بر اساس مصوبه مجلس،‌خانوارهایی که سال آینده صاحب فرزند می‌شوند می‌توانند وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت کنند. وامی که مبلغ آن بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. اما وام فرزندآوری چه زمانی پرداخت می‌شود؟

گیل خبر/ به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای سال آینده وام فرزندآوری پرداخت می‌شود. وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم، ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۱۰۰ میلیون تومان است.

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر هم به ازای هر فرزند یک وام تعلق می­‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می­‌‌شود.

زمان پرداخت وام فرزندآوری

اما سوالی که وجود دارد این است که وام قرض‌الحسنه فرزندآوری چه زمانی پرداخت می‌شود؟ این وام آنگونه که مجلس اعلام کرده از اوایل سال ۱۴۰۱ پرداخت می‌شود. یعنی خانوارهایی که سال آینده صاحب فرزند می‌شوند، می‌توانند از وام فرزندآوری استفاده کنند و مبلغ وام وابسته به این است که نوزاد متولد شده فرزند چندم خانواده است.

هنوز جزئیات مربوط به تسهیلات فرزندآوری مشخص نیست. اینکه کارمزد این وام و اقساط ماهانه آن چقدر است. امابر اساس آنچه تا کنون اعلام شده وام فرزندآوری در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و کارمزد آن مانند دیگر وام‌های قرض‌الحسنه حدود ۴ درصد است.

اما دریافت وام فرزندآوری چه شرایطی دارد؟ بر اساس مصوبه مجلس، بانک‌ها موظف هستند اعتبار متقاضی دریافت وام فرزندآوری را بررسی کنند و در صورتی که اعتبار متقاضی تایید شد، بانک باید با اخذ یک سفته یا یک ضامن معتبر، وام فرزندآوری را به متقاضیان پرداخت کند. به عبارتی دریافت وام فرزندآوری تنها با ارائه سفته یا یک ضامن امکان‌پذیر است.