استاندار گیلان: حفاظت و مدیریت آب کشاورزی و تولید برنج در گیلان نیازمند عزم جهادی است.

گیل خبر/ به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ؛ استاندار امروز در نشست شورای حفاظت منابع آب استان با اشاره به کاهش بارش‌ها و کمبود آب پشت سد سفیدرود و شروع کشت و کار برنج در گیلان ، گفت : امسال برای حمایت از شالیکاران و کاهش تنش آبی شالیزار‌ها همه فرمانداران و مسئولان باید جهادی تلاش کنند. 

دکتر اسدالله عباسی افزود : برای تصمیم گیری‌های مناسب نامه‌ای تنظیم شده که هفته آینده در سفر به تهران به رییس جمهور و وزرای نیرو – جهاد کشاورزی و کشور خواهد داد، تا تمهیدات لازم را برای تولید برنج و کاهش تنش‌ها در فصل کشاورزی انجام دهند.
وی گفت: یکشنبه آینده هم جلسه حفاظت آب استان با حضور مدیرکل مدیریت بحران کشور ومسولان ذیربط و فرمانداران در پهنه سد سفیدرود برگزار می‌شود. 
مدیر کل هواشناسی گیلان هم در این نشست با اشاره به افزایش ۶ دهم درجه‌ای دما هوا در گیلان گفت: حدود ۵۰ درصد مساحت استان در گیر خشکسالی است و در همین مدت ۶۰۶ میلی متر بارش در گیلان داشتیم که نسبت به بلند مدت ۲ درصد کمتر بوده است.
محمد دادرس افزود: در حوزه آبریز سد سفید رود هم بارش‌ها ۱۶ در صد کاهش را نشان می‌دهد.
وحید خرمی ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷ درصد معادل ۶۳۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است ، از همه فرمانداران شهرستان ها‌ی استان و کشاورزان خواست برای مدیریت مصرف آب همکاری‌های لازم را انجام دهند.
وحید خرمی افزود: لایروبی انهار- تعمیر سردهنه ها‌ی کشاورزی و استفاده از ظرفیت همه چاه‌های آب کشاورزی می‌تواند به کاهش تنش آب کشاورزی کمک کند.