رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ۰۹:۳۰ چاپ
سرمایه گذاری در صنعت IT ترکیه

ترکیه با اقتصادی پویا همواره فرصت‌های سرمایه گذاری متعددی را به سرمایه‌گذاران وشهروندانش ارائه می‌کند. بر اساس آمار، ترکیه با رشد تولید ناخالص داخلی حدود 3.8 درصد در سال جاری، هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. مالیات کم، بازار توسعه یافته، زیرساخت‌ها و موقعیت‌های عالی از جمله دلایلی هستند که سرمایه گذاران خارجی، ترکیه را برای راه اندازی انواع کسب و کار انتخاب می‌کنند.

حقایقی در مورد سرمایه گذاری در ترکیه

طبق اطلاعات آورده شده در سایت گونش اینوست «یکی از روش های دریافت اقامت و شهروندی ترکیه، سرمایه گذاری در ترکیه می باشد.» شهروندان خارجی می‌توانند از طریق سرمایه گذاری در ترکیه برای دریافت شهروندی این کشور اقدام کنند.  

سرمایه گذاران مطمئن هستند که اقتصاد ترکیه در آینده رشد خواهد کرد. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، 80 درصد از کارآفرینان معتقدند ترکیه پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف دارد. تقریباً یک سوم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ترکیه از سال 2007 تا 2012 توسط شرکت‌های آمریکایی علاقه‌مند به حوزه‌هایی مانند خدمات تجاری، مواد شیمیایی، حمل‌ونقل و لجستیک انجام شده است که سرمایه‌گذارانی از اتحادیه اروپا، عمدتاً از آلمان، فرانسه و بریتانیا را نیز جذب کرده است. دولت ترکیه نیز تسهیلات متعددی را به تجار علاقه‌مند به راه اندازی شرکت در مناطق ویژه سرمایه گذاری ارائه می‌دهد.

ترکیه با داشتن موقعیتی استراتژیک و شهرهایی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاران خارجی هستند که می‌خواهند شرکت‌های خود را در این کشور تأسیس کنند. دریای سیاه، مرمره، دریای اژه و دریای مدیترانه، علاوه بر صنعت کشتیرانی توسعه یافته، اهمیت زیادی به بخش‌های اقتصادی کشور داده است.

استانبول، موفق‌ترین شهر ترکیه برای انواع سرمایه‌گذاری

اکثر سرمایه گذاران علاقه‌مند به افتتاح شرکت در استانبول هستند. استانبول یکی از جذاب‌ترین شهرهای ترکیه است که بیش از نیمی از سرمایه گذاری‌های خارجی در آن از سال 2007 تا 2012 صورت گرفته است. زیرساخت های خوب، نیروی کار ماهر و موقعیت خوب از مزیت‌هایی است که سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب می‌کند. شهرهای دیگری که سرمایه گذاران خارجی برای توسعه تجارت خود انتخاب می‌کنند عبارتند از: ازمیر، آنکارا و بورسا. انتظار می‌رود سرمایه گذاری‌های خارجی در بلندمدت رشد خوبی داشته باشد. اقتصاد ترکیه در کنار کشورهای BRIC یک بازار نوظهور در نظر گرفته می‌شود و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور به کلی متحول شود.

در سال‌های اخیر شهروندان خارجی برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق ایجاد کسب و کار و کارآفرینی اقدام می‌کنند. طبق قوانین ترکیه، شهروندان خارجی می‌توانند از طریق راه‌اندازی کسب‌وکار و ایجاد شغل برای 50 شهروند ترک، برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه درخواست بدهند. درصورتیکه قصد دارید از این طریق اقدام کنید، باید بدانید این 50 نفر باید 6 ماه قبل از ثبت درخواست شهروندی شما مشغول به کار شده باشند.

از سرمایه گذاران خارجی دعوت می‌شود تا شرکت‌هایی در صنایع مختلف در ترکیه راه اندازی کنند. از جمله پربارترین بخش‌های اقتصادی امروزه IT است که به عنوان صنعت فناوری اطلاعات شناخته می‌شود. این بخش فرصت‌های سرمایه گذاری زیادی را به شرکت‌های داخلی و خارجی ارائه می‌دهد.راه اندازی کسب و کار در بخش فناوری اطلاعات در ترکیه مستلزم رعایت مقررات ارتباطات الکترونیکی و قوانین اینترنت است.

نحوه ثبت شرکت فناوری اطلاعات در ترکیه

اولین قدم برای افتتاح یک شرکت در صنعت فناوری اطلاعات در ترکیه، انتخاب نوع کسب و کاری است که می‌خواهید برای فعالیت از آن استفاده کنید. شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص برای انجام تجارت در بخش فناوری اطلاعات در ترکیه گزینه مناسبی است. بعد از انتخاب نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید، باید مدارک لازم را آماده کنید و برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام نمایید.

پس از ثبت شرکت، باید برای دریافت مجوز مناسب به اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه مراجعه کنید. یک شرکت فناوری اطلاعات در ترکیه می‌تواند خدمات مختلفی را ارائه دهد، با توجه به نوع فعالیتی که قصد انجام آن را دارید، می‌توانید برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید.

دریافت مجوز برای شرکت‌های فناوری اطلاعات در ترکیه

صرف نظر از خدمات یا محصولاتی که یک شرکت فناوری اطلاعات به مشتریان ارائه می‌کند، فعالیت‌های شرکت مستلزم استفاده از اتصال اینترنتی است که به مجوز سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز دارد. شرکت‌های فناوری اطلاعات ترکیه باید از مقررات مربوط به تعرفه‌ها پیروی کنند.

برای مشاغل فناوری اطلاعات که به عنوان ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) عمل می‌کنند، باید مجوز استفاده از فرکانس‌های مخابراتی خاص دریافت شود. با این حال، شرکت‌های فناوری اطلاعات ممکن است خدمات خود را از طریق اینترنت ارائه دهند که برای آن باید یک نام دامنه خریداری کنند و آن را ثبت کنند.

4 بخش ایده‌آل برای سرمایه گذاری در ترکیه

درصورتی که قصد دارید برای ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه اقدام کنید، قبل از هر کاری باید اطلاعاتی در مورد سودآورترین صنایع کسب کنید. در ادامه مطلب برخی از بهترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در ترکیه آورده شده‌اند.

فناوری اطلاعات

صنعت IT در سال‌های اخیر به بخش جدانشدنی زندگی ما تبدیل شده است. این صنعت در کشور ترکیه هم مانند سایر کشورها رشد خوبی داشته است و بسیاری از سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب شده‌اند. اغلب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این بخش، در حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات مربوطه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اگرچه شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی در این بخش فعالیت می‌کنند، اما هنوز هم فرصت‌ها و موقعیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.

ساخت و ساز و املاک و مستغلات

بازار املاک و مستغلات مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که اقتصاد ترکیه را فعال نگه می‌دارند. دلیل اصلی این امر این است که سرمایه‌گذاری در حوزه املاک بسیار کم‌ریسک بوده و سود خوبی را به همراه دارد.

نساجی و پوشاک

بازار نساجی در کشور ترکیه از دیگر صنایع مهم و پرسود می‌باشد که می‌توانید برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. با توجه به کیفیت محصولات ارائه شده و از طرفی قیمت مناسب،‌ این محصولات مشتریان زیادی در بسیاری از کشورهای منطقه دارد. درصورتیکه به سرمایه‌گذاری در این بخش علاقه‌مند هستید، باید بدانید این صنعت از سودآورترین و بهترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه می‌باشد.

انرژی و منابع طبیعی

بخش انرژی، از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد دنیا از قدیم تا به امروز می‌باشد. دولت ترکیه با در نظر گرفتن نیازها و زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این بخش دعوت می‌کند.

لازم به ذکر است برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مربوط به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر تسهیلات بسیاری برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.