راه حل معضل پسماند سراوان، از حرف تا عمل؛
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۰۸:۴۴ چاپ
به جای عکس یادگاری، از خانم هایده شیرزادی الگو بگیرید

گیل خبر/ در خبرها آمده است که امیرحسین علوی به همراه دو تن از اعضای شورا، مجید عزیزی و سید شمس شفیعی با سفر به کرمانشاه، از کارخانه کودآلی این شهرستان بازدید کردند.

کارخانه‌ای که به همت خانم هایده شیرزادی با تلاش‌های فراوان، در سال ۱۳۸۰ به بهره برداری رسید تا این روزها کرمانشاه مشکلاتی همچون سراوان گیلان را تجربه نکند.

این شرکت طبق آخرین آمار در سال ۱۳۹۵ روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن زباله که معادل ۱۰۰٪ زباله تولیدی شهر کرمانشاه که همچون رشت قریب به ۱ میلیون نفر جمعیت دارد را بازیافت می‌کند. این شرکت همچنین توانسته است سالانه از ورود ۷۰۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای به طبیعت جلوگیری کند و سالانه ۶۰ هزار تن کود تولید و برای ۲۴۰ نفر شغل ایجاد کند.

شیرزادی ۶۳ ساله پس از اتمام تحصیلات در مقطع دکترای اکولوژی (شاخص مدیریت پسماند) از دانشگاه کاسل آلمان، در سال ۱۳۷۵، در بازگشت به ایران مجوز ساخت واحد بیوکمپوست را از وزارت صنایع برای استان کرمانشاه گرفت اما تا سال ۱۳۷۷ نتوانست موافقت شهرداری کرمانشاه را جلب کند. در نهایت با پیگیری‌های فراوان در سال ۱۳۷۷ مسئولان وقت شهرداری کرمانشاه تصمیم به مشارکت در اجرای طرح گرفتند و شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه را راه‌اندازی و در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید.

موفقیت بخش خصوصی در کرمانشاه برای مدیریت زباله و تبدیل آن به کودآلی، این سوال حسرت‌آمیز را ایجاد می‌کند که چرا گیلان و رشت از این امر محروم مانده و این روزها با مشکلات بغرنجی در سراوان دست و پنجه نرم می‌کند؟

به واقع انتظار می‌رود که شهردار و شورای شهر رشت، به جای حرف‌درمانی و حواله دادن حل مشکلات به آینده، با بهره بردن از تجربیات موفق سایرین، در عمل به حل معضل پسماند سراوان ورود کنند.

جای سوال است که امیرحسین علوی، شهردار رشت که سابقه سه دوره حضور در شورای شهر رشت را داشته، در این سال‌ها چه قدمی در راستای استفاده از ظرفیت و تجربه‌های موفق افرادی همچون خانم شیرزادی برداشته و اکنون باید تا چه حد به این سفرها و گفتگوها امید داشت؟

واضح است که تنها انجام یک سفر و بازدید از کارخانه و گرفتن چند عکس یادگاری، دردی از مشکلات و مصائب سراوان درمان نمی‌کند، دردی که نیاز به همتی بلند و تامین بودجه‌ای ملی برای التیام بخشیدن به جراحت چندین و چندساله پسماند گیلان دارد.

امید است که شهردار و شورای شهر رشت با الگوبرداری از موفقیت امثال هایده شیرزادی که توانستند با تلاشی مجدانه و بهره‌گیری از علم و بدور از حاشیه، بر مشکل پسماند زباله‌ها فائق آیند، در گیلان نیز شاهد حل بزرگ‌ترین بحران زیست‌محیطی سال‌های اخیر استان باشیم.