گیل خبر/ ابراهیم افشاری*

*رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های گیلان

کمتر فعال رسانه‌ای در گیلان را سراغ دارید که این روزها با معضل به وجود آمده در سراوان آشنا نباشد اما چقدر این میزان آشنایی با کنشگری رسانه‌ای همخوانی دارد خود مصداق بارز نگاه تخصصی به موضوعات مطالبه‌ای این چنینی در سطح استان است که به هیچ وجه در این نوشتار محل بحث نیست

نگاه مشترک رسانه‌های جریان نظام حل مسئله، پیش از تبدیل آن به مشکل است و اتفاقاً محل بحث بنده همین جاست.

متأسفانه در مسائل مختلف و متعدد استانی، رسانه‌های رسمی دارای مجوز یا عملکرد جزیره‌ای داشته یا برخی مصالح! را مقدم بر اقدام مفیده فایده می‌دانند.

بگذریم؛ ماجرای مطالبه به حق مردم سراوان از مشکلات عدیده‌ای که چندین دهه با آن درگیرند اهمیت کار مشترک رسانه‌ای برای حصول نتیجه را بیش از پیش کرده و از این رو چند پیشنهاد برای مطالبه هدفمند رسانه‌ای از متولیان امور می‌تواند نگاهی امیدوارانه برای حل مسایئل این چنینی را رقم بزند.

یک. مطالبه در حوزه عملکرد کارفرما

کارفرمای پروژه محل دفن زباله سراوان و تصفیه‌خانه شهرداری است

جدای از عمر چند ماهه شهردار فعلی که اتفاقاً عضویت شورای شهر را مقارن با کمکاری‌های صورت گرفته در چند دوره عهده‌دار بوده، باید بررسی شود که شهرداران مختلف چقدر نقش کارفرمایی خود را به درستی ایفا کرده‌ و خروجی اعتبارات تخصیص یافته چه بوده؟!

دو. مطالبه در حوزه استانداری و معاونت‌های دخیل در پروژه

این بخش از مطالبه بیشتر به عملکرد حوزه معاونت‌های استانداری و نقش راهبردی آنان درگذشته باز می‌گردد و البته سهم وعده‌های هیجانی مسؤولان فعلی نیز به قوت خود باقی است و هنوز بسیاری از معاونین گذشته در دسترس نزدیک هستند.

سه. مطالبه در حوزه مجمع نمایندگان

نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بعد نظارتی و رایزنی‌های اعتباری غیرقابل‌انکار است که البته نمایندگان ادواری که دوره‌های متوالی که غمنانه سراوان را واضح‌تر دیده‌اند گ، باید سهم بیشتری در پاسخگویی داشته باشند تا تنها با تکیه بر نگرانی‌های مردم موج‌سواری نکنند و البته باتوجه به اینکه سراوان میزبان زباله‌های چند شهر دیگر گیلان نیز هست باید نگاه جمیع نمایندگان مجلس نسب به سراوان ویژه و با اولویت باشد.

چهار. مطالبه از حوزه قضایی و سازمان‌های نظارتی تابعه از جمله سازمان بازرسی

متأسفانه پروژه سراوان نیز مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های گیلان به دلیل ضعف نظارتی و کوتاهی در پیگیری ترک فعل‌های صورت گرفته از سوی متولیان سرانجامی مشابه داشته و تبدیل ب بحرانی و مشکل می‌شود و به نوعی می‌توان متصدیان این حوزه را شریک کمکاری‌های صورت گرفته دانست.

پنج. استفاده از ظرفیت کارشناسان و نخبگان

آسیب‌شناسی سر جمع موارد بالا در کنار نگاه کارشناسانه، قطعاً موجبات بازگشایی مسیر برای امیدافرایی به‌منظور پاسخگویی اقتاعی به مطالبات به حق مردم را دربرخواهد داشت و هر میزان شاهد ورود نخبگان و کارشناسان در منابع مختلف باشیم قطعاً فضا برای فرصت‌طلبان تنگ‌تر می‌شود.

مطالبه رسانه‌ای درست با دربرگیری کامل منجر به دقت نظر مضاعف نهادهای مسؤول و درگیر در امور مختلف استان شده و از نگاه مصرفی و سوء برخی از رجال در مناصب مختلف جلوگیری می‌کند که ماحصل این اتفاق منجر به ریل‌گذاری مطالبات مسائل استان می‌شود.