صابر یادآور شد: ۱۶۰ نفر از کارگران روزمزدی که طی سالهای ۹۸ و ۹۹ جذب شده بودند و علی رغم همه تلاشها نصف دیگران حقوق می گرفتند تبدیل وضعیت شدند.

گیل خبر/ مصطفی صابر صبح امروز در جمع خبرنگاران با تبریک روز کارگر با بیان اشاره به قدمت دیرینه دخانیات گیلان به عنوان یکی از قدیمی ترین مجتمع های تولیدی در کشت و تولید مواد دخانی، اظهار کرد: تنها واحد عمل آوری دخانیات کشور در گیلان انجام می‌شود و تمام توتونهای وارداتی نیز برای تبدیل به موارد مورد نیاز  به  گیلان می آیند و سهم گیلان در میزان تولید سیگار ۵۰ درصد مجموع تولید کشور است.

مدیر مجتمع دخانیات کشور با اشاره به فعالیت ۷ مجتمع دخانیات در کشور، افزود: با وجود تولید ۱۱ میلیارد نخ سیگار در سال ۱۴۰۰ اما کمتر از ۱۰ درصد سیگار مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و مابقی آن در دست تولیدات خارجی است.

صابر با بیان اینکه سهم دخانیات ایران ۹ میلیارد در سال ۹۹ بوده، افزود: این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیارد رسیده و قرار است در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۲۰ میلیارد نخ افزایش پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به موانع پیش رو شرکت‌های بزرگ ازجمله دخانیات، بیان کرد: فرسودگی ماشین‌آلات و عدم اورهال، بهره نگرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان در بهسازی آن‌ها، مشکلات مالی ناشی از فساد سیستماتیک، بی‌انگیزگی مدیران و کارگران از جمله موانعی پیش رو مجتمع دخانیات گیلان است.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان با بیان اینکه مشکلات منابع مالی ناشی از فساد و تشکیل پرونده ای قضایی سبب شد که دوبار کلیه حسابهای شرکت دخانیات ایران مسدود شود، یادآور شد: با این وجود با پیگیری های جهادی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره همه کارگران و کارکنان حقوق خود را دریافت کرده اند.

صابر تاکید کرد: طبق تفکر جدید مدیرعامل همه تلاش گران عرصه دخانیات کشور از جمله کشاورزان در سود مواد دخانی سهیم خواهند بود و این مهم از تدابیر مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز هست.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان در ادامه با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شاغل در دخانیات بر اساس قانون حمایت از ایثارگران، حذف شرکت‌های واسطه، اعمال مدارک تحصیلی شاغلین، اظهار کرد: چندین اقدام دیگر موجب شد تا انگیزه و علاقه کارگران به افزایش تولید سیگار در مجتمع دخانیات گیلان افزایش پیدا کند.

صابر یادآور شد: ۱۶۰ نفر از کارگران روزمزدی که طی سالهای ۹۸ و ۹۹ جذب شده بودند و علی رغم همه تلاشها نصف دیگران حقوق می گرفتند تبدیل وضعیت شدند.

وی با اشاره به برخی اتهامات استخدامی وارد شده به مجموعه دخانیات گیلان بیان کرد: جذب جدیدی انجام نگرفته و لیست منتشر شده نیز صحت ندارد و بعضا اطلاعات خام و جعل شده است.

خسارت میلیاردی قطع برق به تولید

صابر در ادامه اظهارات خود با اشاره به برخی موانع تولید در فصل گرم سال، تصریح کرد: درخواست تأمین ژنراتور ۶ مگاواتی برای تأمین برق مجمتع داده شده که در مرحله مناقصه است و امیدواریم تا دوماه آینده ژنراتور نصب شد چرا که بابت قطعی برق سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به شرکت وارد شده است.

وی با اشاره به برنامه ها و سیاستهای مدون شرکت جهت افزایش تولید تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت منطقه آزاد انزلی جهت واردات مواد اولیه یکی دیگر از اقدامات مهم بوده که به تازگی توافق نامه آن توسط شکرت دخانیات ایران و سازمان منطقه آزاد صورت گرفته تا کالاهای وارداتی از طریق این منطقه وارد کشو شود و منفت آن به استان برسد.

دخانیات گیلان سهم خود را از بازار پس می گیرد

صابر در ادامه به رونمایی از بسته حمایتی کشاورزان، افزایش قیمت خرید توتون کشاورزان به دو برابر قیمت پیشین، اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت توتون در گیلان ۲۰۰ هکتار بوده که در اولین گام به ۳۰۰ هکتار افزایش یافته است و بخشی از اراضی در اختیار سازمانهای دولتی به صورت اجاره در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان از تصمیم به احیا و توسعه خدمات بیمارستان توتونکاران رشت خبر داد و گفت: به تازگی مدیرعامل دخانیات کشور از این بیمارستان بازدید داشته و اعتبار چندصد میلیارد تومانی برای این بیمارستان فراموش شده در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه ماندن و توسعه خدمات در عرصه دخانیات مبارزه می‌طلبد، گفت: به بهانه سرمایه گذاری خارجی بازار را از ما گرفتند. این مجتمع توان رقابت با تولیدات خارجی را دارد اما می‌طلبد همه ازجمله اصحاب رسانه حمایت کنند.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان با بیان اینکه دستگاه‌هایی در این مجتمع وجود دارد که از آن به هر دلیلی تاکنون بهره‌برداری نشده، افزود: افزایش تولید و اشتغال در این مجتمع از رویکردهای مدیرعامل شرکت دخانیات ایران است.

وی با بیان اینکه شرکتی را تحویل گرفتیم که تولید و اشتغال در آن رو به افول بود، گفت: دستگاههای تولیدی را از این شرکت خارج کردند که سر از مجتمع تولیدی بخش خصوصی درآورد، تمام تلاش ما بر این است که سهم تولید و اشتغال مجتمع دخانیات گیلان را از بازار پس بگیریم.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان از سیاست کشور برای دو برابری افزایش تولید خبر داد و گفت: اجرای این سیاست اگرچه سخت است اما امکانپذیر است.

صابر با بیان اینکه توتون غرب گیلان یکی از مرغوب ترین توتونهای جهان است، یادآور شد: همین توتون با قیمت ۸ یورو وارد کشور می شود و در برنامه داریم که با توجه به اینکه کشت توتون، خشک کردن و عمل آوری آن نیازمند ایجاد بستر زیراسختی میانی است طبق برنامه پیش برویم و سطح زیر کشت را افزایش دهیم و افزایش قیمت توتون و پیمان کشت و سایر مشوق ها در همین راستا بوده است به طوریکه در هر هکتار نیز به صورت پیمان کشت به کشاورزان ۲۱ میلیون تومان پرداخت شده است..

مدیر مجتمع دخانیات گیلان گفت: در هر آنچه که در اختیار کارمند دخانیات قرار می گیرد باید کشاورزان نیز در آن سهیم باشند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : دخانیات گیلان

نظر شما:

security code