معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با راه‌اندازی کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران و استفاده از حمل و نقل ترکیبی، زمان حمل کالا از چین به ایران به کمتر از نصف کاهش یافت.

گیل خبر/ به نقل از تسنیم؛ «امین افقی» با اشاره به مزیت‌های بندر کاسپین اظهار داشت: وجود پس‌کرانه مناسب و آبخور بالا با امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت حمل بالا در بندر کاسپین، استقرار شهرک صنعتی شماره 2 و آغاز احداث شهرک صنعتی ناحیه 3 در پس‌کرانه، بندر کاسپین را به یک بندر نسل سوم تبدیل کرده است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به موقعیت خوب بندر انزلی به عنوان دروازه ورود به اوراسیا خاطرنشان کرد: بندر کاسپین در کنار بندر باسابقه و مهم انزلی که هر دو بندر در محدوده این منطقه قرار دارند منطقه آزاد انزلی را به دروازه ورود ایران به اوراسیا تبدیل کرده است.

افقی ابراز داشت: کاهش مسیر حمل مواد اولیه و تولیدات محصولات واحدهای تولیدی در پسکرانه مجتمع بندری انزلی و نیز نزدیکی مخازن فله مایع در این مجتمع بندری از عوامل لجستیکی تعیین‌کننده در کاهش زمان و هزینه حمل کالا از طریق مجتمع بندری کاسپین است.

وی درباره برنامه‌ سازمان منطقه آزاد انزلی برای کاهش چالش‌های حمل و نقل کالا برای فعالین اقتصادی تصریح کرد: با اتصال ریل به بندر کاسپین و تکمیل اسکله در حال ساخت رو رو، هزینه حمل کالا از این بندر به اقصی نقاط کشور کاهش یافته و بستر را برای توسعه ترانزیت و استفاده از حمل و نقل ترکیبی فراهم می‌سازد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: افزایش ظرفیت لجستیکی بندر کاسپین و راه‌اندازی خطوط لاینر کشتیرانی را می‌توان از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در جهت افزایش تبادلات تجاری و حمل و نقل دریایی و تسهیل تجارت در ورود شناورهای تجاری به این مجتمع بندری برشمرد.

افقی به مشوق‌های سازمان منطقه آزاد انزلی برای کاهش هزینه‌های بارگیری و تخلیه برای فعالان اقتصادی اشاره و بیان کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور خلق مزیت‌های رقابتی در مجتمع بندری کاسپین اقدام به کاهش هزینه‌های تخلیه و بارگیری در این بندر نسل سوم با افزایش مشوق‌ها کرده است.

وی در تشریح آمار تخلیه کالا در بندر کاسپین اظهار داشت: از زمان تأسیس بندر کاسپین در سال 1397 تاکنون یک میلیون و 90 هزار تن انواع کالای اساسی و نهاده‌های تولید توسط 447 شناور تجاری وارد و یا محصولات تولیدی داخل کشور از مجتمع بندری کاسپین صادر شده است.

افقی گفت: همچنین تعداد 8150 TEU کانتینر عمدتاً کالاهای استراتژیک و نهاده‌های تولیدی از مسیر شاخه ایرانی پروژه یک کمربند ـ یک جاده کشور چین وارد و به واحدهای تولیدی و مراکز عرضه حمل و همچنین بیش از 3500 TEU کانتینر محصولات کشورمان از همین مسیر به کشور چین صادر شده است.

وی با بیان اینکه کالاهای اساسی همچون غلات و نهاده‌های دامی و نیز روغن خام خوراکی نیز که در زمره کالاهای اساسی دسته‌بندی می‌شوند افزود: در 3 سال گذشته بیش از نیم میلیون تن روغن خام خوراکی از کشور روسیه وارد و جهت تولید نهایی به واحدهای تولیدی حمل شده است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد: با توجه به نقش کشور چین در تولید به عنوان قطب تولیدکننده کالا در جهان، این کشور به عنوان شریک اصلی ایران در واردات کالا و خصوصاً مواد اولیه واحدهای تولیدی نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعت ایران ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه دو عامل اساسی و تعیین‌کننده در قیمت محصولات تولیدی شامل هزینه حمل و زمان حمل است افزود: با همت سازمان منطقه آزاد انزلی و راه‌اندازی کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران (بندر کاسپین) با استفاده از حمل و نقل ترکیبی و استفاده از خطوط راه‌آهن کشور چین و قزاقستان، زمان حمل کالا از کشور چین به ایران به کمتر از نصف کاهش یافت.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: البته به دلیل ارزان بودن حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل منطقه آزاد انزلی با مزیت‌های رقابتی مناطق آزاد هزینه مازاد ناشی از حمل و نقل ترکیبی را متعادل ساخته است.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

ناشناس 29 فروردین 1401 ساعت 08:01

راه آهن رشت به بندر کاسپین به کچا رسید !!! این خط ریلی قرار بود تا شهریور ماه تحویل داده شود !!!

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code