رئیس پلیس آگاهی گیلان عنوان کرد؛
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ۲۱:۴۶ چاپ

رئیس پلیس آگاهی گیلان گفت: شاهد کاهش ۱۹ درصدی سرقت خودرو در استان هستیم لذا نیازمند پیشگیری از سرقت خودرو هستیم و رانندگان خودروهای خود را به تجهیزات مراقبتی مجهز کنند و خودرو را روشن رها نکنند، زیرا سارقین از روش روشن زنی استفاده می کنند.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا،سرهنگ علیرضا حدادی، با بیان اینکه پلیس آگاهی موظف به ورود و کشف پرونده های جرایم علیه اموال و افراد است، اظهار کرد: این پرونده ها شامل کشف جعل و کلاهبرداری و مبارزه با سرقت و جرایم علیه افراد از جمله جرایم جنایی و فوت های مشکوک است.

وی ۹۰ درصد پرونده های ارجاع شده به پلیس آگاهی از سوی مراجع انتظامی و قضایی را مرتبط با سرقت دانست و افزود: مابقی پرونده های در حوزه هاس مالی و جنایی است.

رئیس پلیس آگاهی گیلان ، با بیان اینکه استان گیلان در حوزه جرایم نسبت به میانگین کشور وضعیت کاهشی دارد، گفت: در غالب جرایم دارای کاهش هستیم، اما جرایم خرد افزایشی بوده است.

حدادی، گیلان را از استان های دارای پتانسیل بالای جرایم ندانست و متذکر شد: جرایم خشن از جمله کیف قاپی و زورگیری کاهش داشته و جزو استان های امن هستیم.

وی با اشاره به ثبت آمار وقوع جرایم در سامانه پلیس ۱۱۰، عنوان کرد: در حوزه سرقت نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش داریم اما در جرایم مهم کاهش بسیار محسوس است.

رئیس پلیس آگاهی گیلان، بیشترین مصادیق سرقت در استان را جرایم خرد شامل سرقت های خرد، سرقت در معابر و اماکن و سرقت از ساختمان ها، خانه ها، ویلاها و کاشانه های رها شده دانست و ادامه داد: متاسفانه خانه ها و ویلاهای بدون تجهیرات مراقبتی آسیب پذیر هستند و بیشتر پرونده های سرقت ما در این حوزه است.

وی پیک سرقت های خرد را بین ساعت دو تا پنج بامداد و پیک سرقت از خانه ها را ۱۷ تا ۲۱ شب دانست و افزود: علاوه بر کاهش تمامی مصادیق سرقت، شاهد کاهش ۱۹ درصدی سرقت خودرو در استان هستیم لذا نیازمند پیشگیری از سرقت خودرو هستیم و رانندگان خودروهای خود را به تجهیزات مراقبتی مجهز کنند و خودرو را روشن رها نکنند، زیرا سارقین از روش روشن زنی استفاده می کنند.

حدادی، فرهنگ بالای استان گیلان را عامل آمارهای کاهشی زورگیری دانست و بیان کرد: جرایم خشن خط قرمز پلیس بوده و در صورت بروز زورگیری و خفت گیری با جدیت ورود می کنیم؛ البته مردم باید به توصیه های پلیس توجه کنند و گوشی موبایل و کیف را به راحتی در دست نگه ندارند، زیرا سارقان از غفلت و بی توجهی ما استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در تمامی شاخص های جرایم خشن آماری کاهشی داریم، خاطرنشان کرد: علاوه بر همکاری ۱۷ دستگاه با پلیس آگاهی در حوزه پیشگیری از سرقت و کاهش جرم، از ظرفیت بسیج در گشت های رضویون شهر و روستا استفاده می کنیم.

رئیس پلیس آگاهی گیلان، با تاکید بر لزوم پیشگیری اجتماعی جهت کاهش جرایم، تصریح کرد: مجرمیت در چرخه جرم فعال هستند و بعد از دستگیری و معرفی به زندان از طریق مراجع قضایی، امکان تکرار جرم برای آنان وجود دارد، زیرا درگیری معاش دارند.

حدادی، با بیان اینکه مجازات جرایم خشن و سریالی سنگین خواهد بود، یادآور شد: برای جلوگیری از تکرار جرم باید اصلاح ساختار داشته باشیم و زندانی را بعد از آزادی کنترل کنیم.

وی از مردم خواست با حقوق خودشان آشنا باشند تا گرفتار مامورنماها نشوند و گفت: ماموران پلیس هرگز مطالبه گوشی موبایل و کیف و وجه نقد ندارند و به راحتی می توان مامورنما را تشخیص داد لذا مردم حتما کارت شناسایی معتبر درخواست کنند.

رئیس پلیس آگاهی گیلان با اشاره به کوج مجرمین به فضای مجازی، اظهار کرد: با هر پیامکی پای دستگاه ای.تی.ام نروید و از درگاه های مجاز اقدام به معامله کنید تا گرفتار فیشینگ نشوید.

وی رویکرد پلیس را علمی و هوشمندانه دانست و اضافه کرد: سامانه پلیس من جهت کاهش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۱۰ و کاهش فاصله کشف تا وقوع جرم راه اندازی شده است.

حدادی از مردم خواست ساختمان های خود را با دوربین مداربسته ایمن و از تجهیزت ضد سرقت همچون حفاظ در و پنجره و بالکن استفاده کنند و گفت: دوربین مدار بسته در کاهش جرایم موثر است و ریسک پذیری را برای مجرمان افزا می دهد.