افشین جعفری خواه؛
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ۰۹:۱۱ چاپ

گیل خبر/ افشین جعفری خواه

این روزها دغدغه های محیط زیستی جهانی شده اند و از هر گوشه ای از دنیا صداهایی بلند شده برای گرمایش زمین, برای تغییرات اقلیمی کره زمین , برای خشکسالی و ..... اما کمتر مقام سیاسی این دغدغه ها و اعتراض ها را سیاسی تلقی می کند مگر در ایران عزیزمان !!!!

جناب استاندار گلستان در ماجرای اعتراض هنرمندان به ساخت پتروشیمی در منطقه حفاظت شده میانکاله که یکی از سایت های جهانی است, چنان به هنرمندان توپ و تشر می کنند گویی خودشان متخصص محیط زیست آنهم ساخت پتروشیمی می باشند. ایشان همانقدر در باره تضاد زیست بوم با صنایع صنعتی و پتروشیمی می دانند که هنرمندان, اگرچه باور دارم که برخی از هنرمندان به لحاظ علاقه شخصی و حساسیت به سرزمین شان مطالعات زیادی را همواره انجام می دهند. من اگر به جای ایشان بودم از هنرمندان تقدیر و تشکر می کردم که نسبت به وقایع سرنوشت ساز سرزمین شان وقت می گذارند, از آبرو و شهرت هزینه می کنند و البته حرف هم کم نمی شنوند, اگر در زمان دولت مهرورز( احمدی نژاد) فضای مجازی به اندازه امروز نقش داشت , الان ممکن بود با مشکل غیر قابل حل فرو نشست زمین های ایران روبرو نباشیم. برداشت بی رویه و بدون مطالعه و حفر چاه های عمیق بر اساس آمار های دولتی از آن زمان یکی از دلایل مهم بحران آب و فرسایش خاک و فرونشست زمین های ایران است .

اصفهان که بیشترین چاه های عمیق را حفر کردند بیشترین فرونشست را دارد تجربه می کند و این مشکل به هیچ شکل قابل ترمیم نیست.اگر آن روزگار هنرمندان آتش به اختیاری بودند لابد امروز کمتر مشکل داشتیم.اگرچه در آن دولت هم ادبیات مشابه امروزبود و گوش شنوا نبود فقط حرف بود و توپ و تشر.بعدها همان دولت توسط همفکران و طرفداران خودش به جریان انحرافی نام گرفت .هنرمندان به عنوان سرمایه های اجتماعی این حق را برای خودشان محفوظ می دانند که جریان اجتماعی با منفت عمومی را نه تنها ایجاد نمایند که ادامه دهند تا حصول نتیجه.

مدتی است که مردم فهیم و وطن پرست رشت در سراوان مانع تخلیه زباله می شوند تا جایی که آنقدر به تحصن خود ادامه دادند که روزه هایشان را نیز همانجا افطار می کنند باید به چنین مردمی افتخار کرد .که در منافع ملی و سرزمینی از بسیاری از کارگزاران خودشان پیشگام تر هستند که البته همه ی اینها را ما مدیون فضای مجازی و رسانه های فردی هستیم. امروز هر شهروند خود یک رسانه است و نمی شود با توپ و تشر و دستور و فرمان مردم را قانع کرد.

امام جمعه فهیم و دلسوز سیاهکل می گوید ساخت کارخانه سیمان دیلمان محیط زیست و زیست بوم سیاهکل را از بین برده و ضرر هایش از منفعت هایش بیشتر است , ایشان حتی گفتند که در مرحله مطالعاتی بارها تذکر دادند اما توجهی نشد, امروزچشمه ها خشکیده و آسیب جدی به کشاورزی وارد آمده است. در آنسو امام جمعه محترم بهشهر مخالفان با ایجاد پتروشیمی میانکاله را مخالف رهبری و خائن دانستند!!!!! البته هیچ سند و مدرکی ارایه نفرمودند که چرا دلسوزی برای سرزمین و محیط زیست و فرزندان و آیندگان مخالفت با رهبری است منتها این را به یقین می دانم که هنرمندان بر مبنای فرمایش رهبری که فرمودند هر زمان که احساس کردید آتش به اختیار عمل کنید از خود هزینه کردند پا به میدان گذاشتند. حضرت امام جمعه محترم بهشهر نکته قابل توجه این است که ستاد امر به معروف رفته به سمت مافیای خودرو این به چه معناست؟ لابد منکری که در آن تجارت عظیم وجود دارد به حدی رسیده که متمرکز بر آنجا شدند , مبادا فردا روزی برسد که این ستاد به طرح ها و پروژه های عظیم تجاری دیگری تمرکز کند!!! حضور هنرمندان و مردم پشتیبان را به فال نیک بگیرید اگر توجیه علمی در پتروشیمی میانکاله وجود دارد افکار عمومی را قانع کنید.بر اساس دانش روز کارآفرینی پتروشیمی دانش بنیان نبوده و نیست.در اغلب کشورها از صنایع آلاینده پرهیز می کنند مگر در چین و کشورهایی با باورهای مشابه .اشتغال کار آفرین و دانش بنیان نه تنها آلاینده محیط زیست نیست بلکه سازگار با محیط زیست است. ایران کشوری است با قدمت چندین هزار ساله که تاکنون بیشمار مورد تاخت و تاز قرار گرفته و به لطف خدا وهمت مردم ایران, ماندگار و پایدار مانده است , اما تنها چیزی که می تواند ایران و فلات ایران را تهدید کند, همین فجایع محیط زیستی است که غیر قابل جبران و برگشت پذیر نیست.

جناب امام جمعه محترم بهشهر, استاندار محترم گلستان, ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و.....بیاییم برای یک بار هم شده منافع بلند مدت را بر کوتاه مدت ترجیح دهیم و اگر به همان سایت میانکاله به عنوان اکوتوریسم نگاه کنیم درآمد پایدار هم زمان با حفاظت از زیست بوم را می توانیم همزمان تجربه کنیم که هم دانش بنیان است و هم کار آفرینی برای مردم بومی.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code