گیل خبر/ زندگی در خانه­ای کنار آب و شرایط لذت بردن از مناظر دیدنی آن برای بسیاری یک رویا است. در این بین وقتی به ویلاهایی که در کنار ساحل ساخته شده نگاه می‌کنیم، به وضوح دو نوع ساختمان را می­بینیم: ساختمان‌هایی که سربلند ایستاده‌اند و حتی بعد از گذر سال­ها زیبا به نظر می‌رسند و ساختمان‌هایی که به آرامی در مقابل چشمان ما رو به زوال هستند. تفاوت این دو در نحوه ساخت و نگهداری آنها در طول سالیان است. اگر در یک منطقه شهری زندگی می­کنید و به دنبال ساخت خانه در یک منطقه ساحلی هستید، در این مقاله ملاحظاتی کلیدی برای طراحی و انتخاب مصالح ویلای ساحلی وجود دارد که به خانه آینده شما کمک می­کند تا در برابر اثرات مخرب رطوبت شدید و دریا مقاومت کند.

۱. خانه ­های ساحلی رویای هیاهوی شهرنشینی

اگر تمام عمر خود را در محیط­های شهری شلوغ زندگی کرده­اید، ممکن است رویای خرید یا ساخت یک خانه ساحلی داشته باشید که بتوانید پس از یک روز کاری سخت به راحتی در آن استراحت کنید. تا به حال در مورد اینکه بخواهید بچه­های خود را نزدیک به طبیعت و دور از آلودگی بزرگراه ها بزرگ کنید فکر کرده­اید؟

نقل مکان به یک منطقه ساحلی تصمیم بزرگی است که نباید آن را ساده بگیرید. قبل از انجام چنین انتخابی که زندگی را تغییر می­دهد، باید بدانید که محیط های ساحلی چه ویژگی­های دیگری جز یک مکان رویایی دارند. بیشتر مردم واقعاً به جزئیات فکر نمی­کنند. ساختمان، سازه‌ها و در نهایت خانه به عنوان یک مامن خانوادگی بسیار مهم است. با این حال، ویژگی‌هایی در مورد محیط­های ساحلی وجود دارد که ممکن است تصمیم نهایی شما را در مورد مناسب بودن زندگی در کنار ساحل، قطعی و یا منصرف کند. بسیاری از افردا رویای سکونت در شهرهایی مانند بندر انزلی را دارند. آمارها در خصوص رشد خرید ملک در انزلی نشان می‌دهد زندگی در شهرهای ساحلی مخصوصا چنین شهرهایی با اقبال فراوانی روبرو شده است. اگر شما جز آن دسته افردا هستید و رویای سکونت در شهر ساحلی را دارید می‌توانید برای مشاوره درباره سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات و همچنین خرید ویلا در انزلی جزئیات بیشتری را بررسی کنید. در ادامه یادداشت اما چند نکته برای افرادی که قصد ساخت ویلا را دارند مطرح است که شاید لازم باشد قبل از شروع پروژه ساخت خانه خود در مورد آنها فکر کنید.

۲. خط ساحلی در مقابل محیط ساحلی

 هنگامی که در مورد خط ساحلی صحبت می­شود، مردم معمولاً به نواری اشاره می­کنند که زمین در تماس مستقیم با دریا است. "محیط ساحلی" به طور کلی منطقه وسیع­تری را پوشش می­دهد که در معرض تأثیرات دریا است. هنگام انتخاب زمین ملک برای ساخت ویلا، باید به دقت نوع زمینی را که قرار است روی آن خانه بسازید در نظر بگیرید. خیلی شیب­دار است؟ خیلی شنی است؟ آیا گونه‌های گیاهی یا جانوری محلی وجود دارد که لازم است در فرآیند برنامه‌ریزی ویا ساخت مورد توجه قرار گیرد؟

خط ساحلی مستقیم تنها منطقه مستعد سیل نیست. هنگام ساخت و ساز در یک محیط ساحلی، توجه به خطر تغییرات سطح دریا به دلیل جزر و مد، طوفان، تغییرات آب و هوا و غیره هم مهم است. همچنین باید در مورد تأثیر نمکِ دریا بر نمای بیرونی ساختمان ویلا فکر کنید! مهم است توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض طولانی مدت نمک می­تواند تأثیرات جدی بگذارد. همچنین زندگی در نزدیکی ساحل می‌تواند به معنای زندگی در زمان‌های تعطیلاتی باشد که گردشگران تمام کافه‌های محلی را پر می‌کنند و در ازای آن نیز دوره‌های خارج از فصل مسافر که منطقه دوباره آرام و ساکت می­شود.

۳. مزایای زندگی در ساحل

زندگی کنار دریا و ساحل آن، در طول مرحله طراحی و ساخت، چالش‌هایی را به همراه دارد! اما در نهایت و در ازای آن چیزهای زیادی به دست خواهید آورد:

هوای پاک و زندگی پایدار

احتمالاً یکی از رایج ترین دلایلی که مردم می­خواهند به سواحل نقل مکان کنند، احساس آرامش و رضایتی است که منظره ساحلی به ارمغان می­آورد. اگر موقعیت ملک شما اجازه می­دهد، در مورد گنجاندن اتاقی با منظره فوق العاده دریا حتما با طراح خود صحبت کنید. شکی نیست که زندگی در ساحل برای کسانی است که دوست دارند احساس نزدیکی به طبیعت کنند. اگر دوستدار محیط زیست هستید، زندگی ساحلی تغییر بی­نظیری برای شما خواهد بود. برای استفاده کامل از نسیم دریا، درها و پنجره­های کشویی بزرگ طراحی کنید و اجازه دهید هوا آزادانه در ویلای شما جریان یابد. به عنوان یک امتیاز، این به شما کمک می­کند تا هزینه های خنک کننده را در ماه­های گرم تابستان کاهش دهید.

زندگی در فضای داخلی و خارجی

داشتن خانه­ای نزدیک به دریا به این معنی است که پتانسیل زندگی در فضای باز بسیار عالی است. اگر می­خواهید از محیط طبیعی اطراف ملک خود لذت ببرید، در مورد گزینه­های احتمالی با طراح ملک خود صحبت کنید. فضای یکپارچه بین فضای داخلی و خارجی مثل پنجره­های بلند مشرف به تراس، اکنون برای خانه­های ساحلی معاصر رایج است و به شما امکان می­دهد از بهترین های هر دو لذت ببرید.

امتیازات سبک زندگی

آیا می خواهید یک استخر با منظره غروب خورشید داشته باشید؟ یا دوست دارید موج سواری کنید و به فضایی برای نگه داشتن تخته­ها و تجهیزات خود نیاز دارید؟ یا می­خواهید یک دوش سریع در فضای باز بگیرید تا بعد از پیاده روی در ساحل، ماسه را با خود به اتاق نشیمن نبرید؟ امکانات خلاقانه زیادی برای استفاده حداکثری از زندگی در کنار ساحل وجود دارد. در حالی که اینها مطمئناً به هزینه­های کلی شما اضافه می­کنند، طراح مناسب همچنان می­تواند راه حل­های مقرون به صرفه­ای را برای کمک به شما در دستیابی به اهداف سبک زندگی­تان ارائه دهد.

۴. چالش های طراحی املاک ساحلی

بسیاری از مردم به دنبال ساخت یک خانه ساحلی هستند. به همین علت به سراغ خرید زمین در استان­های شمالی خصوصا شهرهای ساحلی استان گیلان مانند بندرانزلی می­روند. با این حال، اغلب آنها از دردسرها و هزینه های اضافی زندگی در کنار دریا آگاه نیستند. در بیشتر موارد، این هزینه های اضافی نتیجه مستقیم چالش­های خاص طراحی املاک ساحلی است.

خوردگی

خوردگی اولین مسئله بالقوه­ای است که هنگام فکر کردن به طراحی ساختمان­های ساحلی به ذهن خطور می­کند. و احتمالاً بزرگترین چالش در مورد ویلاهای ساحلی است. الزاماتی که هنگام ساخت ویلاهای کنار دریا وجود دارد شامل استفاده از مواد با درجه کیفی بالاتر یا متریالی است که به طور خاص برای محیط­های دریایی طراحی شده­اند.

سطح حفاظت در برابر خوردگی که باید برای هر طرح خاص اعمال شود عمدتاً با فاصله از دریایی تعریف می­شود. سخت‌ترین الزامات مربوط به ساختمان‌هایی است که در فاصله ۱ تا چند کیلومتری خط ساحلی قرار دارند. بر اساس نزدیکی به منبع آب شور، الزامات می تواند شامل موارد زیر باشد:

محصولات Colorbond Ultra Steel یا Stainless Steel برای سقف، دیوارها، لوله های پایین و ناودان­ها

اعمال پوشش های پودری روی هر قاب آلومینیومی در، پنجره و صفحه­ ها

 فولاد گالوانیزه برای سازه ساختمان

فولاد ضد زنگ برای حفاظ و نرده

اگرچه رعایت تمام الزامات ساحلی مطمئناً بر هزینه های ساختمان خواهد افزود، اما در سال­های آینده نیز هزینه­های نگهداری را تا حد زیادی کاهش می­دهد.

آب

ساختن تا حد امکان نزدیک به دریا می­­تواند وسوسه انگیز باشد، اما همچنین می­تواند خطرات زیادی برای بنای ویلای شما ایجاد کند. یکی از این خطرات خود آب است. بسیاری از املاک ساحلی در نزدیکی یا در منطقه سیل ساخته شده اند. به طور طبیعی، خطر برای کسانی که در نزدیکی خط ساحلی هستند بیشتر است. خطرات اصلی از جزر و مد و امواج طوفان ناشی می­شوند. اگر هر یک از آنها به ساختمان برخورد کند، آب با حرکت سریع می­تواند نیروی مخربی را بر کل سازه اعمال کند، جدا از این­که به آسیبی که می­تواند به سیستم الکتریکی شما وارد کند اشاره کنیم.

بنابراین، چندین ملاحظات ساختمانی برای محافظت از ساختمان باید اعمال شود. هنگام ساخت و ساز در مناطق مستعد جزر و مد سیل یا طوفان، الزامات و توصیه های زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

هر سطح کف قابل سکونت باید تا حد امکان بالا ساخته شود. یکی از راه‌های انجام این کار، بالا بردن کل ملک بر روی یک سازه چوبی است که حداقل مقاومت را در برابر جریان آب ایجاد می‌کند.

سیستم های تهویه مطبوع و آب گرم باید بالاتر نصب شوند. این برای جلوگیری از آسیب در صورت سیل توصیه می شود.

برای هر سطح زمین به جای فرش، کاشی را انتخاب کنید. کاشی­ها مقاوم در برابر آب و بادوام هستند و در صورت سیل تمیز کردن آنها بسیار آسان تر است.

باد

تمام خانه ­ها و ساختمان­های دیگر واقع در امتداد ساحل تقریباً دائماً در معرض فشار باد زیاد هستند. نیرویی که باد به سطح ساختمان وارد می­کند به عنوان بار باد نیز شناخته می شود. قدرت بارگذاری باد برخی از تصمیمات طراحی در مورد خانه آینده شما را تعیین می­کند. به عنوان مثال، برخی از قاب­های پنجره ممکن است تحت بارهای شدید باد خم شوند. بنابراین، ممکن است مجبور شوید از یک قاب قوی‌تر استفاده کنید. به غیر از نوع قاب پنجره، سایر عناصری که ممکن است نیاز به ارتقا داشته باشند عبارتند از ضخامت شیشه و نوع قاب سقف. از طرف دیگر، طراح ساختمان شما ممکن است پیشنهاد کند که ساختمان کمی زاویه داشته باشد تا فشار اعمال شده توسط بادها کاهش یابد. در برخی موارد، تغییر منظره با کاشت درختان نیز می­تواند سرعت باد را کاهش دهد.

نمک

در حالی که هنگام صحبت در مورد نمک و نمای بیرونی ساختمان، خوردگی اولین چیزی است که به ذهن می رسد، باید گفت این تنها دلیل نگرانی نیست. اگر در مجاورت دریا زندگی می­کنید، خانه شما ممکن است در معرض به اصطلاح "اسپری دریا" قرار گیرد. این زمانی اتفاق می­افتد که باد قطرات آب دریا را در هوا حمل می­کند. از آنجایی که نمک موجود در قطره ها حل نمی­شود، شروع به تشکیل رسوب روی نزدیک ترین سطح می­کند که آن می­تواند ویلای زیبای شما باشد. جدای از زنگ زدگی، قرار گرفتن مداوم در معرض نمک میتواند خسارات زیر را به بار آورد:

محو شدن رنگ بیرونی

لایه برداری و خرد شدن درزگیرها

آسیب پذیرترین قسمت ها شامل گوشه­ها، طاقچه ­ها و برآمدگی ­ها

در طول مراحل طراحی و ساخت، پیمانکار ساختمان شما باید بهترین درزگیرهایی را که پیدا می­شود توصیه کند تا اثرات اسپری دریا بر روی رنگ و سطوح شما به حداقل برسد. هنگامی که خانه کامل شد، بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات مربوط به نمک در املاک ساحلی شما، تمیز کردن منظم است. همچنین باید درزگیرها را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای از آسیب یا محو شدن، مجدداً آنها را آب بندی کنید.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ویلا خرید ملک

نظرات شما:

خانجانی 3 آبان 1402 ساعت 04:08

چه اطلاعات خوبی بدست آوردم. مرسی از سایت خوبتون.

نظر دهید - پسندیدم 0

نیما نغمه سرا 5 تیر 1402 ساعت 08:04

یک نکته مهم در خرید خانه در شهرهای ساحلی، توجه به عوامل مربوط به محیط زیست و آب و هوا است. شهرهای ساحلی ممکن است با چالش هایی مانند رطوبت بالا، آب شور، تغییرات اقلیمی و عوامل طبیعی مانند سیلاب و تعرق روبرو شوند. قبل از خرید خانه، اطمینان حاصل کنید که سازه ساختمان مقاوم در مقابل این عوامل است، سیستم های مربوط به آب و فاضلاب مناسب عمل می کنند.

با تشکر از سایت خوب گیل خبر

نظر دهید - پسندیدم 0

mina 24 اسفند 1401 ساعت 08:12

بسیار عالی اما چیزی که مشخصه بسیاری از افراد یا مهندسین به این موارد توجهی ندارند.

نظر دهید - پسندیدم 0

احمد عمویی آبکنار 22 آبان 1401 ساعت 08:08

مطلب خیلی خوبی بود. اطلاعات بسیار مفیدی داشت.

نظر دهید - پسندیدم 0

زهرا اسماعیلی 18 تیر 1401 ساعت 11:04

مطلب بسیار خوبی بود. سپاس از رسانه خوب گیل خبر.

نظر دهید - پسندیدم 0

اسماعیل دهنوی 9 تیر 1401 ساعت 04:04

مطلب بسیار جالبی بود. سپاس

نظر دهید - پسندیدم 0

vqh 21 اردیبهشت 1401 ساعت 02:02

مطلب بسیار خوبی بود.

نظر دهید - پسندیدم 0

بهنام گیلان نژاد 28 فروردین 1401 ساعت 11:01

با سپاس از رسانه شما. مطلب جالبی بود. در برخی پاراگراف ها له اطلاعات خوبی اشاره شده بود.

نظر دهید - پسندیدم 0

حجت ایزدیار 24 فروردین 1401 ساعت 12:01

مطلب بسیار جالب و مفیدی بود. من چندین بار به گیلان سفر کردم. خیلی علاقه داشتم در گیلان مخصوصا انزلی خانه ای داشته باشم. قبلا به خانه سازی هم فکر کرده بود. با توجه به اینکه تخصص من تامین مصالح بوده و دغدغه ساخت مسکن در اطراف انزلی را داشتم، مطالعه این مطلب سرنخ های بسیار خوبی به من داد. ممنون از خبرگزاری محترم گیل خبر.

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code