سرمربی تیم ملی فوتبال ایران دو ماه پیش و زمانی که هنوز صعود خود را به جام جهانی 2022 قطعی نکرده بود، از رویای خود برای هم‌گروهی با کرواسی پرده برداشت. و حالا پس از قرعه کشی و هم‌گروهی ایران با آمریکا، انگلیس، از حساسیت‌های این بازی‌ها گفت.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا: «دراگان اسکوچیچ» در ابتد به پرسشی در رابطه با دیدار ایران و آمریکا و یادآوری خاطرات دیدار این دو تیم در جام جهانی 98 فرانسه و پیروزی دو بر یک ایران و جشن و پایکوبی مردم ایران پس از این پیروزی پاسخ داد؛ نکته اصلی این پرسش این بود که دیدار مذکور باتوجه به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور از انقلاب سال 57 به بعد، فراتر از یک بازی صرف فوتبال محسوب می‌شود و اسکوچیچ گفت‌وگو را اینگونه آغاز کرد:

بگذارید در این بازی فقط توپ حرف بزند

سیاست به هیچ عنوان جزو علایق من نیست و تنها به جنبه ورزشی این بازی فکر می‌کنم زیرا این شغل من است که تیم را برای هر مسابقه از جمله دیدار برابر ایالات متحده مهیا کنم. سه امتیاز همیشه سه امتیاز است. ضمن اینکه بدیهی است که ما خارجی‌ها چیزها و احساسات خاصی که مردم داخل یک کشور تجربه می‌کنند را درک نمی‌کنیم. فوتبال مثل همه ورزش‌ها باید پلی برای نزدیک شدن مردم یه یکدیگر باشد. این نظر من است و خیلی‌ها با هم هم‌عقیده هستند. بر این اساس، نحوه برخورد با دیدار جام جهانی 1998 فرانسه از سوی هیات‌های اعزامی دو تیم پیش از بازی، پیامی قوی و آشکار داشت. تصور نمی‌کنم این اتفاق دوباره بیافتد اما امیدوارم در این بازی، تنها و تنها توپ حرف بزند و نه کینه یک کشور نسبت به دیگری.

انگلیس به زودی ما را خواهد شناخت

اگر دیدار برابر آمریکا به دلایلی که گفتیم، خاص باشد، دیدار با انگلیس سخت‌ترین بازی ایران از حیث فوتبالی محسوب می‌شود.

تمام رقبا دشوار هستند؛ بهرحال ما در مورد یک جام جهانی حرف می‌زنیم. ما مصمم به صعود به مرحله حذفی هستیم. تیم خوبی داریم و اغلب به بچه‌ها می‌گویم که این موضوع را باور داشته باشند. چه کسی می‌داند، شاید این فرصتی مناسب برای نخستین صعود به مرحله حذفی باشد. در مورد انگلیس هم باید بگویم که «گرت ساوتگیت» و فلسفه فوتبالی او را می‌شناسم. صحبت کردن در مورد کیفیت انفرادی و گروهی سه‌شیرها بی‌فایده است اما ایران از قبل تیم بازنده نیست. به آنها احترام می‌گذاریم اما ترسی در کار نیست. آیا آنها می‌گویند که از ما شناختی ندارند؟ ظرف چند ماه ما و توانایی‌های ما را خواهند شناخت.

می‌توانیم برای صعود بجنگیم

بعد از مشخص شدن حریف به این موضوع فکر خواهیم کرد. می‌شد در گروه دشوارتری قرار بگیریم درست مثل آلمان و اسپانیا. گروه ما نه خیلی آسان است و نه خیلی بازدارنده و نگران‌کننده. مختصر بگویم، ما می‌توانیم برای صعود بجنگیم.

اسکوچیچ به شدت بر بازیکنان به جا مانده از جام جهانی قبلی یعنی «مهدی طارمی» بازیکن پورتو، «سردار آزمون» بازیکن بایرلورکوزن و «علیرضا جهانبخش» از فاینورد تکیه کرده است. با این حال، طارمی به دلیل انتقاد علنی از سرمربی تیم دو بازی از لیست تیم ملی خارج شد. با این وجود، در پایان صلح میان دو طرف برقرار شد.

کدورت من با طارمی همان لحظه تمام شد

در برخی مواقع خاص حرفی می‌زنید و سپس متوجه می‌شوید که اشتباه کرده و عذرخواهی می‌کنید. از نظر من این داستان همان لحظه تمام شد.

یک مسیر دشوار

برای اسکوچیچ و کادر فنی او، آغاز کار آسان نبود؛ ایران در فوریه 2020 شرایط بدی داشت و «مارک ویلموتس» بلژیکی به عنوان جانشین «کارلوس کی‌روش» پرتغالی و کسی که ایران را طی هشت سال قبل از آن به جام جهانی رسانده بود، کاملا قافیه را باخته بود. اسکوچیچ به عنوان جانشین ویلموتس و با سابقه هدایت تیم‌های باشگاهی ایران(ملوان، فولاد، خونه به خونه و صنعت نفت» سکان‌دار تیم ملی شد.

اسکوچیچ آن دوران را اینگونه به یاد می‌آورد: «شرایط سختی داشتیم و تیم روحیه خود را از دست داده بود.»

اما اوضاع به طرز معجزه‌آسایی ظرف مدت چند ماه عوض شد و 15 پیروزی و تنها یک شکست حاصل حضور مرد کروات روی نیمکت ایران بود. آمار و ارقام اسکوچیچ را قادر ساخت تا کمی از انتقادها را از خود دور کند.

در ابتدا مرا دست کم می‌گرفتند

در زمان انتصاب من، خیلی‌ها این سوال را می‌پرسیدند که من چگونه استحقاق این جایگاه را دارم. خیلی‌ها مرا دست کم گرفته و به من احترام نمی‌گذاشتند اما حالا خیلی خوشحالم زیرا در آزمون داخل زمین پیروز شدم و روزهای بهتری در پیش است.

واقعا از بودن اینجا خوشحالم

ایران با چیزی که بقیه از بیرون می‌بینند، فرق می‌کند. همه در مورد جنبه سیاسی این کشور حرف می‌زنند اما میهمان‌نوازی که اینجا تجربه کردم، فوق‌العاده است. بهرحال، مربیان کروات از جمله پوکلپوویچ، ایوانکوویچ و بلاژوویچ در ایران شهرت زیادی دارند. اینجا با انسان‌های خوب زیادی ملاقات کردم، دوستان زیادی پیدا کردم و واقعا از بودن اینجا خوشحالم. در حال حاضر دلیلی برای جدایی وجود ندارد و هیچ‌کس نمی‌داند در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد