شهردار رشت در هفتمین جلسه کمیته پسماند استانداری گیلان که برای اولین بار در محل لندفیل سراوان برگزار گردید، با بیان اینکه برای راه‌اندازی ریجکت سوز هزینه کمتری به نسبت زباله سوز نیاز است، بر لزوم تغییر ساختار مدیریتی کارخانه کود آلی با دستور استاندار گیلان تاکید کرد.

گیل خبر/ به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت - سید امیر حسین علوی شهردار رشت، امروز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در هفتمین جلسه کمیته پسماند استانداری گیلان که برای اولین بار در محل لندفیل سراوان برگزار شد، اظهار داشت:‌ ساختار مدیریت پسماند کاملا حاکمیتی چیده شده است و اقدامات آن همواره تحت تولی‌گری استانداری گیلان پیش رفته است.

شهردار رشت عنوان کرد:‌ در سال ۱۳۹۲ وقتی هنوز به شورای چهارم ورود نکرده بودیم در دولت قبل، قرارداد ساخت زباله‌ سوز در چند شهر کشور از جمله رشت منعقد شد که متاسفانه شهر رشت از این قافله عقب ماند و علت این امر هم معطلی شش ساله برای اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست بود.

سید امیر حسین علوی اذعان داشت:‌ علی رغم اعتبارات پرداخت شده هنوز پیشرفتی در ساخت پروژه زباله‌ سوز سراوان نداریم. از طرفی به دلیل طولانی شدن روند صدور مجوزات و افزایش قیمت ارز اعتبارات تکمیل این پروژه چندین و چند برابر شده است.

وی ورود زباله نزدیک ۱۷ شهر به لندفیل سراوان و حتی دریافت روزانه ۱۰۰ تن زباله شهرستان رودسر در کارخانه کود آلی لاکان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ساختار کارخانه کودآلی شهر رشت متشکل از ۱۱ سهامدار است که با انتخاب هیئت مدیره و سپس مدیرعامل این مجموعه اداره می‌شود.

علوی با بیان اینکه برخلاف سایر شهرها شهرداری رشت در کارخانه کود آلی مدیریت مستقیم و دائمی نداشته است، دستور استاندار گیلان برای حل این مشکل مدیریتی را خواستار شد و افزود: ساختاری که در کارخانه کود آلی استقرار دارد، معضلاتی را ایجاد کرده و اعمال نظر و مدیریت شهرداری رشت را به شدت کاهش داده است.

شهردار رشت از تفکیک روزانه دو تا سه تن زباله در این شهر خبر داد و با بیان اینکه شهرداری به دنبال تحقق برنامه ده درصد تفکیک زباله است، اذعان کرد: در صورت افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی، این مرکز می‌تواند روزانه تا سه تن زباله را تفکیک نماید.

وی برنامه پیشنهادی شهرداری رشت در بحث پروژه‌های پسماند خاصه در بخش زباله سوز را تشریح کرد و ادامه داد: طبق مفاد قرارداد ساخت زباله سوز، سرمایه‌ گذار زمانی آورده خود را برای خرید تجهیزات به میدان می‌آورد که شهرداری رشت به تمامی تعهدات خود عمل نماید.

شهردار رشت گفت: اگر قرارداد اجرای پروژه زباله سوز تغییر کند، دو حالت را در پیش داریم یا سرمایه‌گذار می‌پذیرد که زباله سوز را به ریجکت سوز تبدیل کند و یا اینکه شهرداری رشت باید قرارداد خود را با آن خاتمه داده و مجدد برای خرید ریجکت سوز اقدام نماید.

علوی تصریح کرد: در دوره کنونی شهرداری رشت با وجود اینکه اعتبارات پسماند به شهرداری تخصیص پیدا کرد و معادل ۵۹ میلیارد تومان به شکل اوراق در حساب واریز شد. برای اینکه بتوانیم در مذاکرات با سرمایه‌گذار دست برتر را داشته باشیم هیچگونه پرداختی را انجام ندادیم و سوله‌هایی را برای دریافت تجهیزات در اختیارش قرار دادیم.

وی با اذعان بر این نکته که قطعا راه اندازی ریجکت سوز به نسبت زباله سوز هزینه کمتری دارد، یادآور شد: برای بهسازی لندفیل سراوان هم طرح دقیقی توسط مشاور شهرداری مطالعه شد و ساختار آن توسط کارشناسان سازمان شهرداریهای کشور مورد تایید قرار گرفت که در برخی از موارد و شیوه‌‌های جزئی، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

شهردار رشت عنوان کرد: در نمایشگاهی که اخیرا در تهران برگزار شد، پیشنهاد ساخت مجموعه‌ای برای استحصال گاز زباله‌های لندفیل و احداث کارخانه بیوگاز در سراوان مطرح شد و شهرداری رشت بررسی و گفتگوهای بیشتر در این زمینه را در دستور کار قرار داده است.

علوی تصریح کرد: تا زمانی که زباله‌سوز یا ریجکت سوز در سراوان راه‌اندازی نشود حتی اگر ظرفیت کارخانه کود آلی لاکان به ۵۰۰ تن هم برسد ما نیاز به دفن روزانه زباله داریم.

وی بر اتخاذ یک تصمیم درست و منطقی در مورد نحوه پیشبرد پروژه‌های مدیریت پسماند لندفیل سراوان تاکید کرد و با بیان اینکه نباید فرصت را از دست بدهیم، اضافه کرد: باید تلاش کنیم مشکلات و موانعی که در این میان وجود دارد را در یک کارگروه مشخصی جمع بندی کرده و تاییدیه‌های لازم را برای تعیین تکلیف پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری رشت اخذ نماییم.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code