یک کارشناس محیط زیست گفت:همه ما مردم و مسئولان به مردم سراوان بدهکار هستیم.

گیل خبر/ به نقل از ایلنا، پیمان بازدیدی درباره  مشکل آلودگی محیط زیستی سراوان مطرح کرد: آن قدر درباره معضل سروان صحبت کرده ایم که دیگر خسته شده ایم ،از تبعات بد کوه زباله سراوان برای مردم و اهالی آنجا  به  ،زاد ولد موش ،حیوانات موذی و بیماری زا ،پشه و مگس میتوان  اشاره کرد و حتی گراز بخاطر بحث منبع غذایی این کوه عظیم زباله و البته  آلودگی آب منطقه که همگی نتیجه حداقل ۳۰ سال تخلیه زباله در این منطقه است.

این کارشناس محیط زیست گفت :در دیگر  استان های ایران نیز  دفنگاه زباله وجود دارد و شاید امروز تنها اصفهان و خراسان تاحدودی در بحث فرهنگ سازی تفکیک زباله های خشک و تر از مبدا موفق بوده اند ولی در  بیشتر استانهای دیگر مانند گیلان هنوز این مشکل وجود دارد که بیشترین آسیب آن متوجه مردم است.

بازدیدی افزود: در سروان مخصوصا در فصل گرما که زمان  زاد وولد حشراتی  مانند مگس و پشه است ،بوی بد این زباله ها بسیار آزاردهنده است.

وی  با بیان اینکه به دلیل آلودگی آب های زیر زمینی آلوده، افزایش بیماریهای مختلف بسیار زیاد است.

 تاکید کرد: بنظر بنده تاکنون هیچ کارمثبتی  انجام نشده‌ ، یک شرکت  دراین خصوص  قولی داد که  شیرابه را با دستگاه های مخصوص تصفیه می کنیم ولی تاامروز هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.

وی خاطر نشان کرد:  لازم است  نهاد های نظارتی بر  موضوع تمرکز کنند  که  چرا باتوجه به آن همه پولی که  آن شرکت دریافت کرد هنوز  هیچ اقدامی انجام نداد ه وتاامروز ، هنوز تاییدیه محیط زیست  را نگرفته است  وهم چنان  ادعا میکند که شهرداری  باید باهمین وضعیت تصفیه خانه را  تحویل بگیرد .اما   اینکه شهرداری   تصفیه خانه ای که  تاییدیه ندارد را تحویل بگیرد، اصلا منطقی به نظر نمیرسد.

وی با اشاره به اینکه امیدی نیست بزودی این اتفاقات  رخ دهد،گفت:شاید تنها راهکار این است که زباله سوز راه بیفتد و خط تولید  کود آلی هم به هزار تن برسد و پردازش شود وبابت این برنامه ها میلیاردها تومان سرمایه نیاز است که متاسفانه استان چنین منبع مالی ندارد و نه مسئولین  ونه سیاسیونی داریم که  بتوانند چنین اعتبار ی را برای استان جذب کنند .

 بازدیدی بیان کرد: قرارداد با دلار سه هزار تومنی بسته شد ولی امروز با دلار سی هزار تومنی باید ادامه پیدا کند و بدلیل  عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی مثل محیط زیست ،جهاد کشاورزی در بحث ارزیابی محیط زیستی و جانمایی ، همان جایی که بعداً مشخص کردند.

وی ادامه داد: این موضوع  به دلیل اتلاف وقت زیاد و باتوجه به اینکه این اعتبار برای ۳ شهر بود ، اما فقط ساری و نوشهر  این طرح را به موقع به بهره برداری رساندند  ولی در استان ما و رشت این اتفاق نیفتاد ‌.

بازدیدی  تاکید کرد: راهکار فقط پول و اعتبار است و تصفیه خانه  شیرابه حتما باید به اندازه دبی باشد که به رودخانه ها سرریز می شود.

وی  افزود: همه ما و بویژه  مسئولان به مردم سراوان بدهکاریم و لازم است آب شرب سالم به این روستا منتقل شده و کلینیک تخصصی دراین روستا دایر شود آن هم به صورت رایگان و زیر ساخت‌های ورزشی و رفاهی وفضایی برای  اشتغال زایی  زیرا این حداقل کاری است که دولت می‌تواند برای تسکین درد های مردم این روستا انجام دهد.