آژانس فضایی اروپا از تعویق سفر به مریخ به دنبال جنگ در اروپا سخن گفته است.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، آژانس فضایی اروپا می‌گوید که ادامه یافتن جنگ در اروپا به این معناست که ما در سال جاری به مریخ نخواهیم رفت.

طی هفته گذشته آژانس‌های فضایی از جمله ناسا و آژانس فضایی اروپا تاکید کرده‌اند که همکاری با همتای روسی خود یعنی آژانس فضایی روسکاسموس را در ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهند داد.

اما ادامه خشونت‌ها باعث شده که آژانس فضایی اروپا در برنامه‌های خود برای سفر و اکتشاف فضا تغییراتی ایجاد کند. "جوزف اشباخر" (Josef Aschbacher)، مدیر کل این سازمان در توییتی نوشت: ما در مورد رویدادهای غم‌انگیزی که در اوکراین رخ می‌دهد، ابراز تاسف می‌کنیم. او از برنامه‌های کلی‌تر آژانس فضایی سخن نگفت و خاطرنشان کرد که این تصمیم‌ها باید در همکاری با کشورهایی که با آژانس فضایی اروپا تعامل دارند اتخاذ شود. اما بیانیه‌ای که آژانس فضایی اروپا منتشر کرده است این موضوع را روشن می‌کند که احتمال انجام ماموریت اگزومارس (ExoMars) به این زودی‌ها وجود ندارد.

این آژانس نوشت: با توجه به ادامه برنامه اگزومارس و تحریم‌ها احتمال پرتاب آن در سال ۲۰۲۲ بسیار بعید است.

اگزومارس ماموریتی است که طی آن آژانس فضایی اروپا یک فرودگر و یک مریخ‌نورد را روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. قرار بود این ماموریت با کمک یک فضاپیمای روسی انجام شود. مریخ‌نورد اروپا موسوم به روزالیند فرانکلین ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ به مریخ برسد اما ماموریت آن به دلیل بروز همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتاد و اکنون به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۲ نیز پرتاب نشود.  

ماموریت‌های مریخی را تنها هر دو سال یکبار می‌توان به انجام رساند زیرا باید سیارات در موقعیتی قرار داشته باشند که این سفر کارآمد باشد. بنابراین اگر این ماموریت در سال ۲۰۲۲ انجام نشود، پرتاب آن دستکم تا سال ۲۰۲۴ به تعویق خواهد افتاد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code