انتخاب یاسمین مقبلی برای سفر به ایستگاه فضایی، درگذشت خالق GIF، تریلیون دلاری شدن ایلان ماسک و رسیدن اینترنت پرسرعت به ماه جزو مهمترین عناوین خبری علمی در ایام نوروز بودند.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، در تعطیلات نوروزی همچنین اخباری درباره ممکن شدن احساس درد در فضای متاورس، توالی یابی کامل ژنوم انسانی و حمل پرچم اوکراین به فضا را داشتیم.

اینترنت پر سرعت به ماه و مریخ می‌رسد

یک پروژه اینترنت فضایی که در مراحل اولیه قرار دارد به تازگی ۶۵۰ هزار دلار بودجه دریافت کرده تا به توسعه و انجام بررسی‌های فنی برای اتصال زمین، ماه و به طور بالقوه مریخ به سیستم‌ انتقال داده "باندپهن" (broadband) بپردازد. شرکت فضایی "آکواریان اسپیس"(Aquarian Space) به تازگی خبر از دریافت این بودجه داده و آن را گامی در راستای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی برقراری اینترنت پر سرعت میان زمین، ماه و مریخ اعلام کرده است. این شرکت قصد دارد اولین سیستم ارتباطی ماه را تا سال ۲۰۲۴ مستقر کند.

احساس درد در "متاورس" ممکن می‌شود

یک استارتاپ ژاپنی سعی دارد تا با توسعه یک بازوبند جدید، احساس درد را در فضای "متاورس" امکان‌پذیر کند. ایده بازوبندی که بتواند درد را در "متاورس"(metaverse) تقلید کند، ممکن است تعجب‌آور باشد اما به لطف یک استارتاپ ژاپنی، این موضوع به واقعیت تبدیل شده است. این استارتاپ موسوم به "H۲L" که در توکیو واقع شده و تحت حمایت شرکت "سونی"(Sony) قرار دارد، بازوبندی ساخته است که از تحریک الکتریکی برای ایجاد درد فیزیکی استفاده می‌کند.

بررسی امواج مغز انسان با کمک قهوه!

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با کمک الکترودهایی که از قهوه پوشیده شده‌اند، به بررسی امواج مغز انسان بپردازند. قهوه را می‌توان برای ایجاد یک پوشش سازگار با محیط زیست مخصوص الکترودهایی به کار برد که ممکن است روزی به دانشمندان در درک بهتر امواج مغزی انسان کمک کنند. پژوهشگران "دانشگاه سینسیناتی"(University of Cincinnati) آمریکا در آزمایش خود، از قهوه استفاده کرده‌اند و دریافته‌اند که قهوه می‌تواند یک پوشش کارآمد برای الکترودهایی باشد که طی بررسی‌های حساس به کار می‌روند.

استخدام سگ‌های رباتیک در "سازمان آتش‌نشانی نیویورک سیتی"

"سازمان آتش‌نشانی نیویورک سیتی" اعلام کرد که سگ‌های رباتیک شرکت "بوستون داینامیکس" را به عنوان جدیدترین نیروهای خود استخدام کرده است. "سازمان آتش‌نشانی نیویورک سیتی"(FDNY)، نام آخرین گروه از نیروهای استخدام‌ شده خود را فاش کرده که شنیدن آن ممکن است تعجب‌آور باشد. به گفته مقامات این سازمان، سگ‌های رباتیک شرکت آمریکایی "بوستون داینامیکس"(Boston Dynamics) که ۷۵ هزار دلار قیمت دارند، نیروهای جدیدی هستند که قرار است به آتش‌نشانان در عملیات جستجو و نجات کمک کنند.

روسیه موشک "سایوز" منقش به حرف Z را به فضا پرتاب کرد

موشک "سایوز" روسیه که حرف Z روی آن نقش بسته بود، به فضا پرتاب شد. روسیه امروز یک موشک حامل موسوم به "سایوز ۲.۱a" یا(Soyuz-۲.۱a) را از پایگاه فضایی "پلستسک" (Plesetsk) به فضا پرتاب کرد. حرف Z به نماد حمایت از حمله روسیه به اوکراین در دوران ریاست جمهوری "ولادیمیر پوتین" تبدیل شده است. این حرف ابتدا روی تانک‌ها و کامیون‌های نظامی روسیه مستقر در نزدیکی مرز اوکراین مشاهده شد. وزارت دفاع روسیه نیز در صفحه اینستاگرام خود، تصاویری از حروف Z و V را منتشر کرده است.

یخ‌های ماه می‌توانند سکونت انسان روی آن را امکان‌پذیر کنند

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که یخ‌های موجود در سنگ‌های ماه ممکن است به سکونت انسان روی آن در آینده و خودکفایی او در تامین آب کمک کنند. پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که آب یخ‌زده مدفون در سنگ‌های سطح ماه ممکن است توسط یک میدان مغناطیسی باستانی اطراف ماه در برابر نور شدید خورشید محافظت شده باشد. به گفته کارشناسان، اگر آب از سنگ‌ها استخراج ‌شود، می‌تواند برای حفظ سکونتگاه‌های انسانی در آینده مورد استفاده قرار بگیرد زیرا هم چیزی برای نوشیدن و هم موادی برای تامین سوخت فراهم می‌کند.

خالق "GIF" بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت

"استفن ویلهایت"، خالق "GIF" بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ۷۴ سالگی از دنیا رفت. "استفن ویلهایت"(Stephen Wilhite)، ابداع‌کننده اصلی قالب نمایشی "GIF" در اثر ابتلا به کووید-۱۹، در ۷۴ سالگی از دنیا رفت. به گفته "کاتلین"(Kathaleen) همسر ویلهایت، وی هنگام مرگ در کنار خانواده بود. در خبر درگذشت او خاطرنشان شده است که ویلهایت با وجود همه دستاوردهایش، مردی بسیار فروتن، مهربان و خوب باقی ماند.

"یاسمین مقبلی" یکی از فرماندهان ناسا شد

ناسا و آژانس فضایی اروپا دو فضانورد را برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی در مأموریت "کرو-۷"( Crew-۷) شرکت "اسپیس‌ایکس" انتخاب کردند که قرار است "یاسمین مقبلی" فضانورد ایرانی تبار ناسا این ماموریت را فرماندهی کند. با اعلام ناسا، "یاسمین مقبلی"(Jasmin Moghbeli) فضانورد ناسا که اصالتاً ایرانی است و "آندریاس موگنسن"(Andreas Mogensen) فضانورد آژانس فضایی اروپا به ترتیب به‌ عنوان فرمانده و خلبان فضاپیما در این مأموریت شرکت اسپیس ایکس حضور خواهند داشت.

هابل دورترین ستاره را رصد کرد

تلسکوپ فضایی هابل ناسا نور ستاره‌ای را که در نخستین یک میلیارد سال پس از تولد کیهان در بیگ‌بنگ به وجود آمده است شناسایی کرده است. ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل موفق به شناسایی دورترین ستاره‌ای شده که تا کنون رصد شده، گشته است. پایگاه خبری اسپیس در این باره نوشت: با ایرندل(Earendel)، ستاره‌ای که ۱۲.۹ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، آشنا شوید.

"ایلان ماسک" نخستین تریلیونر جهان تا سال ۲۰۲۴

یک مطالعه جدید پیش‌بینی کرده است "ایلان ماسک" که هم اکنون با حدود ۲۰۰ میلیارد دلار دارایی خالص، ثروتمندترین فرد جهان است، به اولین تریلیونر جهان در سال ۲۰۲۴ تبدیل خواهد شد. بر اساس مطالعه جدید پایگاه "Tipalti Approve"، "ایلان ماسک" مدیرعامل شرکت‌های پیشگام "تسلا" و "اسپیس‌ایکس" در راه تبدیل شدن به اولین تریلیونر جهان تا سال ۲۰۲۴ است.

فضانوردان روس و آمریکایی با فضاپیمای روسی به زمین بازگشتند

یک فضانورد آمریکایی و دو فضانورد روسی روز چهارشنبه(۱۰ فروردین) پس از خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی با وجود تشدید اختلافات بین مسکو و واشنگتن بر سر درگیری در اوکراین، سوار بر موشک روسی به سلامت در قزاقستان فرود آمدند.

حمل پرچم اوکراین طی سفر به فضا

روز پنجشنبه ۶ گردشگر فضایی توسط شرکت "بلو اوریجین"(Blue Origin) به فضا رفتند و یک پرواز زیرمداری را تجربه کردند. نکته جالب این سفر کوتاه این بود که یکی از افراد این سفر فضایی، پرچم اوکراین را به نشان ابراز حس بشردوستی خود به فضا برده بود. پرواز فضایی اخیر بلواوریجین نوعی ادای احترام به مردم اوکراین بوده است.

ژنوم کامل انسان توالی‌یابی شد

دانشمندان سرانجام اولین ژنوم کامل انسان را نقشه‌برداری کردند و با این کار راه جدیدی را در جهت جستجوی سرنخ‌هایی در مورد جهش‌های عامل بیماری و تفاوت‌های ژنتیکی در بین ۷.۹ میلیارد نفر از مردم جهان ارائه کردند.