دغدغه های فرهنگی(29)؛سحر بیگلری
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۰:۰۸ چاپ
آشنایی با مکاتب و سبکهای هنری-بخش اول

گیل خبر/ در پی فراخوان پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر به منظور طرح مباحث حرفه‌ای و بیان چالش‌ها و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر و همچنین ایجاد گفتمان توسعه فرهنگی توسط متخصصین امر در استان گیلان، از این پس ذیل عنوان "دغدغه‌های فرهنگی" شاهد مقالات، نقطه نظرات، نقدها و یادداشت های هنرمندان و فعالان فرهنگی خواهیم بود.

در بیست و نهمین شماره از سلسله مطالب "دغدغه‌های فرهنگی" یادداشت سحر بیگلری، کارشناس هنر نقاشی را میخوانیم:

شاید اولین مواجهه افراد با یک اثر هنری ،ذهن آنها را به سمت حدس زدن در رابطه با سبک آن اثر سوق دهد .در اکثر موارد آنچه که از نگاه مخاطب عام سریعا قالب مدرن را تداعی می کند، کوبیسم یا ابستره قلمداد شده و نامی از سبکهای دیگر به ندرت از جانب مخاطبین عام شنیده می شود.

این مطلب بیانگر عدم شناخت اکثر مخاطبین از ویژگیهای بنیادین سبکهای مختلف هنری است.

از این حیث در صدد برآمدم تا نکاتی کوتاه، مختصر و کاربردی برای شناخت و ارزیابی علمی تر در این زمینه را برای شما دوستداران هنر به رشته تحریر درآورم .

در وهله اول باید بدانیم که عوامل گوناگونی در به ظهور رسیدن سبکهای مختلف هنری نقش مستقیم یا غیر مستقیمی دارند که از آن جمله میتوان عواملی چون جنگ، انقلاب، دین، فرهنگ، پدیده های اجتماعی و اقتصادی، سیاست و حکمرانی را نام برد.

در بخش اول به تعریف ویژگیهای آثار کلاسیک میپردازیم، کلاسیک در معنای وسیع به تمام آثاری گفته میشود که در طی زمان و دورانها از برتری تردید ناپذیری برخوردار است. آثاری که شایسته مطالعه طبقات بالای اجتماعی است و در کلاسهای درس تدریس می شود.

تقلید کلاسیسم از طبیعت با حذف صفات پست انسانی، نادیده گرفتن جزییات و ارائه کاملتری از آنچه طبیعت را شامل می شود صورت می گیرد. پس آنچه هنرمند کلاسیک در نظر می گیرد تقلید از طبیعت و استفاده از چند عنصر قوی و کوتاه بصری است .

در این مکتب زیبایی شناسی در الویت قراردارد و هنرمند با الهام از هنر رم و یونان باستان دست به خلق اثر میزند .

از جمله نقاشان بزرگ در این مکتب میتوان به رافائل ،رامبراند ،کاراواجو و میکل آنژ اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی ها در انتهای یادداشت به چند تصویر نمونه بسنده شده است.

در سلسله یادداشت‌های بعدی تلاش خواهم کرد که شما دوستداران گرانقدر هنر را به زبانی ساده با انواع سبکها و مکاتب مختلف هنری بیشتر آشنا کنم .

سلف پرتره رامبراند

لئوناردو داوینچی

میکل آنژ

کاراواجو

رافائل