مقاومت بسیار عالی در برابر اکسیداسیون می شوند.

این ورق ها که با زیرمجموعه 310 شناخته می شوند، دارای 3 گرید مختلف هستند که با نام های گرید 310، گرید 310H و گرید 310S معروف شده اند. نوع 310S در حقیقت میزان کربن کمتری را نسبت به نوع 310 معمولی دارد و معمولا برای آن که بتوانند در فرایندهای ساخت، کار خود را راحت تر کنند از این آلیاژ استفاده می کنند. البته این گرید از ورق های استیل دارای کاربردهای دیگری نیز هستند. کاربردهای دیگر این محصولات زمانی است که محیط کاربری آن شامل عوامل خوردگی مرطوب شکل در محدوده دمایی پایین تر از دمای محیط اطراف می شود.

اما نوع 310H در نقطه مقابل گرید قبلی قرار می گیرد. در این مدل میزان کربن بیشتر بوده و نمونه پر کربن به حساب می آید. این نمونه پر کربن برای آن که بتوان مقاومت فلز در برابر خزش را افزایش داد، ایجاد شده است. هر قدر میزان کربن کمتر باشد، استحکام دمایی نیز کاهش پیدا می کند. یکی دیگر از ویژگی های مربوط به ورق استیل 310 را می توان نگیر بودن آن ها توصیف کرد. اما زمانی که از این ورق های آلیاژ در دمای سرد استفاده شود، خاصیت مغناطیسی آن ها نیز به صورت کم کم تغییر پیدا می کند.

کاربردهای ورق استیل 310

بهتر است این موضوع را نیز مورد بررسی قرار دهیم که ورق استیل 310 در چه مواردی استفاده می شود و در حقیقت چه کاربردهایی دارد؟ با دانستن این موارد و مولفه ها می توانیم این موضوع را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم که این ورق ها و آلیاژهای نسوز و ضد زنگ را در چه صنایعی می توانیم به کار ببریم.

  • احتراق های مربوط به بسترهای سیال مواد
  • ساخت کوره ها
  • ساخت لوله های تابشی
  • ساخت آویزهای لوله برای تصفیه نفت و دیگ های بخار
  • ساخت اجزای داخلی گازیفایر ذغال سنگ، ساخت گلدان های سربی
  • ساخت ترموول ها
  • ساخت پیچ های لنگر نسوز، ساخت مشعل ها و محفظه های احتراق
  • ساختارهای برودتی به کار رفته در محیط های مختلف
  • تجهیزات مربوط به پردازش مواد غذایی
  • ساخت پوشش های مریوط به بازپخت ها
  • ساگرها

ویژگی های مربوط به ورق استیل گرید 310

دو ورق استیل با گرید 310 که به نام های 310 معمولی و 310S شناخته می شوند، دارای ویژگی هایی هستند که صرفا مربوط به آن دو شده و به شکلی کمتر در گرید 310H استفاده می گردند.

این دو گرید چیزی حدود 25 درصد کروم و 20 درصد نیکل دارند که مقدار بسیار زیادی است. وجود این دو ماده در آلیاژ 310 باعث می شود تا این آلیاژ در برابر اکسیداسیون و همچنین خوردگی های متعدد و مختلف بتواند به خوبی مقاومت کند. همان طور که پیشتر نیز گفته شد آلیاژ 310S نسبت به 310 معمولی دارای میزان کربن کمتری است. همین کربن کمتر باعث می شود تا شکنندگی کمتری را نیز در این حوزه ببینید.

درصد بالای کروم و نیکلی که در این مواد وجود دارد باعث می شود تا بتوان به سادگی از آن ها در محیط های پتروشیمی استفاده کرد و نگران واکنش دادن این مواد با مواد صنعتی نبود. در صورتی که مواد مورد استفاده در محیط پتروشیمی و یا هر محیط دیگری میزان کربن بیش از حدی داشته باشد، بایستی انواع دیگری از آلیاژهای مقاوم به حرارت را انتخاب کنید.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار خوب گرید 310 نیز این است که این گرید به دلیل داشتن سختی و همچنین نگیر بودن نسبی که دارد، معمولا در حوزه های ساخت وسایل برودتی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی فولادهای ضد زنگ آستنینی همچون گرید 310 نمی توانند با استفاده از پروسه حرارتی دچار سخت شدگی شوند.

فرایندهای تشکیل دهنده ورق استیل 310

این نوع از ورق ها را می توانیم با استفاده از دو روش شکل دهی گرم و شکل دهی سرد ایجاد کنیم. هر کدام از این روش ها نیز ویژگی های مربوط به خودشان را دارند که در ادامه به آن ها نیز اشاره می کنیم.

  • شکل دهی گرم

در روش شکل دهی گرم معمولا ورق استیل با گرید 310 را در محدوده دمایی 950 الی 1200 درجه سانتی گراد حرارت می دهند. این حرارت دهی باید به صورت یکنواخت و ساده پخش شود تا مشکلی از بابت شکل گیری محصول وجود نداشته باشد.

  • شکل دهی سرد

روش بعدی با نام شکل دهی سرد شناخته می شود. در روش شکل دهی سرد باید این موضوع را بدانید که ورق های استیل با گرید 310 دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و روش شکل دهی به آن ها مشابه با گریدهای 316 می باشد. در روش شکل دهی سرد معمولا قطعات را به صورت طولانی مدت در دماهای بالا قرار نمی دهند، زیرا این کار خطر رسوب کاربید و فلز سیگما را بسیار افزایش خواهد داد.

جمع بندی

معرفی ورق استیل 310 سبب می شود که اگر نیاز به خرید این نوع از ورق های استیل داشتید، بتوانید به راحتی متوجه این موضوع شوید که کدام یک از گریدهای این شاخه می تواند برای شما مناسب باشد. نوع کم کربن، نوع پر کربن و همچنین نوع کربن متوسط 3 گروهی هستند که با نام کلی گرید 310 شناخته می شوند.

برای آن که بتوانید با دقت بیشتر و خیالی آسوده تر، ورق استیل مورد نیاز خودتان را خریداری کنید، بهتر است به یک شرکت معتبر که در این زمینه فعال می باشد، مراجعه نمایید. شرکت توان فلز که با آدرس اینترنتی www.felez.biz شناخته می شود، می تواند با کیفیت ترین آلیاژها را به شما عرضه کند. در کنار کیفیت بسیار مناسب می توانید پیش از خرید از قیمت ورق استیل 310 مطمئن شوید و سپس اقدام به خرید نمایید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code