نسیم نیکخواه
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۲۰:۴۵ چاپ

گیل خبر/نسیم نیکخواه

پنجم اسفند، زاد روز حکیم فرزانه و دانشمند عالیقدر ایران خواجه نصیرالدین طوسی به نام روز ملی مهندسی در جهت تجلیل از مهندسان به عنوان پیشگامان عرصه سازندگی و بازگو کننده رسالت این قشر فرهیخته در مسیر پیشرفت، توسعه و آبادانی این مرز و بوم نامگذاری گردیده است. پویایی جامعه مرهون تلاش‌های بی وقفه مهندسانی است که با بهره گیری از دانش فنی چرخهای اقتصادی کشور را به حرکت در آورده و ضامن بقاء و توسعه پایدار کشور می‌باشند.
رهبر فرزانه انقلاب لزوم فهم درست نیازهای کشور و استفاده از ابزارهای مهندسی را در حل مشکلات کشور اینگونه تبیین می‌فرمایند: " کارهایی را که خلأ کشور است، نیاز کشور است، اینها را دنبال بکنید.... مهندسین ما در مراکز حسّاس زیادند؛ شما، هم در مجلس مهندس زیاد دارید، هم در دولت مهندس زیاد دارید، هم در بخشهای گوناگون؛ به مسئولیّت خودتان با استفاده از ابزار مهندسی واقعاً توجّه کنید و اهتمام بورزید؛ ببینید چه چیزهایی را بایست انجام داد، آنها را ان‌شاءاللَّه انجام بدهید.)
علوم مهندسی و فنی به آن درجه از پیشرفت رسیده که همه جنبه ها و تأثیرات متقابلی را که یک سازه مهندسی، حتی در حد ساختمانی کوچک ، میتواند بر محیط اجتماعی و زیست مردم و کشور و در عرصه بین المللی داشته باشد، مورد توجه ویژه قرار داده و به همین جهت محصول تلاش مهندسین علاوه بر اینکه یک محصول مهندسی و معماری با هدف اولیه تأمین نیاز مکانی است اما یک پدیده اقتصادی، فرهنگی، دینی، تاریخی، اجتماعی، علمی و شاید حتی سیاسی به حساب می آید و این جامعیت موضوع است که اهمیت این فن و صنعت را نسبت به بسیاری از تلاشهای بشری متمایز و شاخص میگرداند.
دنیای پیشرفته امروز به سازه های مهندسی و پدیده های معماری فقط از زاویه کاربرد مکانی نمی نگرد، بلکه به دنبال ، ارزیابی و هدف گذاری در دنیای مهندسی و ساحتمان هست.
با نیم نگاهی به پیشینه پر بار تاریخی‌مان شاهد نوعی تعلق خاطر به سازه های مهندسی و معماری خواهیم بود که ریشه در تاریخ زندگی مردم دارد ،تلفیق فن و هنر با چنان آمیختگی در آثار ایران کهن وجود دارد که جداسازی و تمایز آن ممکن نیست و با مقایسه‌ای کوچک می‌توان دریافت که مهندسی ایران در ایجاد فضاهای مناسب و زیبا برای فرزندان این مرز و بوم در کجا ایستاده است، یا اینکه دچار چه سرگشتگی‌ای شده است که باید برای رهایی از آن تدبیری اندیشیده شود تا سیمای شهری مناسب برای فرزندان خویش خلق کرد، با وجود همه این ارزشها متأسفانه در کشورمان با برخی پدیده های نامیمون در این زمینه مواجه هستیم، بطور مثال چه بسیار ساختمانهای ده پانزده ساله داریم که کلنگی به معنی غیر قابل استفاده به حساب می آیند، متاسفانه امروزه شاهد تخریب محیط زیست و بافت های ارزشمند فرهنگی هستیم و هجوم ساخت و سازهای بی رویه و نامناسب و ضعیت تأسف باری را بوجود آورده است که آسیب های جدی به برخی مناطق وارد آورده است.
در کشورهای منضبط که دارای نظام شهر سازی هستند و بدان معتقد هستند ، کوچکترین تغییر در محیط زیست ، معماری ، مهندسی ، بافتهای شهری و غیر شهری بسادگی میسر نیست، و لو لازم باشد مسیر راهی و راه آهنی را تغییر دهند. اما شهرهای ما بشدت در معرض تصمیمات غیر مهندسی و غیر فنی و مغایر با همه اصول شهرسازی قرار دارد .
انتظار این است که مسئولان ذی‌ربط با همکاری سازمان نظام مهندسی از ورود مجریانی که هیچ سنخیت و شناختی با موضوع ساخت و ساز ندارند و صرفاً نگاه تجاری و منفعت‌طلبانه به این حوزه دارند، جلوگیری کنند، ضمن آنکه مهندسان هم باید با رعایت انصاف و حضوربه موقع، مؤثر و کارشناسانه شرایط اعتماد عمومی را در جامعه ایجاد کنند و با پذیرش نقد‌های صادقانه، خطا‌های خود را اصلاح کنند و در تمام فعالیت‌های مهندسی خود صداقت، دقت ، عدالت ، حفظ منابع و منافع ملی و سلامت و ایمنی آینده انسان‌ها را مد نظر داشته باشند.
با توجه به حضور 10 درصدی بانوان مهندس در جامعه مهندسی کشور، باید نقش پررنگ تری در این حوزه ایفا کنند و دارای جایگاه تعریف شده باشند ..
مشارکت زنان نباید فقط به صورت پز سیاسی باشد بلکه زنان تحصیل کرده و نخبه باید درسراسر کشور با توان بیشتری گامی در عرصه های کلان مدیریتی بردارند .
هرچه زمینه فعالیت زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و مدیریتی فراهم شود، قطعا توانمندی های بانوان برای جامعه مهندسین بیشتر ثابت می شود
استفاده از تخصص، دانش زنان و حضور موثر آنان در جایگاه خطیر مدیریت ساخت و ساز کشور می تواند نویدبخش حضور زنان در عرصه های مدیریت صنعت ساختمان و ساخت و ساز باشد که پیام آور نسلی موفق و دارای اخلاق مهندسی خواهد بود
ضمن تبریک مجدد روز ملی مهندسی به مهندسان خدوم و فرهیخته ایران عزیز، توفیق آحاد مختلف مهندسان را در پیشرفت و تعالی ایران اسلامی از درگاه خداوند منّان مسئلت می‌نماید و امید است با تلاش همه جانبه بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های این قشر مهم و تاثیرگزار به فرمایشات و مطالبات به حق رهبر معظم انقلاب اسلامی جامعه عمل بپوشانیم.
مهندس نسیم نیکخواه
کارشناس ارشد مهندسی معماری
طراح عمران و حوزه شهری

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code