احمد طاهری؛
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۱۵:۰۵ چاپ

گیل خبر/ احمد طاهری*

*کارآفرین برتر ملی و رئیس انجمن کارآفرینان و سرمایه گذاران منطقه آزاد انزل

با تکیه بر خیرخواهی و دلسوزی مسئولین و صرف نظر از هرگونه کاستی یا خلائی که وجود دارد زمانه، زمان نقد ایرادها و ذکر ناتوانی ها نیست، درست است که عملکرد ها نشاندهنده توانمندی مدیران منتسب جناح های سیاسی است اما ارزیابی عملکردها در حال حاضر نوعی فرصت سوزی است.

به جرات می توان گفت مطالبات مردمی چنانچه از راه درست و اصولی پیشنهاد بشود، می‌تواند مصالح عمومی کشورمان  را فراهم سازد. پس به جای تخریب و یا نقد عملکرد ها، استدعا داریم مردم و مسئولان دست به دست هم داده قوانین و مقرراتی را پیشنهاد بدهند که به آبادانی و سربلندی کشورمان بینجامد.

در زمانه حساسی از تاریخ قرار داریم و اگر درست و هوشمندانه عمل نماییم  وزن و جایگاهی در نظم نوین اقتصادی دنیا بدست خواهیم آورد. نباید بگذاریم کشورهای همسایه موقعیت راهبردی ایران را به خاطر مترقی بودن قوانین و مقررات شان و یا چابک بودن سیستم قانونگذاری شان از ما بربایند. آنچه لایق مردم ایران است نبایست به خاطر انفعال مردم و مسئولان از دست برود.

میدانیم شرایط سیاسی جهان به سمتی می‌رود که دو قطبی شدن مجدد سیاست و اقتصاد جهانی ناگزیر است تحریم‌های آمریکا و اروپا، سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی کشور روسیه را به تحرک واداشته چینی ها می دانند در آینده ای که زیاد دور نیست سناریویی مشابه به آنان تحمیل می شود بنابراین ساختار و معماری تجارت جهانی دستخوش شرایط جدیدی خواهد شد و حق ایران هست که در این ساز و کار، ستونی درخور و شایسته داشته باشد.

اگر ما شرایط را بگونه ای برای ورود سرمایه و کسب و کار سرمایه گذاران خارجی نظیر روسیه فراهم کنیم موجی بوجود خواهد آورد که ورود آتی سرمایه گذاران را تضمین خواهد کرد. ورود یک سرمایه گذار روس، یک تاجر و یا یک بانکدار روسی، می تواند شروع فصل جدیدی برای تجارت بین دو کشور باشد. موقعیت سوق الجیشی ایران، استقلال سیاسی و فاکتورهای امنیتی آن بستر مناسبی است برای راه اندازی فعالیت‌های اقتصادی توسط تاجران کشورهای همسایه در ایران.

ایران تنها کشوری است که از آمریکا و از هیچ کشور دیگری دستور نمی گیرد فلذا لازم است برای ورود به این مقوله ابتدا مطالعه مناسبی روی نقصان سیستم اقتصادی و مقرراتی کشور ترکیه انجام داده به جای آنکه آن کشور را تهدیدی برای اقتصاد بدانیم، نواقص را فرصت مغتنمی بدانیم برای ورود ثروت و سرمایه متحد استراتژیک خودمان. باید بستر مقررات را به گونه‌ای تنظیم کنیم که هیچ ترسی به دل هیچ سرمایه‌گذار خارجی حتی ترکیه وارد نشود و انتظار داریم مسئولان اجازه بدهند در تنظیم مقررات و اصلاح قوانین مردم و فعالین اقتصادی کشور نقش فعال داشته و بهای لازم به آنها داده شود.

اولین قدم برای این مهم، احیای قانون معافیت مالیاتی برای مناطق آزاد است. اگر خارجیان بدانند که دولتی، زیر وعده‌های قانونی خود میزند و به مردم خود، به سرمایه‌گذاران خود رحم نمی کند، به هیچ وجه روی آن کشور حساب باز نمی کند. دومین قدم مشارکت مردم در قانونگذاری است.  باید این تفکر که دولتی ها فقط صلاح مملکت را می دانند و از مردم بیشتر می فهمند را کنار بگذاریم. باید از همه مسئولین و قانونگذاران بخواهیم که لایحه و درخواست های قانونی مردم را به مجلس و دولت برده آن را در اسرع وقت تصویب کنند.

امید است مسئولان پیشقدم شده فاصله ای که ناشی از سو تفاهم "بیشتر فهمیدن" شایع شده و بین مردم و دولتی ها فاصله انداخته را از بین ببرند و برای  بهره برداری از این فرصت اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین اعلام آمادگی نمایند.